در ایران کبوتر را بیمه نمی‌کنند - ۲۵ آبان ۹۱
جوان است، دامپزشکی خوانده و شغل آزاد دارد، با همه اینها اما پرورش‌دهنده کبوترهای زینتی هم هست، کبوترهایی که رنگ و پرهایی عجیب دارند و کمتر کسی از مردم عادی نمونه آنها را دیده است. این کبوترها برخلاف بقیه مدل‌ها و نژادهای دیگر ارزش و قیمتشان به دلیل نحوه و شکل سر و گردن و پرهایشان است. قدرت پرواز اما ندارند، با این حال اما هواخواهان خاص خود را دارند. محسن کلانتری، دامپزشک جوان، بر روی پرورش این‌گونه کبوترها کار می‌کند. شما به دلیل رشته تحصیلی‌تان به پرورش کبوترهای زینتی رو آورده‌اید یا دلیلش علاقه است، مانند بقیه کبوتربازها که کارشان را از روی عشق می‌دانند؟
قطعا، تخصص تنها در این زمینه نمی‌تواند دلیل باشد، علاقه من به کبوترها باعث شد وارد این کار شوم.
الان در بازار کبوترهای زینتی، چه نژادهایی وجود دارد؟
کبوترها در حدود ۲ هزار نژاد دارند اما در ایران ۶۰ تا ۷۰ نوع هستند.
معروف‌ترین آنها که در ایران هم وجود دارند چه نژادهایی هستند؟
نژاد شامپیون هلندی، نژاد ساتین بلژیکی، نژاد دم چتری که نوع انگلیسی و آمریکایی آن وجود دارد، نژاد دامفوس آلمانی. این نژادها در ایران موجود هستند و قیمت‌های بالایی هم دارند، از بین نژادهای ایرانی هم نژاد تهرانی، مشهدی و همدانی جزو گونه‌های ارزشمند محسوب می‌شود
قیمت این نژادها چه مقدار است؟
هر جفت ساتین بلژیکی ۴۰۰ هزار تومان، البته یک مدل شبیه نوک قنار از این پرنده وجود دارد که تا جفتی ۸۰۰ هزار هم خرید و فروش می‌شود، نژاد شامپیون اگر خالص باشد، تا جفتی ۵۰۰ هزار تومان، دم چتری‌ها هم در همین حدود قیمت‌گذاری می‌شوند.
کبوترهای زینتی در زمینه پرواز چه توانایی‌های دارند؟ آیا این نژادها هم مثل بقیه گونه‌ها ساعت‌ها در آسمان پرواز می‌کنند؟
کبوترهای زینتی در زمینه پرواز کردن هیچ قدرتی ندارند، برخی از این‌گونه‌ها گاه حتی از توی حیاط تا روی پشت‌بام هم نمی‌توانند بلند شوند. اهمیت و ارزش این‌گونه‌ها فقط به خاطر زیباییشان است.
تبادل این نژادها بین ایران و دیگر کشورها به چه صورت انجام می‌شود آیا در این راه ممنوعیتی وجود دارد؟
از کشورهای خارجی که کبوتر صادر می‌کنند آنها را عقیم می‌کنند که کسی نتواند از آنها جوجه بگیرد، در بسیاری مواقع هم کبوترهایی را که صادر می‌کنند از نوع خالص نیست.
غیر از کبوترهای زینتی کبوترهای پرشی چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟
این گونه‌ها را بر اساس میزان زمانی که در آسمان می‌مانند و قدرت پروازشان قیمت‌گذاری می‌کنند.
چگونه می‌توان از ویژگی‌های یک کبوتر خالص مطلع شد؟
به هر حال هر نژادی ویژگی‌ها و نشانه‌های مشخصی دارد که در اینترنت می‌توان آنها را پیدا کرد، به عنوان نمونه نژاد ساتین بلژیکی باید کاکل دار، سینه‌فر، مچ پر باشد، اما نمونه هایی در ایران هست که هرکدام یکی از این مشخصه‌ها را ندارند، این نشان می‌دهد این کبوترها از نژاد خالص نیستند.
شایع‌ترین بیماری کبوترها در ایران چیست؟
سه بیماری نیوکاسل، سی آر دی و گامبورو که هر سه هم بیماری تنفسی هستند، از شایع‌ترین این بیماری‌ها می‌باشند، ۹۹ درصد مرگ و میر این پرنده هم بر اثر بیماری‌های تنفسی است. مشخصه این بیماری‌ها اسهال سبز و سفید کبوتر است و در صورت ابتلای یک مورد، همه گله مبتلا می‌شود داروی آن هم «ان رو» و لینکوپک است که داروهای خارجی هستند، اما مدتی است در بازار پیدا نمی‌شود.
آیا در ایران امکان بیمه کردن کبوترها وجود دارد و کبوترباز می‌تواند پرنده‌های خود را که گاه تا ده‌ها میلیون تومان قیمت دارد بیمه کند؟
متاسفانه، در ایران بیمه کبوتر مرسوم نیست و اگر کبوتربازی دچار مشکل شد، هیچ راهی که بتواند خسارتش را جبران کند وجود ندارد. در ایران حتی اسب‌ها را هم به سختی بیمه می‌کنند و بسیار هم گران قیمت است.
من شنیده ام در ایران کفتری وجود دارد که کمیاب است و وقتی آواز می‌خواند به جای بغ بغو چیزی می‌گوید شبیه یاهو، این چه کبوتری است؟
این کبوتر به نژاد یاهو معروف است، پاپر و سفید است، کاکل نیم دایره دارد و به جای بغ بغو می‌گوید یاهو، این کبوتر را در برخی نقاط کشور مقدس می‌دانند، خیلی هم کمیاب است و معمولا، صاحب اینگونه آن را نمی‌فروشد، اما هر جفت آن در صورت پیدا شدن، در حدود 200 هزارتومن خرید و فروش می‌شود.