لبنان - ۵ بهمن ۹۱
برترین هنرمندان لبنانی در بازار حراجی‌ها
بیروت پایتخت لبنان از مراکز مهم هنر اعراب است. از تفاوت‌های عمده بیروت با سایر پایتخت‌های کشورهای خاورمیانه ترکیب جمعیتی آن است. به طور کلی جمعیت لبنان و مشخصا بیروت را ادیان و مذاهب گوناگون تشکیل داده است.

این کشور از زمان استقلالش تا اواخر دهه 1970 میلادی مرکز مدرن‌ترین هتل‌ها و رستوران‌ها به سبک غربی بود. بیروت مجلل‌ترین پایتخت منطقه بود که در آن دانشگاه‌ها و مدارس فرانسوی و انگلیسی‌زبان از اوایل قرن بیستم به آموزش و تربیت جوانان لبنانی مشغول بوده‌اند. به همین علت لبنان دروازه مهمی در مبادلات فرهنگی جهان غرب با دنیای عرب را بازی می‌کرده است.
در دهه ۱۹۶۰ تا زمان آغاز جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ میلادی، بیروت به مرکز هنر لیبرال و تجمع روشنفکران جهان عرب تبدیل شد. پایتخت لبنان، به سبب گرایش‌های لیبرال و آزاد، بسیاری از هنرمندان عرب را برای زندگی به آنجا کشاند. طی دهه ۱۹۶۰ میلادی، بیروت، بیشترین تعداد نگارخانه‌های هنری را نسبت به سایر شهرهای خاورمیانه در خود جای داده بود. از معروف‌ترین نگارخانه‌های این شهر در آن زمان می‌توان به نگارخانه یک۳ اشاره کرد که در سال ۱۹۶۳ تاسیس شده است. عرصه هنر بیروت همیشه یکی از چالاک‌ترین و پرطراوت‌ترین‌ها در خاورمیانه بوده است. اما جنگ ۳۰ روزه با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ آسیب‌های قابل توجهی را به زیر‌ساخت‌های هنری بیروت وارد کرد. با این حال، بیروت همچنان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید گفتمان هنر معاصر در منطقه خاورمیانه است. نهادهای غیر‌انتفاعی و مردم‌نهاد از قبیل انجمن هنرمندان تجسمی لبنان۲۴، اشکال الوان۲۵، نقش مهمی در ایجاد بسترها و فضا‌های هنری و کمک به توسعه آنها و ایجاد ارتباط بین‌المللی برای هنرمندان لبنانی بر عهده دارند. لبنان برای نخستین بار غرفه نمایشگاه ملی خود را در دوسالانه ۲۰۰۷ ونیز افتتاح کرد. گرچه بودجه کمی را نهادهای دولتی صرف حمایت از هنر لبنان می‌کنند، عرصه هنر لبنان به صورت فعالانه از سوی تعدادی از بنیادهای خصوصی و شرکت‌های بزرگ حمایت مالی می‌شود(نمودار۸).