دکتر پدرام خلیل زاده، عضو هیات مدیره و معاون توسعه و بازار بیمه توسعه در مدت 2 سال حضور در این شرکت توانسته به یکی از مدیران کلیدی تبدیل شود به طوری که طراحی فرایند‌های کسب و کار بیمه به منظور دستیابی به بهبود وضعیت در صنعت بیمه و ارائه مقاله وی در این زمینه که به دریافت نشان شوالیه مدیریت اروپا در لیاقت و نوآوری منجر شده نشان از توانایی این مدیر جوان دارد. هفته نامه کسب وکار در یکی از شماره‌های خود مصاحبه‌ای را با وی انجام داده است که بخش‌های مهم این مصاحبه در ذیل آمده است: نظر جنابعالی در رابطه با فضای کسب و کار صنعت بیمه چیست؟
بخش قابل توجهی از مقتضیات رشد اقتصادی هر کشور در گرو فضای کسب و کار مناسب آن کشور است. آنچه که از آن به عنوان فضای کسب و کار نام برده می‌شود در حقیقت مجموعه قوانین، رویه‌ها و شرایطی است که انجام دادن فرایندهای کسب و کار را برای گردانندگان فعالیت‌های اقتصادی امکان پذیر می‌کند.
فراهم آوردن فضایی مساعد برای کسب و کار در کشور نیازمند تسهیل فرایندهای ضروری کسب و کار است. به همین دلیل یکی از الزامات بهبود فضای کسب و کار کمک به تامین مالی کسب و کارها و تامین نقدینگی لازم برای تاسیس و رشد آن‌هاست. در واقع تامین مالی به عنوان یکی از محورهای اصلی در شکل گیری فعالیت‌ها اقتصادی در هر اقتصاد محسوب می‌شود و نهادهای مالی به عنوان بازیگران این عرصه محسوب می‌شوند.
بازار بیمه‌ای بازاری است که ارتباط تنگاتنگی با فرآیند پس انداز - سرمایه گذاری داشته و نقش هدایت و تخصیص منابع اقتصادی را بر عهده دارد. در این بازار منابع مالی میان مدت و بلند مدت بین عوامل اقتصادی مبادله می‌شود که از جمله نهادهای مهم فعال در بورس می‌توان به شرکت‌های بیمه‌ای شاره کرد.
وظیفه بیمه مرکزی در بهبود وضعیت صنعت بیمه در کشور چیست؟
بیمه مرکزی به عنوان متولی بیمه در کشور باید در امر فرهنگ سازی بیمه پیشقدم باشد، به گونه‌ای که نقش بیمه مرکزی در حمایت دوجانبه از بیمه گذاران و بیمه‌گران بر کسی پوشیده نباشد.
از دیگر وظایف بیمه مرکزی اعمال نظارت دولت در صنعت بیمه است زیرا به عنوان یک نهاد حاکمیتی و توسعه‌ای دولت، وظیفه سیاستگذاری در این صنعت را نیز بر عهده دارد.
شرکت‌های بیمه چه نقشی در افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای باید ایفا کنند؟
تلاش شرکت‌های بیمه برای جذب مشتری از طریق عرضه محصولات جدید یا بهبود خدمات در عرصه محصولات موجود می‌تواند فضای بیمه را به فضای پرشور و پویا تبدیل کند و در نتیجه باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای در کشور شود.
به نظر شما مهم ترین خدمات بیمه‌ای در سبد محصولات بیمه کدام است؟
از آنجا که پرتفوی صنعت بیمه کشورمان از رشد ثالث متاثر است و این بیمه نامه بر اساس قانون اجباری صادر می‌شود و قابل لمس است و هیچ گونه آثار و تبعاتی از سوی آحاد جامعه ندارد، می‌توان آن را جزو مهم ترین محصولات بیمه‌ای به شمار آورد. از لحاظ اقتصادی و اجتماعی، بیمه‌های عمر که سبب آرامش خاطر بیمه گذاران در شرایط نامطمئن آتی می‌گردند، حائز اهمیت هستند. بیمه‌های درمان با اختصاص بخش عظیمی از پرتفوی صنعت بیمه به خود و پرداخت خسارت وارده در اثر وقوع آتش سوزی، انفجار، صاعقه، سیل و زمین لرزه و از لحاظ حق بیمه تولیدی از جایگاه مهمی برخوردارند. اهمیت بیمه‌های کیفیت ساختمان، مهندسی و مسوولیت از سوی بیمه گذارانی که نگران شرایط ناخواسته ضرر و زیان به اشخاص ثالث بوده و مسوول جبران آن شناخته می‌شوند، گزینه‌ای کارساز بوده و در صنعت بیمه کشورمان نیز بخش قابل ملاحظه‌ای از پرتفوی را در اختیار دراد اما از نظر اهمیت جهانی هم اکنون بیمه‌های عمر در راس بیمه‌های تولیدی در جهان و کشورهای توسعه یافته قرار دارد به طوری که بیش از 70درصد سهم بیمه‌ها در کشور ژاپن متعلق به بیمه عمر است.
شرکت شما چه نوع محصولات و خدمات نوینی ارائه می‌کند؟
شرکت بیمه توسعه به عنوان اولین شرکت ارائه کننده بیمه کیفیت ساختمان در کشور تلاش زیادی در این زمینه انجام داده است. در کنار آن با تلاش‌های شبانه روزی و پیگیری‌های مجدانه، بیمه نامه‌های جدیدی برای اقشار دانشگاهی و نظامی و جوانان تهیه و به تایید بیمه مرکزی رسید که از چندی پیش به عنوان پیشاهنگ زندگی ارائه شده است.
به نظر شما علت عدم گرایش مردم به بیمه عمر در ایران چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟
بیمه عمر کالایی است که عمده مشتریان آن را افرادی از طبقه متوسط تشکیل می‌دهند. وجود تورم و شکاف درآمدی بین مردم و نداشتن شناخت کافی از بیمه عمر باعث شده تا بیش تر مردم بیمه عمر را خدمتی بی فایده به حساب آورند. . از سوی دیگر عدم شفاف سازی در بیمه‌های اشخاص از سوی شرکت‌های بیمه و فروش بیمه‌های عمر در قالب طرح‌ها و عناوین مختلف موجب سردرگمی مردم شده است به گونه‌ای که امکان تجزیه و تحلیل و مقایسه خدمات بیمه عمر شرکت‌های مختلف سخت شده است.
چرا اغلب شرکت‌ها در هنگام پرداخت خسارت با مشتریان به درستی رفتار نمی‌کنند؟ این وضعیت در شرکت شما به چه صورت است؟
از آنجا که پرداخت به موقع و صحیح خسارت به عنوان ویترین شرکت‌های بیمه‌ای بالاترین تاثیر را در رضایتمندی مشتریان و به تبع آن جذب پرتفوی مناسب دارد، شرکت‌های بیمه‌ای که استراتژی مناسبی دارند پرداخت بهنگام خسارت در راس برنامه‌های آنها قرار دارد.
بیمه توسعه در این زمینه با راه اندازی طرح ساپ ۲۰ و پرداخت خسارت در سطح شهر تهران و کلانشهرهای کشور در زمان کم تر از ۲۰دقیقه در این زمینه پیشتاز بوده است و سایر شرکت‌های بیمه نیز اجرای این طرح را مورد ستایش قرار دادند.
نظر جنابعالی به عنوان کارشناس بیمه در مورد نحوه توسعه فرهنگ بیمه در کشور چیست؟
منظور از فرهنگ بیمه قرار گرفتن و نفوذ مفهوم بیمه در ارزش‌ها، نگرش‌ها و دانش افراد جامعه است. لذا بدین منظور اطلاع رسانی در خصوص بیمه، اهداف و مزایای آن از طریق رسانه‌ها عمومی، رادیو و تلویزیون، مجلات و نشریات و استفاده از کارشناسان متخصص و مجرب در امر بیمه موجب بالا بردن شناخت مردم از بیمه شده که این امر کمک شایانی به توسعه فرهنگ بیمه می‌نماید.
نقش منابع انسانی در افزایش فروش بیمه چیست؟
منابع انسانی به عنوان با ارزش ترین و طلایی ترین سرمایه شرکت‌های بیمه محسوب می‌شود که در این زمینه وجود نیروهای کارآمد، متخصص و دلسوز و متعهد به شرکت بیمه کمک خواهد کرد تا ضمن افزایش مناسب حجم پرتفوی شرکت در تمامی رشته‌های بیمه ای، رضایت مندی مشتری را که اصلی ترین هدف شرکت‌های بیمه‌ای است در پی داشته باشد.
آیا از لحاظ حقوقی افراد پیش از بیمه شدن با حقوق خود در رابطه با شرکت‌های بیمه آشنا هستند؟ یا قراردادهای یکطرفه منعقد می‌شود؟
معمولاً شرکت‌های تجاری و خریداران عمده بیمه دارای مشاوران بیمه‌ای هستند که در جهت منافع افراد و شرکت‌ها در قراردادهای بیمه‌ای تلاش می‌کنند و از سویی تمامی خدمات بیمه‌ای از سوی بیمه مرکزی باید تایید شود که در آنجا نیز حقوق مشتریان حفظ شده و شرکت‌های بیمه موظف هستند تمامی شرایط بیمه نامه را در ذیل و ظهر بیمه نامه‌ها قید نموده تا مشتری پس از مطالعه فرم اولیه و اطلاع از تمامی حقوق خود آن را تکمیل و تایید نماید.
چه برنامه‌هایی برای آشنایی صاحبان کسب و کار با بیمه‌های تجاری دارید؟
یکی از مواردی که باعث نگرانی صاحبان کسب و کار می‌شود مشاهده خطراتی است که همه روزه آسیب‌های فراوانی به اموال و دارایی‌ها و حتی سلامتی کارآفرینان وارد می‌سازد که از آن جمله می‌توان به زلزله، سیل، آتش سوزی، فوت و از کار افتادگی و جراحات اشاره کرد.
شرکت بیمه توسعه بهترین راهکار برای خلاصی از این نگرانی‌ها را استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای می‌داند و در راه آشنایی صاحبان کسب و کار با انواع بیمه‌های تجاری برنامه ریزی کرده و استراتژی اصلی شرکت را در این حیطه تعریف کرده است.
در واقع بیمه بهترین و به صرفه ترین و آبرومندانه ترین راهکار جبران خسارت‌های ناشی از آتش سوزی، از کارافتادگی و آسیب دیدگی افراد و ماشین آلات است.
در یک جمع بندی بفرمایید چرا باید بیمه شویم؟
مطلوبیت انتظاری و ریسک گریزی دو دلیل منطقی برای خرید بیمه توسط بنگاه‌ها یا افراد است.
بنگاه‌های تجاری کوچک و افراد ممکن است انگیزه‌هایی برای خرید بیمه داشته باشند ولی سهامداران شرکت‌های بزرگ می‌توانند با استفاده از تنوع دادن به دارایی‌های خود، ریسک‌های قابل بیمه را کاهش دهند.
و سخن آخر؟
فرد شایسته، شرکت برجسته، زندگانی خوب.