استفاده از این امکانات گرمایشی و تزیینی در بازسازی‌های تابستانی منازل بدجور رونق گرفته است

گزارش این هفته من از بازار تجهیزات ساختمانی، در ارتباط با وسیله‌ای است که امروزه در بسیاری از منازل کاربرد دارد؛ یک دالان طویل و سیاه زشت که از پشت بام خانه‌هایتان، میهمان اتاق نشیمن شما می‌شود و خانه‌های مهربانتان را گرم و زیبا می‌کند، بله درست حدس زدید مهمان این هفته «شومینه» است.
شاید بتوانیم نخستین شومینه‌ها را همان آتش‌هایی بدانیم که بشر اولیه درون دهانه غارها برپا می‌کرد تا از خاموش شدن آتش جلوگیری کند و از آن به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کرد.شومینه یک واژه خارجی به معنای دودکش است و طی سالیان دراز هیچ گاه در ایران برای آن هیچ واژه جایگزینی استفاده نشده است، منظور از دودکش در واقع همان فضای اجاق و دودکشی است که بالای آن قرار می‌گیرد. در طراحی ساختمان‌ها معمولا شومینه را در کنج و گوشه اتاق نشیمن می‌سازند یا درست وسط دو دیواری یک اتاق، حتی با مدل‌های جدید و بسیار زیبای شومینه شما می‌توانید آن را در وسط اتاق پذیرایی بزرگتان به دور یک ستون طراحی و نصب کنید، گاهی هم می‌توانید از فضای خالی بین یک در و دیوار هم برای شومینه‌ها استفاده کنید. طراحان شومینه می‌گویند استفاده از این امکانات گرمایشی و تزیینی در بازسازی‌های تابستانی منازل بدجور رونق گرفته است.


مصالح و اجزا
مهم‌ترین مصالحی که در ساخت شومینه به کار می‌رود؛ آجر، خاک و سیمان نسوز است. برای تزئین آنها هم می‌توان از مصالحی چون؛ انواع سنگ‌های تزئینی، سرامیک، آجر‌های باریک تزئینی، کاشی، سیمان سفید و فلزات رنگی همانند برنز استفاده کرد و اگر شومینه شما از نوع گازی باشد شیر گاز و ترموکوپل هم به اجزای شومینه شما اضافه خواهد شد.
در گذشته شومینه‌ها بیشتر از نوع چوبی بودند و نیازمند ابزار و قطعات آنچنانی برای راه‌اندازی نبودند اما اکنون که انواع هیزمی، گازی و برقی آن را در بازار داریم با توجه به نوع هر کدام، اجزای مختلفی دارند، معمولا همه آنها دو قسمت منقل و کوره را دارا هستند، منقل در واقع همان قسمت کف شومینه است که آتش در آن برپا می‌شود و بخش بالای آن را تا خروجی دودکش کوره می‌نامند،معمولا در ورودی کوره یک ورقه آهنی نصب است به نام دمپر که کار آن کنترل ورود و خروج هوای گرم و دود‌های شومینه به دودکش است که معمولا در فصل‌های گرم که از شومینه استفاده نمی‌شود باید به وسیله زنجیری که به دمپر وصل است آن را کاملا ببندید تا از ورود گرد و خاک و جانوران به درون شومینه جلوگیری شود.
انواع شومینه؛ هیزمی، گازسوز و برقی
شومینه‌های هیزمی فقط نیاز به سوختن هیزم درون منقل شومینه دارند و فقط مهم‌ترین جزو آنها حفاظ جلوی شومینه است که در واقع برای محافظت کودک از آتش و همین طور نیفتادن آتش روی کف اتاق استفاده می‌شوند که البته این روزها آنقدر طراحی‌های بی‌نظیری دارند که شما را ترغیب می‌کنند حتما برای شومینه‌های‌تان از آنها استفاده کنید. در ضمن شما می‌توانید در فصل‌های گرم داخل شومینه تان را کاملا خالی کنید و از آن به عنوان مکانی برای نگهداری گلدان‌ها یا اشیای تزئینی استفاده کنید.
در شومینه‌های گازی علاوه بر منقل و هیزم‌ها که البته از نوع سفالی و تزئینی هستند شما مشعل را دارید که از شیر گاز نزدیک شومینه به داخل کشیده شده و همین طور دسته گازی که به وسیله آن میزان حرارت را تنظیم کنید که آن هم روی دیواره کناری شومینه بیرون از آن قرار می‌گیرد. در نهایت اینکه شومینه‌های برقی همانند بخاری‌های برقی کار می‌کنند و همه چیز آنها تزئینی و مصنوعی است و در واقع فقط گرمای واقعی دارند، این شومینه‌ها همانند بخاری‌های برقی کار می‌کنند و با چند کلید می‌توان میزان حرارت آنها را کنترل کرد.
معایب را نادیده نگیریم
از حق نگذریم این وسیله گرمابخش که همواره در تمامی دوره‌ها طرفداران خود را حفظ کرده معایبی هم دارد. یکی از مهم ترین معایب آن، مساله هدر دادن حرارت است که البته همان طور که پیش از این گفتم شما باید بتوانید میزان خروج هوای گرم را با دمپر کنترل کنید از طرفی هم باید به این موضوع دقت داشته باشید که تجمع بیش از حد دود هم داخل شومینه شما باعث تولید گاز‌های خطرناک و مسمویت می‌شود، به هر حال خود من از خیلی‌ها شنیده‌ام که می‌گویند شومینه گرمای زیادی ندارد. نکته دیگر در مورد شومینه این است که هوا را بیشتر از بخاری‌ها خشک می‌کند که البته برای تمام اینها راه حل‌هایی وجود دارد برای مثال برای خشکی هوا می‌توانید از پوست مرکبات در آتش آن استفاده کنید تا کمی شرایط بهتر شود یا پیشنهاد من است که شومینه برای مناطقی با آب و هوای مرطوب شاید مناسب‌تر باشند تا جایی مثل تهران که به خودی خود هوای خشک و چرب و آلوده دارد. برای جلوگیری از خطرات گازهای تولیدی هم بهتر است شومینه تان را در اتاقی نصب کنید که تهویه مناسبی دارد.به هر حال این آتشگاه زیبا طرفداران خودش را دارد و با وجود تمام این مسائل هنوز هم برخی که زیبایی شناسی برایشان اهمیت بیشتری دارد برای خرید آن اقدام می‌کنند.
نکاتی برای خرید
این روز‌ها اطلسی برای شومینه چاپ کرده‌اند که انواع مدل‌های مختلف شومینه‌های پیش ساخته در آن وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به آن و انتخاب مدل مورد نظرتان به اولین فروشگاه فروش شومینه که رسیدید محصول را سفارش دهید. معمولا شومینه‌های امروزی پیش ساخته‌اند و کیفیت آنها تحت تاثیر همان سیمان نسوز و سنگ‌ها و فلزاتی است که در آن به کار برده می‌شود. در جدول نمونه‌هایی از قیمت این مدل‌های متنوع را آورده ام.
خرید خوبی داشته باشید.