روش‌های تامین مالی پروژه‌های نفت

اقتصاد قراردادهای نفت و گاز
نویسنده: ویدا ورهرامی (اقتصاد نفت و انرژی)

دکتر ویدا ورهرامی، استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی است. او فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. از تخصص‌های این اقتصاددان جوان می‌توان به اقتصاد نفت و انرژی، اقتصاد کلان و اقتصادسنجی اشاره کرد. کتاب «اقتصاد قراردادهای نفت و گاز»، حاصل مطالعات خانم ورهرامی است که به‌گونه‌ای نوشته شده که هم پاسخگوی پرسش‌های علاقه‌مندان به حوزه قراردادهای نفت و گاز باشد و هم منبع مناسبی برای استادانی است که درس اقتصاد نفت و گاز را در مقطع کارشناسی تدریس می‌کنند.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «پروژه‌های بهره‌برداری از ذخایر گاز، بسیار پرریسک و هزینه‌بر هستند و به منابع مالی زیادی نیاز دارند لذا تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. تامین مالی منابع مورد نیاز یک پروژه از راه‌های مختلفی مثل استقراض، اخذ وام و یا انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری با شرکت‌های سرمایه‌گذار بین‌المللی صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد انعقاد قراردادها میان کشور دارنده مخزن و شرکت سرمایه‌گذار بهترین روش برای تامین منابع مالی مورد نیز پروژه‌های نفتی و گازی باشد که در قالب قراردادهای مختلفی انجام می‌شود. در این کتاب مولف به‌دنبال بیان و بررسی انواع روش‌های تامین مالی پروژه‌های نفتی و گازی و بیان تجربیات سایر کشورها در این راستا است... در فصل اول به مروری بر وضعیت صنعت جهانی نفت و گاز، در فصل دوم به معرفی شرکت ملی نفت، در فصل سوم به بررسی فعالیت‌های اکتشاف، حفاری و استخراج، در فصل چهارم به مروری بر انواع قراردادهای نفت و گاز، در فصل پنجم به بررسی توسعه پروژه‌های نفت و گاز، در فصل ششم چالش‌های تولید نفت و گاز و در فصل هفتم به مروری بر رژیم‌های مالی پرداخته و در انتها مطالب ارائه‌شده جمع‌بندی خواهد شد.»

اشرافیت، سلطنت، دموکراسی: داستان حماقت و تباهی اخلاقی و اقتصادی

نوشته: هانس هرمان هوپ - ترجمه: سلیمان عبدی (اقتصاد سیاسی)

سلیمان عبدی، پژوهشگر اقتصادی و اجتماعی ایرانی است که در زمینه آثار اقتصادی و اجتماعی لیبرتارین به مطالعه و ترجمه می‌پردازد. او همچنین سابقه دیدار با نویسنده این کتاب، یعنی هانس هرمان هوپ را در شهر استانبول ترکیه دارد. عبدی و تعدادی از دوستان و همفکرانش موسس بنیادی تحت عنوان «بنیاد کازیوه» هستند که به پژوهش در زمینه آثار لیبرتارین و ترویج افکار این گروه فکری می‌پردازد. در مقدمه مترجم بر این کتاب می‌خوانیم: «تاملی در دولت دموکراتیک مدرن، ما را بر آن می‌دارد تا در ماهیت آن اندیشه کنیم و از خود بپرسیم که چه چیزی حق فرمانفرمایی به دولت و حاکمان و دست‌‌اندرکاران یک دولت می‌دهد؟ قانون چیست و منشأ قوانین کدامند؟ مسیر ترقی در دموکراسی چگونه طی خواهد شد؟

چه کسانی باید تصمیم بگیرند؟ پیامدهای اخلاقی دموکراسی چه خواهد بود؟ از منظر هانس هرمان هوپ، تفکر و تعمق در همه این پرسش‌ها گویای یک گذار معکوس است. برخلاف آنچه ادعا می‌شود، راهی که به ظاهر به ‌سوی آزادی به تصویر کشیده‌اند، قهقرایی است که آزادی را به قربان‌گاه می‌برد... هانس هرمان هوپ در این چند نوشتار که می‌توان آن را چکیده‌ای از کتاب دموکراسی تلقی کرد، سعی دارد گزارشی نظری از تاریخ دموکراسی و پیامدهای ناگوار آن ارائه دهد و البته همچنان که به‌درستی اشاره کرده است، در پس ادله دولتگرایانه روشنفکران نه منطق و دانش، بلکه نیتی آگاهانه و شوم علیه آزادی نهفته است و احساسات برابری‌خواهانه را دستمایه این نبرد ویرانگر علیه آزادی کرده است و از این‌روی، همچنان که در نوشتار پیش‌رو اشاره شده، روشنفکر ستیزی علاوه بر دانش به شجاعت نیازمند است. امید است این نوشتار آغازی برای پایان دموکراسی، دست کم، در اندیشه ما باشد.»

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر