تولید

تولید شرکت سیمان شاهرود در ۹فصل اخیر تقریبا باثبات بوده است. اصلی‌ترین مواد اولیه شرکت، شامل سنگ‌آهک و مارل از معدن خود شرکت تامین می‌شود که مهم‌ترین دلیل ثبات در تولید برای «سرود» است.

در تابستان ۱۴۰۰ به دلیل قطعی برق که ۲۰‌درصد سبد انرژی صنعت سیمان را تشکیل می‌دهد و زمستان همان سال به دلیل قطعی گاز که ۸۰‌درصد سبد انرژی صنعت سیمان را تشکیل می‌دهد، تولیدات این صنعت با اختلال روبه‌رو شد. از آنجا که بیش از نیمی از برق مصرفی در مرحله آسیاب مواد اولیه و کوره مصرف می‌شود، قطعی برق در تابستان می‌تواند تولید کلینکر را تحت‌تاثیر قرار دهد و «سرود» به دلیل ذخیره مناسب کلینکر تولیدی فصل زمستان، از افت تولید سیمان خود در روزهای گرم سال جلوگیری کرده است.

نرخ فروش

بررسی میزان عرضه، تقاضا و قیمت سیمان پاکتی «سرود» در بورس‌کالا از خرداد سال ۱۴۰۰ تا آخر تیرماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که کاهش تولید صنعت سیمان در تابستان ۱۴۰۰ که به دلیل محدودیت‌های برق رخ داد، باعث افزایش رقابت برای انواع محصولات سیمانی در بورس‌کالا شد.

با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران، حدود ۵‌درصد واحدهای مسکونی و زیربنای تعیین‌شده در پروانه‌های ساختمانی و حدود ۴‌درصد جمعیت کل کشور به استان‌های سمنان، خراسان‌شمالی و گلستان که نزدیک‌ترین مسافت به سیمان شاهرود را دارند، تعلق دارد و ظرفیت سیمان این استان‌ها ۵‌درصد سیمان کل کشور است. حدود ۹۵‌درصد اسکلت پروانه‌های احداث سازه در این منطقه بتنی است؛ پس به نظر می‌رسد، میزان عرضه در این منطقه از تقاضا بیشتر است و آمار فروش سیمان شاهرود هم نشان می‌دهد که ۳۰‌درصد تولیدات این شرکت با توجه به کمبود عرضه نسبت به تقاضا در تهران، در استان تهران عرضه شده است.

در چند سال گذشته، به دلیل افزایش قیمت انواع محصولات فولادی، تقاضا برای ساخت ساختمان‌های اسکلت فولادی کاهش یافته است و سازندگان به ساخت اسکلت‌های بتنی متمایل شده‌اند.

در ساخت بتن به دلیل حجم بالای سیمان مصرفی، از سیمان فله استفاده می‌شود. همچنین در یک‌سال گذشته، به دلیل افزایش قیمت گاز سوخت واحد‌های آجرپزی به ۱۰درصد گاز خوراک پتروشیمی‌ها، قیمت انواع آجر افزایش زیادی داشته که باعث شده است سازندگان ساختمان برای ساخت قسمت‌هایی از ساختمان به سراغ قطعات پیش‌ساخته بتنی به جای انواع آجر و سفال بروند. این دو مورد باعث شده است تا تقاضا و رقابت برای سیمان فله نسبت به پاکتی افزایش یاید.

از آنجا که بهای تمام‌شده پاکت برای هر کیلو سیمان حدود ۱۰۰تومان است، اگر اختلاف نرخ سیمان پاکتی و فله به ازای هر کیلو بیشتر از ۱۰۰تومان باشد، به این معنی است که شرکت از فروش سیمان پاکتی سود بیشتری به دست می‌آورد. در چهارماه ابتدایی امسال به‌تدریج با افزایش اختلاف نرخ پاکتی و فله سیمان، شرکت سیمان پاکتی بیشتری فروخته که به معنای سودآوری بیشتر است.

3

مواد اولیه

مارل حدود 80 تا 85‌درصد میزان مواد اولیه و حدود 40‌درصد از کل مبلغ مواد اولیه را تشکیل می‌دهد. همین‌طور سنگ‌آهک حدود 10‌درصد میزان و 10‌درصد مبلغ مواد اولیه را تشکیل می‌دهد. این دو ماده اولیه از معادن شرکت استخراج می‌شوند و عمده هزینه آنها مربوط به هزینه‌های استخراج است.

 از سوی دیگر، سنگ‌آهن و سنگ‌گچ دو ماده اولیه‌ای هستند که شرکت خریداری می‌کند و هر یک حدود 3‌درصد مواد اولیه را تشکیل می‌دهند؛ اما به‌عنوان مثال، سنگ‌آهن حدود 35‌درصد مبلغ مواد اولیه را تشکیل می‌دهد که مهم‌ترین دلیل آن، افزایش نرخ رشد قیمت سنگ‌آهن نسبت به تورم داخلی است که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر نرخ مواد اولیه معدن خود شرکت است.

تخمین سود سال‌های 1401 و 1402

با فرض دلار نیمایی 26هزار تومان برای نیمه دوم سال 1401 و 32هزار تومان برای میانگین سال 1402 همچنین نرخ فروش سیمان فله و پاکتی داخلی مطابق آخرین نرخ‌های فروش شرکت در بورس‌کالا، سود خالص و نسبت قیمت به درآمد شرکت مطابق جدول زیر است.

4