حال سوال اینجا است که آیا گارانتی یا خدمات پس از فروش ارزش پرداخت اختلاف قیمت‌های موجود در بازار را دارد؟ آیا گارانتی در مواقع لازم به کمک ما می‌آید؟ اصلا گارانتی و خدمات پس از فروش شامل چه مشکلاتی از گوشی می‌شود؟

اصطلاح گارانتی قولی است که شخصی به شخص دیگر می‌دهد به گونه‌ای که اگر شرایط خاصی رخ داد این قول عملی شود. گارانتی در واقع نوعی پشت گرمی برای مصرف‌کننده است که تولیدکننده در مدت زمان خاص برای محصول خود به وی می‌دهد تا اطمینان حاصل کند محصول خریداری شده همانی است که مشخصاتش در تبلیغات آمده و اگر مصرف‌کننده راضی نبود، حاضر است آن را پس گرفته یا تعویض کند.
معمولا وضعیت گارانتی در سطح جهان به این صورت است که زمانی که گوشی را خریداری می‌کنید، باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد و همان گونه که در تبلیغات و بروشورها توصیف شده عمل کند. در غیر این صورت می‌توانید اگر تنها چند هفته از خرید گوشی گذشته باشد یا به دلیل قانع‌کننده‌ای وقت چک کردن گوشی را نداشته‌اید، می‌توانید در صورت بروز مشکل یا منطبق نبودن کالا با توضیحات داده شده در مورد آن، وجه پرداختی خود را پس گرفته یا تقاضای تعویض آن را بکنید.
اگر مشکل به وجود آمده خیلی مهم نباشد و بتوان به راحتی آن را برطرف کرد، انجام تعمیر جزئی منطقی است. اگر بعد از تعمیر، خواسته شما تامین نشده یا مشکل برطرف نشد، می‌توانید تقاضای تعویض کالا را کنید. تعمیر گوشی باید در مدت حداقل زمان منطقی انجام شده و مشکلی برای مشتری ایجاد نکند. تعمیر انجام شده باید گوشی را به حالت قابل قبولی باز گرداند. در غیر این صورت می‌توانید تقاضای تعویض کالا یا غرامت بکنید. این غرامت می‌تواند شامل مقداری پول یا هزینه تعمیر گوشی توسط فرد یا موسسه دیگری باشد. البته اینها مربوط به خدمات گارانتی در خارج از کشور است. اما اولین حربه در بین فروشندگان کالاهای بدون گارانتی رسمی این است که گارانتی هیچ کاری برای شما انجام نمی‌دهد و اگر گوشی‌ای که از ما خریداری می کنید به مشکلی برخورد ما خودمان آن را گارانتی کرده و در مواقع لزوم مشکل را برطرف می‌کنیم. این درحالی است که بیشترین شکایت‌های موجود در اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و لوازم و تجهیزات مخابراتی مربوط به همین گارانتی‌های غیر رسمی است که در مواقع لزوم و مراجعه خریدار به بازار با مغازه‌ای بسته یا تغییر مالک یافته مواجه می‌شوند.
این در حالی است که واردکنندگان رسمی با توجه به قوانین موجود در وزارت بازرگانی باید حتما مراکز خدمات پس از فروش خود را در استان‌های مختلف تاسیس کنند تا بتوانند به خریداران خود در صورت لزوم پشتیبانی‌های لازم را ارائه دهند. از سوی دیگر از آنجایی که واردکنندگان رسمی به نوعی نمایندگان برندهای معتبر هستند در نتیجه مراکز خدمات پس از فروش آنها تمامی استانداردهای لازم را رعایت کرده و معمولا هم از تعمیرکاران زبده برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند. در کنار این موارد استفاده از قطعات اصلی ساخت همان برند از دیگر مزایای مراکز خدمات پس از فروش اصلی است.
در این بین اما یک سوال یا بهتر است بگوییم یک ابهام همیشگی در بین خریداران تلفن‌همراه وجود دارد. گارانتی و خدمات پس از فروش چه ایراداتی را برطرف می‌کند؟. پاسخ به این سوال بسیار ساده است. وجود رقابت در بازار و بین برندهای مختلف باعث شده تا قوانین متفاوتی در بخش خدمات پس از فروش شرکت‌ها به وجود آورد. برخی از شرکت‌ها حتی علاوه بر ارائه خدمات پس از فروش اقدام به عقد قرار داد بیمه با شرکت‌های بیمه کرده تا در مواقع لازم و در صورت بالا بودن هزینه تعمیر خریدار با مشکل چندای روبه‌رو نشود.
در عین حال، اما آنچه در بین اکثر برندهای مطرح بازار وجود دارد آن است که مشکلات و خرابی‌هایی که بر اثر ضربه یا آب خوردگی به وجود آماده باشد شامل خدمات گارانتی نخواهد بود. باتری و برخی از لوازم جانبی گوشی‌ها هم معمولا بین 6 تا یک سال شامل خدمات گارانتی هستند. در نتیجه توصیه می‌شود بعد از خرید گوشی مورد نظر خود حتما دفترچه راهنمای گوشی را مطالعه کرده تا نسبت به مواردی که شامل خدمات گارانتی است اطلاعات لازم را به دست آورید.