شرکت تامین سرمایه دماوند در اطلاعیه‌‌‌ای در قالب اطلاعات بااهمیت موضوع قانون افشاگری ناشران بورسی، از پذیرش تعهدات جدید خبر داد. طبق این اطلاعیه شرکت تامین سرمایه دماوند (سهامی عام) طی قراردادی متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق اجاره شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (سهامی عام) شده است. گفته شده که این اوراق با نرخ سود سالانه ۱۸‌درصد منتشر شده است. بر اساس جزئیات ارائه شده، درآمد بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی اوراق یاد شده جمعا به مبلغ ۳۰۲۶میلیارد ریال که شامل ۲۲۶‌میلیارد ریال درآمد تعهد پذیره‌نویسی در سال اول و مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد ریال درآمد بازارگردانی اوراق است که طی ۴ سال آتی شناسایی خواهد شد. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش هم در یک اطلاعیه گروه «ب» از طرح دادخواست حقوقی به منظور دریافت مطالبات از شرکت معمار صنعت ماهر خبر داده است. آن‌طور که مدیرعامل این شرکت به صورت خلاصه در جلسه هیات‌مدیره مطرح کرده، «شرکت مبلغ ۸/ ۸ میلیارد تومان (معادل ۲۷۰‌هزار یورو) جهت حواله ارز به چین را به حساب شرکت مذکور واریز که پس از یک ماه شرکت مذکور واریز که پس از یک ماه شرکت معمار صنعت اعلام کرد که پول بلوکه و به حساب طرف خارجی واریز نشده است.» مشاور حقوقی این شرکت اعلام کرده که از روز ۱۵ آذر سال ۹۹ بررسی‌‌‌های لازم در مورد وضعیت مبلغ پرداختی آغاز شده و با توجه به اینکه ادعاهای طرف مقابل مبنی بر بلوکه شدن پول و روند آزادسازی آن به دلیل مستند نبودن مورد تایید شرکت واقع نشد، پیگیری‌‌‌های جدی جهت برگشت وجه ریالی صورت پذیرفته است.

شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج هم از طرح دعوایی علیه بانک مرکزی خبر داده است. شرکت در ارتباط با این موضوع اعلام کرده است: با توجه به عدم‌اجرای مصوبه هیات محترم وزیران شرکت نسبت به ثبت شکایت با موضوع صدور حکم به الزام طرف شکایت به اجرای مصوبه هیات محترم وزیران در خصوص تسهیلات ارزی و اعاده حقوق تضییع شده شاکی در دیوان عدالت اداری اقدام کرده است.  آنطور که در اطلاعیه مشخص است، قبلا حکمی به الزام طرف شکایت به اجرای این مصوبه هیات وزیران در خصوص تسهیلات ارزی و اعاده حقوق تضییع شده شاکی داده شده بود که به نظر می‌رسد از سوی بانک مرکزی اجرا نشده است.

به موجب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، بخش عمده تولید برق کشور به بخش غیردولتی واگذار شد. شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج هم به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران خصوصی در این بخش نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد را با استفاده از تسهیلات ارزی دریافتی از محل منابع صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک صنعت‌ومعدن احداث کرده است. مطابق مصوبات و ضوابط حاکم بر نحوه فعالیت صندوق توسعه ملی، یکی از شروط اساسی پرداخت تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی ارز‌آوری طرح ناشی از صادرات محصولات به منظور بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی به صورت ارزی است. از آنجا که تولیدکنندگان خصوصی برق با وجود درخواست‌های متعدد مجوز صادرات برق نداشته و ندارند، برای رفع مشکل این تولیدکنندگان که از صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی دریافت کرده ولی درآمد ایشان از محل فروش برق به‌صورت ریالی و مبتنی بر قیمت‌های تکلیفی تعیین شده از سوی نهادهای ذی‌ربط است، مصوبه هیات محترم وزیران در تاریخ ۱۲/ ۳/ ۹۴ مبنی بر بازپرداخت تسهیلات ارزی نیروگاه‌‌‌های احداث شده از محل وام صندوق توسعه ملی به نرخ رسمی (مبادله‌ای) صادر شد.

در اطلاعیه شرکت برق ماهتاب کهنوج گفته شده است: به‌رغم وجود مصوبه مزبور و با وجود انجام مکاتبات و پیگیری‌های عدیده از سوی شرکت و نیز وجود سایر‌سازوکارها و بسترها و تمهیدات قانونی و گذشت چند سال از پیگیری‌های تولیدکنندگان خصوصی برق که تسهیلات خود را از صندوق توسعه ملی دریافت کرده‌اند، معضل ناشی از جهش شدید نرخ ارز در سنوات اخیر و ادامه افزایش آن تاکنون به قوت خود باقی بوده و همچنان مسوولان امر به انحای مختلف از تصمیم‌گیری و حل این مشکل امتناع کرده‌اند و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تمسک به دلایل مختلف از اجرای سازوکاری که دقیقا برای چنین مواقعی پیش‌بینی شده بوده است (مصوبه هیات محترم وزیران به شماره ۳۱۱۰۸/ ت۵۱۷۰۹ﻫ مورخ ۱۲/ ۳/ ۹۴) استنکاف کرده است. از آنجا که در نهایت تاکنون مصوبه هیات محترم وزیران عملیاتی نشده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از اجرای آن استنکاف ورزیده است، این شرکت نسبت به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری اقدام کرده تا علاوه بر سایر پیگیری‌هایی که تاکنون انجام داده و در حال انجام آن است از این طریق نیز حقوق شرکت و سهامداران را پیگیری و در صورت امکان استیفا کند.