علیرضا باغانی
دبیر گروه بورس
هرچند بازار سرمایه ایران در روزهای نخست تیرماه روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان نداد، اما افت‌های پی در پی شاخص بورس تهران سبب شد تا تلنگری جدی به مسوولان اقتصادی وارد شده و آنها را در نشست‌هایی مستمر گردهم جمع کند تا درباره اوضاع نامساعد بازار سهام تصمیم‌گیری کنند.
برآیند این نشست‌ها و جلسات این بود که صندوق توسعه ملی پول به بورس تزریق کند، بانک‌ها در خرید و فروش سهام فعال‌تر شوند و در نهایت بازیگران حقوقی از سهام زیرمجموعه خود حمایت کنند، اما یک اتفاق مهم و کلیدی در میان تمام این توافقات و جلسات پی در پی رخ نداد و آن این بود: «آشتی حقیقی‌ها با بورس». تا اینکه در میانه معاملات این هفته بورس، مجاری رسمی بازار سهام از ورود مجدد حقیقی‌ها به بورس تهران خبر دادند.
این متغیر از آن جهت بااهمیت تلقی می‌شود که سرمایه‌گذاران حقیقی دوباره به بورس اطمینان کرده‌اند، فعالان بازار سرمایه می‌دانند که بازیگران حقوقی فعال در بازار بدون شک در شرایط کنونی چاره‌ای جز ماندن در بازار سهام ندارند و اصطلاحا پاسوز بازار شده‌اند اما آنچه که می‌تواند سرعت رونق بازار سهام را تندتر نماید، ورود جدی سرمایه‌گذاری حقیقی به بازار است.
هرچند اوضاع کنونی روایتگر این شرایط است که سرمایه‌گذاران حقیقی تنها با دو انگیزه شامل خرید سهام در عرضه‌های اولیه و نوسان‌گیری و شناسایی سود در کوتاه‌مدت وارد بازار سهام شده‌اند، درست مثل افرادی که مدتی با یکدیگر قهرند و پس از آشتی باز هم مدتی طول می‌کشد که روابطشان عادی شود. ضمن اینکه معامله -به طور میانگین- روزانه 30 میلیارد تومان سهام در بورس نمی‌تواند نشانه‌ای از آشتی جدی سرمایه‌گذاران با بازار سهام باشد، به ویژه آنکه هنوز برای از راه به در کردن رقیب اصلی بورس، یعنی سپرده جذاب بانکی فکری نشده است