توسعه بیمه اتکایی در شرایط تحریم
سیدمحمد آسوده، مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی ایرانیان با اعتماد به نفس کامل از شرایطی می‌گوید که تحریم‌های بین‌المللی به خیال خود قصد داشتند صنعت بیمه ایران را زمین‌گیر کنند. اما توانایی و مدیریت شایسته‌ای که در راه‌‌اندازی و نقش‌آفرینی بیمه اتکایی ایرانیان اعمال شد، هدف شوم بیگانگان نقش بر آب گشت و این شرکت به‌رغم عدم همکاری‌های شرکت‌های بیمه اتکایی بین‌‌المللی به اهداف تعیین شده خود دست یافت، آنچه که در زیر می‌خوانید شرح این توانمندی است که اعمال شده و «بیمه اتکایی ایرانیان»» را به نقطه امید این صنعت در کشورمان تبدیل کرده است. با توجه به موضوع نوزدهمین همایش بیمه و توسعه مبنی بر راهکارهای توسعه بیمه‌های زندگی، چالش‌ها و فرصت‌ها به نظر جنابعالی بیمه‌های زندگی در کشورمان از منظر مسوولان و مردم چه جایگاهی دارد ؟
سهم بیمه‌های زندگی از تولید حق‌بیمه بازار بیمه کشور حدود ۸ درصد است که نسبت به وضعیت جهانی یا منطقه‌ای در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد. مضافا بخش عمده‌ای از حق‌بیمه‌های زندگی مربوط به بیمه‌های عمر زمانی و کوتاه مدت است در حالی که نقش اصلی صنعت بیمه در توسعه اقتصادی در گرو توسعه بیمه‌های بلند مدت زندگی توام با سرمایه‌گذاری به ویژه بیمه‌های مختلط پس‌انداز و بیمه‌های مستمری است.
در سال‌های اخیر که شرکت‌های بیمه خصوصی تاسیس شده و رقابت افزایش یافته است بیمه‌های زندگی از رشد و توسعه نسبتا خوبی برخوردار شده‌اند و هر شرکت تلاش می‌کند محصول بیمه‌ای متفاوت و متمایز خود را به بازار عرضه کند.
در این میان نقش و مسوولیت فعالان بازار بیمه کشور از جمله بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه در توسعه فرهنگ بیمه‌های زندگی و تبین مزایای این قبیل بیمه‌ها برای جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اجازه تاسیس شرکت‌های بیمه تخصصی بیمه زندگی و افزایش تعداد آنها همچنین مرتفع نمودن مشکلات مقرراتی و تعمیم معافیت‌های مالیاتی در این رشته می‌تواند به گسترش این قبیل بیمه‌ها کمک کند.
با این وصف مسلما مسوولان چه در صنعت بیمه و چه در سطح کلان نمی‌توانند از جایگاه کنونی بیمه‌های زندگی رضایت داشته باشند و باید همه دست‌اندرکاران تلاش کنند این بازار بسیار بزرگ بالقوه را به بازار بالفعل تبدیل کنند. این امر از جمله مستلزم توسعه دانش اکچوئری و توانمندسازی و گسترش شبکه فروش در این بخش می‌باشد.
آقای آسوده تحریم‌های علیه ایران چه تاثیری در روند واگذاری‌های فعالیت‌های اتکایی دارد ؟
قبل از اعمال تحریم‌ها پوشش‌های اتکایی مورد نیاز کشور عمدتاً به راهبری معتبر‌ترین شرکت‌های بیمه اتکایی بین‌المللی با شرکت‌های رتبه اعتباری بالا و از طریق کارگزارهای معتبر اروپایی صورت می‌گرفت. در آن زمان طبعا گزینه‌های بیشتری برای گرفتن پوشش اتکایی در اختیار بازار بیمه کشور بود. متاسفانه برخی از شرکت‌های بیمه اروپایی که دارای سهامداران آمریکایی می‌باشند از تحریم‌های سازمان ملل و در مقاطعی حتی از اتحادیه اروپا فراتر رفتند. به تدریج با افزایش تحریم‌ها شرکت‌های اروپایی از بازار بیمه کشور خارج و گزینه‌های خارجی برای بازار بیمه کشور محدود شده است و عمده نیاز اتکایی کشور از طریق شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی داخلی همچنین تدابیر خاص اتخاذ شده توسط بیمه مرکزی و مشارکت شرکت‌های داخلی تامین می‌شود و بخشی نیز از طریق شرکت‌های بیمه منطقه که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا را اعمال نمی‌کنند انجام می‌شود.
مشکل دیگری که در ارتباط با تحریم‌ها ایجاد شده است مشکل نقل و انتقال وجوه معاملات بیمه اتکایی و تامین ارز آن می‌باشد که فعالیت‌های اتکایی را با دشواری‌هایی مواجه نموده است.
بیمه اتکایی ایرانیان برای قبولی و واگذاری ریسک‌ها در بازار با چه شرایطی روبه‌رو است ؟
به طوری که اطلاع دارید عمده حق بیمه بازار بیمه کشور در رشته‌های بیمه ثالث و بدنه وسایط نقلیه و درمان تولید می‌شود که در این رشته‌ها فعالیت اتکایی محدود به اتکایی اجباری است. از طرفی آزادسازی نرخ‌ها در رشته‌های بیمه اتکایی‌پذیر مانند آتش‌سوزی و باربری و افزایش رقابت و برخی رقابت‌های غیر حرفه‌ای در کل رشته‌های بیمه‌ای باعث شده است تا حجم حق‌بیمه پرتفوی متقاضی بیمه اتکایی در کشور به طور نسبی کاهش یابد. با این وجود با توجه به حسن ارتباط و اعتماد متقابل این شرکت با کلیه شرکت‌های بیمه فعال در کشور و ظرفیت‌های اتکایی ارائه شده از سوی بیمه اتکایی ایرانیان و تلاش بی‌وقفه همکاران ، بخش درخور توجهی از نیازهای اتکایی بازار بیمه کشور پاسخ داده شده است.
در بخش واگذاری ریسک‌ها طبعا مشکلاتی که در اثر تحریم‌ها ایجاد شده متوجه این شرکت نیز می‌باشد. به‌رغم این شرایط بیمه اتکایی ایرانیان تاکنون توانسته است نیازهای اتکایی خود را از داخل و خازج از کشور تامین نماید.
آیا بازار داخلی با اتکایی ایرانیان همکاری خوبی دارد ؟
همانگونه که در سئوال قبلی اشاره شد بیمه اتکایی ایرانیان در مدت محدود فعالیت خود توانسته ارتباط بسیار مطلوبی را با بازار داخلی برقرار نماید و با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کلیه شرکت‌های بیمه قبولی یا واگذاری اتکایی داشته باشد. این شرکت در فرآیند قبول بیمه‌های اتکایی چه به صورت اختیاری و چه به صورت قراردادی عنداللزوم نظرات مشورتی و کارشناسی را به شرکت‌های واگذارنده ارائه می‌نماید که در حد مطلوبی مورد استقبال طرف‌های همکاری قرار گرفته است.
آقای آسوده در صورت امکان در خصوص عملکرد بیمه اتکایی ایرانیان توضیح دهید.
تا کمتر از یک‌ماه دیگر سومین دوره مالی فعالیت بیمه اتکایی ایرانیان به پایان می‌رسد. با وجودی که اولین دوره مالی فعالیت شرکت کمتر از یکسال بوده است شرکت در مجموع این سه دوره فعالیت توانسته است به اهداف پیش‌بینی شده نائل شود. هر چند به دلیل تحریم‌های بانکی و بیمه‌ای شرکت هنوز شروع فعالیت قبولی از خارج را به مصلحت ندیده است ولی در سایر موارد عملکرد شرکت مطلوب بوده و در کلیه مجامع عمومی برگزار شده مورد تایید سهامداران محترم قرار گرفته است. بر اساس نتیجه عملکرد شرکت در دوره‌های اول و دوم مالی درصد سرمایه پرداخت شده سهامداران از پنجاه درصد به 69 درصد افزایش یافته و به ثبت رسیده است. شرکت از بدو تاسیس در سازمان بورس به ثبت رسیده و همواره گزارش‌های عملکرد و صورت‌های مالی خود را به آن سازمان نیز ارائه نموده و در کدال بورس قرار داده است. همچنین سهام این شرکت در بازار پایه (توافقی) بورس به ثبت رسیده و معاملات سهام در آن انجام و به ثبت می‌رسد.
در این مدت شرکت توانسته هسته اولیه پرتفوی بیمه اتکایی خود را بر اساس اصول حرفه‌ای و در حمایت از بازار داخلی تشکیل دهد. همچنین شرکت با انتخاب محلی مناسب، ساختمان اداری خود را در دست احداث دارد که امیدواریم به زودی در آن مستقر شویم و فعالیت‌های خود را گسترش دهیم.