از جعبه سیاه خودرو تا رانندگی با اشاره دست - ۳۰ آذر ۹۱
ساده و آسان کردن رانندگی، افزایش آسایش و آرامش رانندگان و سرنشینان خودروها و در نتیجه افزایش ایمنی و کاهش احتمال تصادفات رانندگی، در کنار مقابله با بحران جاری اقتصادی و تلاش برای افزایش سود، به یکی از بزرگترین دغدغه‌های خودروسازان و فعالان و ناظران دنیای خودرو تبدیل شده است. تلاش‌ها برای رسیدن به چنین اهدافی در سال‌های اخیر سرعت حیرت‌انگیزی گرفته‌اند، چنان‌که امروز حرف از بررسی و طراحی امکاناتی برای خودروهای آینده نه چندان دور، است و بعضی از آنها حقیقتا باورنکردنی به نظر می‌رسند. آنچه در اینجا به اختصار می‌خوانید برخی از آخرین آرزوهای اهالی خودرو برای این آینده است.
جعبه سیاه خودرو
دولت آمریکا خواهان نصب جعبه سیاه روی خودروهای نسل آینده است. کاخ سفید برنامه‌ای را تایید کرده و بر اساس آن و البته در صورت عملی شدن، تمامی خودروهای سبک و سنگین به امکانی مجهز خواهند شد که کل اتفاقات را حین حرکت خودرو در قالب اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده ضبط و نگهداری می‌کند. این سیستم با عنوان معروف «جعبه سیاه» تا به حال مختص هواپیما بوده است. بسیاری از خودروهایی که امروز تولید می‌شوند به سیستم مشابهی مجهزند که موارد مربوط به ایمنی خودروها از طریق آن قابل پیگیری است، اما استفاده وسیع از این سیستم موجب دریافتن ایرادات احتمالی در طراحی و ایمنی خودروها و در نتیجه رفع آنها و ارتقای سلامت خودرو و سرنشینانش خواهد شد. اگرچه تولد چنین امکان تازه‌ای خوشبینانه به نظر می‌رسد، اما نگرانی‌هایی را هم در مورد شکسته شدن حریم خصوصی افراد برانگیخته است، چرا که جعبه سیاه تمامی اتفاقات را بدون استثنا ضبط می‌کند تا بتواند خطاهای انسانی عامل تصادف را از ایرادات فنی خودروها تفکیک کند.
کنگره آمریکا یک بار در سال ۲۰۱۰ در تصویب قانونی برای استفاده از جعبه سیاه در خودروها ناکام ماند، اما اخیرا اداره مدیریت و بودجه دولت آمریکا مروری بر این برنامه کرد و انتظار می‌رود قوانین مربوط به آن هم تا سال آینده تکمیل و تصویب شود.
خودرویی که فاز شما را می‌گیرد
آیا ممکن است خودرویی داشته باشید که مثلا بیماری یا خستگی شما را هنگام رانندگی تشخیص دهد و شما را از خطر تصادف برهاند؟ خودروسازان این روزها تلاش می‌کنند پاسخ این پرسش را پیدا کنند. برخی از بزرگترین خودروسازان دنیا در حال بررسی امکان نصب حسگرهایی بیومتریک در خودروها هستند که بتوانند علائم حیاتی راننده، همچون نبض یا تنفس را به طور مداوم زیر نظر بگیرند. این اطلاعات به سیستمی مرکزی منتقل می‌شوند که مسوول امنیت خودرو است و بنابراین می‌تواند در صورت تشخیص حالتی غیرعادی در راننده به حالت آماده‌باش درآید و در برابر هر تغییر مسیر یا اختلال در رانندگی واکنش نشان دهد. این درواقع همان امکانی است که برای تکمیل خودروهای بدون راننده آینده هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ امکانی که هدفش کاهش پیشگیری از بروز هرگونه خطای رانندگی است، چه به دلیل صحبت با تلفن همراه و چه بر اثر افت ناگهانی قند خون.برخی از خودروهای لوکس امروزی به سیستم‌های مشابهی مجهزند. لکسوس دوربینی در اتاق خودرو و مرسدس بنز یک حسگر ناوبری دارد که رانندگی غیرعادی ناشی از خستگی را به سرعت تشخیص می‌دهد و با صدای بوقی منقطع یا روشن شدن چراغی به شکل فنجان قهوه در کنار کیلومترشمار به راننده اطلاع می‌دهد که وقت استراحت است.
تلاش‌ها برای کاهش احتمال تصادفاتی با عوامل انسانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. برخی خودروسازان قصد دارند یک نگهبان پزشکی دائمی در خودروها بگمارند که تمامی حالات راننده را پی‌درپی ثبت می‌کند. برخی دیگر، از لزوم تجهیز خودروها به سیستمی می‌گویند که تلفن همراه را در داخل خودرو از کار می‌اندازد و برخی دیگر قصد دارند اطلاعات جسمانی راننده‌ها را از طریق بخش‌هایی چون کمربند ایمنی دریافت و رصد کنند.
رانندگی با اشاره دست
تویوتا قصد دارد انقلابی در رانندگی خودرو به پا کند. خودروساز موفق ژاپنی در پی آن است که راننده‌ها بتوانند تنها با اشاره یک دست، خودرو را راه بیندازند، رادیو و ضبط را روشن یا صدایش را زیاد کنند. جیم لنتز، از مدیران تویوتا در آمریکا، در جریان نمایشگاه خودروی لوس آنجلس از شروع تحقیقات در این زمینه با همکاری شرکت مایکروسافت خبر داد. تویوتا آزمایش‌ها را با یک اسکیت‌بورد الکترونیکی آغاز کرده است. اسکیت‌باز می‌تواند با اشاره دستش شتاب اسکیت‌بورد را تعیین کند و با بالا یا پایین بردن دستش، سرعت آن را کم یا زیاد کند. لنتز می‌گوید این نحوه هدایت در صورت تکمیل در خودروها هم قابل استفاده خواهد بود.
تویوتا رویاهای دیگری هم دارد. تویوتا خودروی نمونه‌ای به نام حشره هوشمند طراحی کرده که درواقع دست راننده‌اش را می‌خواند: او را می‌شناسد، صورت و اندامش را تشخیص می‌دهد و با تحلیل حرکاتش رفتار او را پیش‌بینی می‌کند. صدای او را هم می‌شناسد و به دستور او درها را باز می‌کند یا می‌بندد. هرچند که اگر راننده خسته، بیمار یا عصبانی باشد شاید تصمیم بگیرد اصلا او را به داخل راه ندهد.