«رفاه خانواده‌های ایرانی» هدف بیمه توسعه است
"بیمه توسعه بررفاه خانواده تمرکز دارد". این گفته قدرت اله اسدی مدیرعامل بیمه توسعه است . او می‌گوید همواره به دنبال ارایه طرح‌هایی هستیم که به نوعی بتواند رفاه خانواده را به همراه داشته باشد. ازطرح بیمه کیفیت ساختمان که با ابتکاربیمه توسعه به بازارعرضه شد تا بیمه پیشاهنگ زندگی که خواسته فرزندات خانوادن را پوشش می‌دهد همگی درراستای این هدف بزرگ طراحی و به بازارآمد.
گفت و گوی دنیای اقتصاد با مهندس قدرت اله اسدی مدیرعامل بیمه توسعه را درادامه بخوانید: با توجه به موضوع نوزدهمین همایش مبنی بر "راهکارهای توسعه بیمه‌های زندگی ،چالش‌ها و فرصت‌ها" به نظرجنابعالی بیمه‌های زندگی درکشورمان ازمنظر مسوولان و مردم چه جایگاهی دارد؟
توسعه بیمه به ویژه بیمه‌های زندگی دغدغه همیشگی مسوولان است و دراین راستا اقدامات خوبی هم انجام شده که البته نیازبه اقدامات تکمیلی دیگری دارد. مردم نیز ازخرید کالاهایی که پاسخگوی نیاز آنان باشد استقبال می‌کنند و نشان داده اند برای هزینه پول درراستای کسب منافع هوشیارند اما متاسفانه ازخرید بیمه استقبال نمی‌کنند که این موضوع نه به خاطرعدم مطلوبیت خدمات بیمه است بلکه ناشی از عدم اطلاع درست جامعه ازبیمه و مزایای بی شمارآن است. وقتی ازافراد سوال می‌شود که می‌خواهند بیمه عمرداشته باشند یا سپرده بانکی ؟ پاسخ 99درصد سپرده بانکی است که موجب دل آزردگی می‌شود زیرا مردم اگر به درستی بیمه عمر را می‌شناختند هیچ گاه آن را رها نمی‌کردند و برای هریک ازافراد منزل چند نوع آن را خریداری می‌کردند. صنعت بیمه درراستای این اطلاع رسانی تا کنون برنامه ریزی‌های زیادی داشته و تا اندازه‌ای توانسته آن را به جامعه معرفی کند اما برای رسیدن به هدف تعالی توسعه آن راه درازی پیش روی همه ماست.
همه منظورم مسولان، شرکت‌های بیمه ،نمایندگان، رسانه‌ها ،آموزش و پرورش و سایرنهادهاست درواقع گسترش چترحمایتی بیمه برسرکشور نیازمند یک عزم ملی است.
برای توسعه آن تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
همانطور که اشاره شد اقدامات خوبی دراین راستا صورت گرفت توسعه بیمه‌های عمر اززمان ریاست دکترفرشباف دربیمه مرکزی آغازشد و درزمان مهندس کریمی به اوج خود رسیده است. می‌توان به اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری درشورای عالی بیمه اشاره کرد. دراین اصلاحیه دست بیمه‌گران برای تنوع سرمایه گذاری تا حدی بازگذاشته شد تا با کسب سود بیشترتوان افزایش سقف تعهدات بیمه نامه و توان ایفای تعهدات خود را داشته باشند. نتیجه این اقدام افزایش سود فنی بیمه‌های عمرو سرمایه گذاری از۱۵ به ۱۸درصد بود که بیمه‌گران را دربازاررقابت با بورس و بانک تقویت می‌کند. کاهش ۵درصد اتکایی اجباری به بیمه مرکزی نیز اقدام دیگری است که دراین راستا انجام شد و کاهش مجدد آن نیز نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.
آموزش و جذب نمایندگان تخصصی فروش بیمه عمرنیزیکی دیگرازاقدامات صنعت بیمه بود که همگی آثارخوبی داشت اما به تنهایی کافی نیست و باید برای تشویق مردم هم برنامه ریزی کرد.
چالش اصلی توسعه بیمه‌های زندگی به ویژه بیمه‌های عمرو سرمایه گذاری چیست؟
چالش‌های توسعه بیمه‌های زندگی زیاد است ازچالش‌های اجتماعی و اقتصادی وفرهنگی گرفته تا مشکلات ساختاری درون بیمه‌ها همه تاثیرگذارند اما آنچه بیش ازسایرمشکلات نمایان است عدم تمایل جامعه ازبیمه‌های زندگی است که ریشه درگذشته و کارنامه بیمه درکشوردارد. توجه داشته باشید وقتی سهم بیشترپرتفوی بازاربیمه اتومبیل و درمان است و شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که شرکت‌ها ازمحل این بیمه‌ها زیان می‌بینند نمی‌توان توقع داشت درراستای ارائه این رشته‌ها شرکت‌های بیمه توفیق آنچنانی داشته باشند و متاسفانه این بیمه اجباری تبدیل به ویترین بیمه‌های بازرگانی شده که برغم سرویس مناسب به آنان بازهم مردم نمره قابل قبولی به بیمه‌ها نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند ازسایرخدمات بیمه به ویژه بیمه‌های زندگی استفاده نکنند.
شرکت بیمه توسعه دراین خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟
بیمه توسعه ارابتدا برگسترش بیمه‌های خرد و رفاه خانواده متمرکزشد و با نیازسنجی ازبازارو شرایط خانواده‌ها با ارائه طرح‌های نو سعی کرد اهداف خود را محقق نماید. به خاطر داشته باشید بیمه توسعه مبتکر بیمه کیفیت ساختمان بود که دارایی باارزش هرخانواده که همان منزل مسکونی اوست را پوشش می‌داد و کیفیت ساخت آن را تضمین می‌کرد. هرچند سایرشرکت‌های همکاراین طرح را با تغییرشرایط غیراصولی صادرکردند و ازاین بیمه نامه کامل یک شیربی یال و دم ساختند اما بیمه توسعه به دنبال تامین آسایش خانواده‌های ایرانی بود.
بیمه توسعه همچنین طرح پیشاهنگ زندگی که یک سبد بیمه‌ای است را طراحی کرد که نیازفرزندان خانواده که دارایی و سرمایه بارزش هرخانواده هستند را پوشش می‌دهد.
براساس مطالعات صورت گرفته و نیز با توجه به نیاز بازار بیمه توسعه پنج بیمه نامه جدید با نام‌های کمک هزینه ماهیانه دوران خدمت، کمک هزینه ماهیانه دوران تحصیلات عالی، کمک هزینه تهیه جهیزیه و تدارک ازدواج ، کمک هزینه ماهیانه دوران کاریابی و کمک هزینه تامین ابزار کار را تحت عنوان پیش‌آهنگ زندگی ارائه کرده است.
از این به بعد قشرهایی از جامعه نظیر سربازان که دوران خدمت مقدس سربازی را می‌گذرانند و نیز جوانانی که قصد ازدواج دارند به همراه افراد جویای کار می‌توانند با تهیه هر یک از بیمه نامه‌ها متناسب با نیاز خود از خدمات شرکت بیمه توسعه بهره‌مند شده ضمن آن که خرید این بیمه نامه‌ها نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده بیمه گذاران به شمار می‌رود.
پیش آهنگ زندگی بیمه نامه‌ای است که تقریبا هر فرد در مرحله‌ای اززندگی به آن نیازمند بوده و به همین دلیل می‌تواند برطرف کننده بخش عمده‌ای از نیاز اقشار مختلف مردم باشد.
مردم می‌توانند هر پنج نوع بیمه نامه‌ را انتخاب کنند و یا بنا به نیاز و دلخواه هر کدام را انتخاب کنند و این بیمه نامه‌ها نیازی است که همه خانواده‌ها دارند و به نظر ما استقبال خوبی از آن‌ها خواهد شد.برای کسانی که از این نوع بیمه‌نامه‌ها استفاده می‌کنند در نظر گرفته‌ایم که اگر به عنوان مثال کسی دو بیمه نامه را انتخاب کند ۱۰ درصد واگر سه بیمه نامه را انتخاب کند ۱۵ درصد می‌تواند از تخفیف‌های ما استفاده کند و برای تعداد بیشتر تخفیف‌های بیشتری در نظر گرفته‌ایم.
لطفا درخصوص عملکرد بیمه توسعه درسال 91 توضیح دهید؟
درماه نهم سال قرارداریم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال مبلغ ۵۰۰میلیارد حق بیمه تولید شود. سهم بیمه شخص ثالث درپرتفوی بیمه توسعه قابل توجه است و بنا داریم درسایررشته‌ها نیزرشد قابل توجهی داشته باشیم.
بیمه توسعه برای حفظ سهم خود ازبازارچه برنامه‌ای دارد؟
بیمه توسعه با راه اندازی ۳۵ شعبه دراقصی نقاط کشور و جذب ۲هزارنماینده به دنبال افزایش سهم خود ازبازاراست و به موازات رشد سهم بیمه شخص ثالث ازپرتفوی درصدد ارایه خدمات مطلوب پس ازفروش است. همانطور که می‌دانید طرح ساپ ۲۴ که سیستم پرداخت خسارت است را چند سالی می‌شود راه اندازی کرده و ازاین طریق درکوتاه ترین زمان ممکن خسارات را پرداخت می‌کند همچنین برای بیمه گذاران بیمه‌های بدنه طرح نو خودرو جایگزین را دربرنامه خود دارد که به صورت پایلوت درکیش انجام شده به طوری که تا زمانی که خودرو آسیب دیده درتعمیرگاه است بیمه گذار ازخودرویی که شرکت دراختیارش می‌گذارد استفاده نماید که این طرح هم درراستای همان هدف بزرگ یعنی رفاه خانواده طراحی شده است.
آیا جنابعالی با تعلیق آزادسازی و بازگشت نظام تعرفه موافق هستید؟چرا؟
من با آزادسازی مخالف بودم و بارها اعلام کردم بسیاری ازشرکت‌های بیمه تازه تاسیس هنوز زیرساخت‌های لازم برای رقابت دربازارآزاد را ندارند. باید با تشکیل یک دپارتمان نرخ‌های مندرج درتعرفه‌ها اصلاح و به بیمه‌گران اعلام شود. صنعتی که هنوز نیازمند آکچوئراست و کمبود نیروهای متخصص دربازاربیمه رنج می‌برد آزادسازی و حذف دستاویزشرکت‌های بیمه چه معنا و چه ثمری داشت؟
بازارتشنه حذف تعرفه‌ها نبود بلکه درانتظاراصلاح تعرفه‌ها و به روز شدن آن بود تا بتواند با نرخ‌های مصوب شورای عالی بیمه به فعالیت خود ادامه دهد. دربازاری که قریب 50درصد ان درانحصاریک شرکت قدیمی و توانمند دولتی است چگونه می‌شود بدون تعرفه و بازاری کاملا رقابتی فعالیت کرد؟ وجود تعرفه و تعیین حداقل‌ها می‌توانست از آسیب شرکت‌های بیمه به ویژه تازه واردها جلوگیری کرد.