فروش حراجی‌های خاورمیانه از زمان ورود کریستی و تاسیس شعبه منطقه‌ای دوبی از سال 2006 و به دنبال آن بونامز در سال 2007 به طور منظم ادامه دارد.

موفقیت این دو منجر به تشویق ساتبی برای ورود به منطقه شد اما ساتبی به جای دوبی و یا ابوظبی، شعبه منطقه‌ای خود را در دوحه قطر تاسیس کرد. متاسفانه آغاز نخستین فروش ساتبی که شامل حراج جواهرات، فرش‌های شرقی و هنر شرق به اضافه هنر مدرن و معاصر بود انتظارات را برآورده نکرد. ساتبی حراج دیگری را تکرار نکرد و به جای آن تصمیم گرفت فروش آثار هنری خاورمیانه را خارج از منطقه و در اتاق حراج لندن ادامه دهد. همچنین شرکت ساتبی تصمیم گرفت بازار هنر ترکیه را در قسمت جداگانه و مستقل مورد فروش و ارزیابی قرار دهد.
حجم معاملات
مانند دیگر بازارهای جغرافیایی و منطقه‌ای، بازار هنر خاورمیانه نیز به سبب بحران‌های اقتصادی از پاییز 2008 رکود را تجربه کرد. در بهار 2009، حجم کلی معاملات به رقم 3586200 دلار رسید که 80 درصد کاهش را از بیشینه‌ترین رقم بازار یعنی 19820500 دلار در تابستان 2008 نشان می‌دهد. نتیجه حجم کلی معاملات در حراج کریستی در آوریل 2010 رقم 10589500 دلار را نشان می‌دهد که دومین رقم بیشینه در حجم معاملات از سال 2006 است و 163 درصد بازگشت نسبت به رقم بیشینه بازار است(نمودار1).

میانگین قیمت‌ها
میانگین قیمت بازار هنر مدرن در ماه مه ۲۰۱۰ به ۱۶۰۴۴۷ دلار رسید. این بالاترین رقم به دست آمده از زمان آغاز به کار بازار در سال ۲۰۰۶ بود. این رشد شدید قیمت به طور عمده مربوط به افزایش علاقه بازار به آثار هنرمندان مدرن مصری بود. از بین ۱۰ اثر گران‌قیمت بازار، ۹ اثر متعلق به هنرمندان مصری بود. به خصوص بازار علاقه شدیدی نسبت به آثار محمود سعید نشان داد.
گرچه بهبود بازار هنر معاصر خاورمیانه به اندازه بازار هنر مدرن نبود اما میانگین قیمت به دست آمده نشان از بهبود نسبی بازار داشت. میانگین قیمت بازار هنر معاصر 48112 دلار بود که 71 درصد رشد نسبت به بالاترین حجم معامله بازار در پاییز 2008 نشان می‌دهد. این افزایش به سبب علاقه شدید و ادامه‌دار به هنر معاصر ایران بود، به طوری که در بهار 2010، چهار قطعه برتر آثار به فروش رسیده و همچنین 56 درصد از کل حجم معاملات هنر معاصر خاورمیانه متعلق به آثار ایرانی بود. افشین پیرهاشمی و فرهاد مشیری با قدرت در حراج بهار 2010 حاضر شدند و در رتبه‌بندی گران‌قیمت‌ترین آثار به فروش رسیده از زمان آغاز به کار نخستین حراج کریستی در سال 2006، جایگاه پنجم و ششم را به ترتیب به دست آوردند(نمودار2).


تجزیه و تحلیل قیمت‌های آثار هنری در حراج‌ها
تجزیه و تحلیل قیمت‌های بازار حراج خاورمیانه از سال 2006 به این سو نشان می‌دهد که به طور متوسط 37 درصد از تمام حجم معاملات آثار به فروش رسیده را آثاری با قیمت کمتر از 50 هزار دلار تشکیل داده است. در فصول موفق فروش نظیر بهار 2008 و تابستان 2010، آثاری با قیمت کمتر از 50 هزار دلار به ترتیب فقط 15 درصد و 14 درصد حجم معاملات را در بر می‌گرفته است.
طیف قیمتی بین ۱۰۰ هزار دلار تا ۵۰۰ هزار دلار به طور متوسط ۳۳ درصد از حجم کل معاملات حراج را در بر گرفته است. از سال ۲۰۰۶ به این سو فقط چهار قطعه از آثار هنری توانستند سقف قیمت را به بالای یک میلیون دلار برسانند. رکورد قیمت سه قطعه از این آثار در سال ۲۰۰۸ ثبت شد و یک قطعه باقیمانده در حراج ماه مه ۲۰۱۰ کریستی به فروش رسید. تابلویی از محمود سعید هنرمند مصری به رقم ۱/۲ میلیون دلار به فروش رسید که عنوان دومین هنرمند گران‌قیمت خاورمیانه را در حراج‌ها به دست آورد(نمودار۳).