ضیافت صمیمانه اهالی کتاب، نشر و ادبیات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جمعی از مدیران و مسوولان فرهنگی کشور و اهالی فرهنگ، کتاب، نشر و ادبیات برگزار شد.

محمد‌مهدی اسماعیلی در این آیین با تاکید بر اینکه بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور به عنوان حوزه پیشران باید تقویت شود، گفت: در این مسیر دولت سیزدهم و بخش‌های مختلف کشور باید هزینه و حمایت کنند و اجازه ندهیم حوزه کتاب و صنعت نشر بیش از این دچار مشکل شود.

اسماعیلی فضای فناوری جدید را فرصت و تهدید برشمرد و گفت: امروز در جامعه ما بیشتر بخش تهدید این فضا مطرح است، اما یک جامعه فرهنگی و اصیل مانند جامعه ایرانی با نخبگان برجسته‌ای که تعدادی از آنها در این جمع حاضر هستند، حتما می‌توانند بر فرصت‌های فضای فناوری جدید تمرکز کنند. ما نمی‌توانیم دیوار بکشیم و مانع ورود فناوری‌های نو به این عرصه شویم. منطق این است که ریل‌گذاری کنیم تا این فناوری‌ها منجر به تقویت بیشتر حوزه فرهنگ شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: در کشور شاخص‌هایی برای سنجش سرانه مطالعه وجود دارد؛ آخرین عددی که برای سرانه مصرف فرهنگی در حوزه موسیقی، کتاب، سینما، تلویزیون و... ارائه شد تاحدی قابل قبول بود. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا بر این است که تلاش کنیم مردم بیشتر کتاب بخوانند و کتابخوان شوند. نهضت کتابخوانی، مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است.

اسماعیلی با بیان‌ اینکه حوزه نشر باید جنب‌وجوش، نشاط و تولیدات فرهنگی متنوعی داشته باشد، گفت: میزان فروش کتاب در حوزه کودک و نوجوان بیشتر از حوزه‌های دیگر است؛ در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران این حوزه فروش بالایی را به نام خود ثبت کرد. در این نمایشگاه کتاب‌ها با پست رایگان در اختیار خریداران قرار گرفت و کتاب‌ها به آدرس‌های روستایی ارسال می‌شد که نام کوچه و خیابان نداشت. این امر همان فرصت استفاده از فناوری‌های نو در این حوزه است. بنابراین باید به نحو مقتضی کتاب چاپ و به مخاطبان آن توجه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وظیفه ما این است که تولید، فروش کتاب و کتابخوانی را تسهیل کنیم و در کنار آن به محتوای کتاب‌ها توجه ویژه‌تری داشته باشیم. جمع فرهیخته کنونی باید به این سمت حرکت کند تا تولید ادبیات بومی و اصیل در حوزه کودک و نوجوان را تقویت کند.

اسماعیلی با بیان اینکه باید دسترسی عادلانه و عمومی به کتاب را فراهم کنیم، گفت: جمع حاضر باید تولید محتوا را آسیب‌شناسی کند. در این خصوص به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خادم همه اهالی فرهنگ با همه وجودم در خدمت نویسندگان، ناشران و انجمن‌ها هستم تا با کمک هم حوزه آموزش را در کشور تقویت کنیم. نویسندگان، شاعران و نسل فاخری که امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران حضور دارند، پیشگام شوند.

وی افزود: کار آموزش در حوزه هنر را از بهمن ۱۴۰۰ در ۷۲ شهرستان محروم آغاز کردیم که بیش از ۴۰ هزار نفر در ۵۰ رشته هنری در این طرح مشارکت و ثبت‌نام کردند و مدرس‌ها برای شروع آموزش به این شهرها اعزام شدند. به زودی دور دوم از ۹ استان و ۴۰ شهرستان جدید آغاز خواهد شد. این طرح را می‌توانیم در حوزه فعالیت‌های نویسندگی و... نیز اجرا کنیم؛ ما شرایط اجرای آن را فراهم می‌کنیم و اهالی قلم و نشر‌، حوزه هنری‌ و وزارت آموزش و پرورش نیز به ما کمک کنند تا به این فضا در کشور دامن بزنیم.

موضوع کاغذ حل‌شدنی است

اسماعیلی به وضعیت کاغذ در کشور و تلاش برای رفع مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: تقریبا هفته‌ای نیست که یک تا دو جلسه در سطح رئیس‌جمهور محترم و معاون اول محترم ریاست‌جمهوری درباره موضوع کاغذ نداشته باشم. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است و من برای حل این مساله بسیار امیدوارم و نگرانی ندارم. با همه انگیزه تلاش می‌کنم وضعیت کاغذ را تا حد مطلوبی حل کنم و این موضوع حل‌شدنی است.

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر