جایی برای تبادل اطلاعات - ۵ بهمن ۹۱
حمید پورآذری
کارگردان و مدرس بازیگری
هنرمندان در تمام سطوح و از کل کشور در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند از این رو جشنواره باید محلی برای تبادل اطلاعات باشد. از ابتدای برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مشخص وجود نداشته است تا ضعف‌ها و نقاط مثبت در دوره‌های بعد شناسایی و تقویت شود. تغییر دبیران جشنواره موجب شده هر فردی برنامه‌ریزی خود را از این رویداد داشته باشد و به جای پیشرفت و بهبود در دوره بعدی شاهد تغییر ساختار باشیم. دبیری چند ساله است که در جشنواره ثبات به وجود می‌آورد. اگر جشنواره تئاتر فجر در برنامه‌ریزی به ثبات برسد، گروه‌های تئاتری نیز با ثبات می‌شوند. این اتفاق منجر می‌شود از کمیت به سمت کیفیت و تولید آثار خوب برویم. جشنواره تئاتر فجر در تقویم تئاتر جهانی ماندگار شده و دارای جایگاه معتبری است. گروه‌های خارجی همیشه علاقه دارند در این جشنواره شرکت کنند. ولی گاهی اوقات احساس می‌شود خود خانواده تئاتر باور نکردند جشنواره تئاتر فجر اعتباری جهانی دارد.
جشنواره محلی برای دیده شدن هنرمندان جوان است و خود من نیزمحصول دیده شدن در جشنواره‌ام. در جشنواره‌هاست که افراد دیده می‌شوند و رشد می‌کنند. البته برنامه‌ریزی برای ادامه فعالیت گروه‌های جوان پس از برگزاری جشنواره نیز مهم است. به هر اندازه کارگردان، نویسنده و بازیگر خوب پرورش پیدا کند، به نفع تئاتر است. رقابت درست موجب انگیزه و تولید آثار بهتر می‌شود.
جشنواره باید تبدیل به مکانی برای تبادل اطلاعات شود، چون هنرمندان در تمام سطوح و از کل کشور در این رویداد حضور دارند و باید شرایط تبادل اطلاعات فراهم شود که این کار نیازمند سرمایه‌گذاری است.
نباید فراموش کنیم هنر ابزار مهمی برای یک کشور است. تئاتر به دلیل ذاتی، می‌تواند مهم‌تر از هنرهای دیگر نقش ایفا کند. با این سلاح و شناخت خلاقیت و توانایی‌ها می‌توانیم دنیا را فتح کنیم.