عباس شاکری:  یکسان‌سازی ارزی؛ اولویت اصلی اقتصاد ما؟
• در یک وضعیت مطلوب اقتصادی، اصولا «ارز نفتی» نباید در بودجه دولت وزن بالایی داشته باشد؛ اما واقعیت‌های موجود در اقتصاد ایران این اجازه را به ما نخواهد داد که در کوتاه‌مدت بودجه را از وابستگی به ارز خارج کنیم.

• اگر به دنبال «تک‌نرخی کردن ارز» به معنای واقعی کلمه باشیم، باید تنوع بخشیدن به مجاری ارزآوری کشور را که همان صادرات متنوع و پرتعداد کالاهای باکیفیت است، پیگیری کنیم تا به دنبال آن بتوان بازار رقابتی ارز ایجاد کرد و از دل آن نرخ ارز تعادلی تعیین
شود.
• به اعتقاد بنده، مساله اساسی اقتصاد ایران تک‌نرخی کردن ارز نیست. زمانی که وزیر بهداشت می‌گوید ۳۰ درصد از پزشکان ما دلال شده‌اند یا در بسیاری از خبرها می‌شنویم که بخش عظیمی از مقدار پولی که یک فوتبالیست می‌گیرد به چندین واسطه تعلق می‌گیرد، نشان می‌دهد که فعالیت‌های نامولد در اقتصاد ما به یک اصل تبدیل شده است. اینکه در اقتصاد ایران همه فعالان اقتصادی در فکر دلالی هستند باید مشاورین دولت را به این امر توجه دهد که الیگارشی مالی نظام دلالی کجا است.
• با تک نرخی کردن ارز تحت این شرایط، نه بازار متنوع صادراتی شکل خواهد گرفت و نه بازار ارز شفاف. اگرچه این امر می‌تواند در کوتاه‌مدت اقدام مناسبی باشد، اما آنچه «تک‌نرخی کردن واقعی» را ممکن می‌سازد، قبل از همه، اهتمام به تولید، مهار و محدود کردن بخش نامولد و توجه به صادرات متنوع با فناوری‌های مناسب و رقابت‌پذیر است.
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ دی