تورم چالش اصلی بیمه‌های عمر
آقایان فرامرز روحانی معاون بیمه پاسارگاد و میرعلی مطهری مدیر کل بیمه‌های اشخاص بیمه پاسارگاد در گفت و گو با دنیای اقتصاد به تشریح وضعیت بیمه‌های زندگی پرداختند که در ادامه می‌آید : آقای فرامرز روحانی با توجه به موضوع نوزدهمین همایش مبنی بر "راهکارهای توسعه بیمه‌های زندگی، چالش‌ها و فرصت‌ها" به نظر جنابعالی بیمه‌های زندگی در کشورمان از منظر مسئولان و مردم چه جایگاهی دارد؟
آنچه مسلم است، مسئولین نظام اقتصادی کشور خصوصاً مسئولین بیمه به اهمیت ویژه نقش بیمه‌های عمر در اقتصاد کشور به لحاظ جمع آوری پس اندازهای مردم و به کارگیری آن در سرمایه گذاری‌های زیر بنایی کشور، واقف هستند. با تلاش سال‌های اخیر شرکت‌های بیمه و ارائه طرح‌های نوین در بیمه‌های زندگی نظیر بیمه عمر و سرمایه گذاری و آماده سازی شبکه فروش منسجم و اطلاع رسانی‌های مفید، سبب شده است تا اقشار مختلف مردم با مزایای بیمه‌های زندگی در زمان حیات و ممات خود بیش از گذشته آشنا شوند و مؤید این نظر تعداد بیمه نامه‌های صادره بیمه‌های زندگی در سال‌های اخیر می‌باشد.
برای توسعه بیمه‌های زندگی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
برای توسعه بیمه‌های زندگی در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری انجام شده است که اهم آن‌ها عبارتند از:
- تهیه و تدوین راهکارهای تحول در صنعت بیمه-1382
- تصویب آیین نامه نمایندگی‌های فروش بیمه‌های عمر -۱۳۸۵
- صدور فرمان ده ماده‌ای تحول صنعت بیمه کشور توسط رئیس جمهور-1386
- تصویب آیین نامه ذخایر فنی مؤسسات بیمه-۱۳۸۸
- تصویب آیین نامه بیمه‌ها¬ی زندگی و مستمری(آئین نامه شماره 68 جایگزین آئین نامه شماره 13)-1390
- تدوین بسته سیاسی توسعه بیمه‌های زندگی -۱۳۹۱
- کاهش حق بیمه اتکایی اجباری بیمه‌های زندگی - 1391
آقای میر علی مطهری چالش اصلی توسعه بیمه‌های زندگی به ویژه بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری چیست؟
توسعه بیمه‌های زندگی با چالش‌های متعددی روبروست که مهم ترین آن آثار مخرب تورم بر ارزش سرمایه بیمه‌های زندگی می‌باشد. از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت بیمه در عدم توسعه بیمه‌های زندگی، غیر تخصصی عمل کردن شرکت‌های بیمه می‌باشد بدین ترتیب که در حال حاضر کلیه شرکت‌هایی که به امر بیمه‌های زندگی می‌پردازند این رشته از بیمه جزو فعالیت فرعی آن‌ها محسوب می‌شود.
شرکت بیمه پاسارگاد در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟
شرکت بیمه پاسارگاد با ایجاد ضریب افزایش سالیانه سرمایه‌های بیمه عمر و تأمین آتیه سعی نموده است آثار مخرب تورم را به حداقل کاهش دهد. مدیریت شرکت نیز طرح تأسیس شرکت اختصاصی بیمه‌های اشخاص را در دستور کار خود قرار داده است که انشاءاله با رفع موانع و تصویب مقررات و قوانین خاص مورد نیاز بتواند به عنوان اولین گروه بیمه ای، بیمه‌های اشخاص را به صورت تخصصی در کنار سایر رشته‌های بیمه ( اموال و مسئولیت ) مدیریت نماید.
آقای روحانی لطفاً درخصوص عملکرد بیمه پاسارگاد در سال ۹۱ توضیح دهید؟
در هشت ماهه سال 1391 شرکت بیمه پاسارگاد موفق شده است 38 درصد پرتفوی خود را به بیمه‌های اشخاص (عمر، حادثه و درمان) اختصاص دهد که این آمار، موفقیت این شرکت را در ادامه توسعه بیمه‌های زندگی نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که این امر محقق نمی شد مگر با ایجاد "سازمان فروش" قوی و منسجم با بکارگیری نمایندگان متخصص و فعال در زمینه فروش بیمه‌های عمر در پایان آبان ماه سال 1391 بیمه پاسارگاد نزدیک به 900 نماینده فروش بیمه‌های عمر بیشترین تعداد نمایندگان فروش بیمه عمر را در صنعت بیمه، مدیریت می‌نماید.
بیمه پاسارگاد برای حفظ سهم خود از بازار چه برنامه‌ای دارد؟
بیمه پاسارگاد در زمینه حفظ و رشد سهم خود در بازار بیمه بر پایه برنامه پنج ساله خود که سال شروع آن سال 1391 می‌باشد و تحت عنوان "پاسارگاد 95 " تعریف شده است، عمل می‌نماید. که خوشبختانه آمار 8 ماهه سال 1391 نشان می‌دهد از برنامه پیش بینی شده جلوتر هستیم. به منظور دستیابی به برنامه پیش بینی شده که این شرکت را در سال 1395 در ردیف ششمین شرکت بیمه قرار خواهد داد. توسعه شبکه فروش، آموزش کارکنان و نمایندگان، حفظ ترکیب پرتفوی مناسب و استقرار برنامه مکانیزه آن لاین از اهم برنامه این شرکت جهت تحقق اهداف پیش بینی شده می‌باشد.
آقای مطهری نقش هماهنگی و تعامل نهاد‌های مالی بورس، بانک، بیمه در توسعه بیمه‌های زندگی یکی از محورهای علمی همایش فوق است، لطفاً در این خصوص توضیح دهید؟
همه بازارهای مالی و پولی در توسعه بیمه‌های زندگی می‌توانند نقش مهمی را ایفا نمایند. از طرح‌های مهم و استراتژیک بانک‌ها و بیمه‌ها می‌توان به طرح Bank Insurance اشاره نمود که در کشورهای پیشرفته مؤسسات مالی و بیمه‌ها توانسته اند با همکاری یکدیگر ضمن رشد و توسعه بیمه‌های زندگی، منابع مالی عظیمی را نزد بانک‌ها گردآوری نمایند. امید است در کشورمان نیز با استفاده از طرح یاد شده بتوانیم در جهت رشد و توسعه بیمه‌های زندگی اقدام مؤثری را برداریم.