حذف تعرفه‌ها تاثیری بر بیمه‌های عمر ندارد
بیمه دانا معرف یکی از موفق‌ترین شرکت‌های بیمه کشور است که از سالیان نسبتا دور با ارائه محصولات متنوع بازار بیمه ایران را داغ کرده است. اکنون نیز بعد از گذشت سال‌ها «بیمه دانا» همچنان در جمع موفق‌ها، موفق عمل می‌کند و به دنبال ایده‌های تازه می‌گردد. در گفت‌وگویی با دکتر ابراهیم کاردگر، مدیرعامل بیمه دانا این طرح‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
متن این گفت‌وگو را در زیر بخوانید:
از نظر مسوولان و مردم بیمه‌های زندگی در کشورمان چه جایگاهی دارد؟
ضمن عرض تبریک به مناسبت روز ۱۳ آذر روز بیمه ،بیمه‌های زندگی یکی از شاخص‌های مهم رفاه اجتماعی در کشورهای توسعه یافته است مزایای بی شماری برای بیمه شدگان ، جامعه و اقتصاد کشور دارد . توسعه بیمه‌های زندگی موجب گسترش عدالت اجتماعی ، کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی و ثبات اقتصادی در کشور می‌گردد.
خوشبختانه در چند سال اخیر با تلاش‌های صورت گرفته اهمیت و جایگاه بیمه‌های زندگی در کشور ارتقاء یافته است، اما قطعا در دیدگاه‌های مسوولان کشور، مسوولان صنعت بیمه ومردم تفاوت‌های محسوسی درباره بیمه‌های زندگی وجود دارد و عدم گسترش بیمه‌های زندگی در کشور نیز تا حدود زیادی به این نگرش‌ها بستگی دارد. اگر بخواهیم به عنوان یک بیمه‌گر به موضوع نگاه کنیم، بیمه‌های زندگی تا حدود زیادی اهمیت و جایگاه خود را به دست آورده است، رییس کل محترم بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران دهه نود را دهه بیمه‌های زندگی نام نهاده است و شرکت‌های بیمه کشور سعی دارند با همه توان از بازار موجود استفاده نمایند و رقابت خوبی در این رشته در جریان است.
مسوولان بلند پایه کشور نیز عنایت‌های ویژه‌ای در این باره داشته اند ارائه طرح بیمه «آتیه مهر امام رضا(ع)» و طرح‌های مشابه که البته به‌دلیل عدم بررسی‌های بنیادی و برنامه‌ریزی‌های لازم به فرجام نرسیده‌اند، از آن جمله‌اند. از دیدگاه مردم خوشبختانه بیمه‌های زندگی با استقبال خوبی روبه‌رو گردیده است، اما به دلیل کم‌کاری‌های گذشته و برخی مشکلات که در ادامه خواهم گفت ممکن است طول بکشد تامزایا و کارکردهای بیمه‌های زندگی برای آحاد مردم شناسانده شود.
برای توسعه بیمه‌های زندگی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است ؟
قطعا تلاش‌های بی‌شماری از طرف مسوولان و نهادهای ذیربط تاکنون دراین باره به عمل آمده است اما اگر بخواهیم به تلاش‌های یکی دو سال اخیر اشاره کنیم مهمترین اقدامات صورت گرفته از طرف بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه وسندیکای بیمه‌گران ایران به شرح ذیل است :
-نامگذاری دهه 90 به عنوان دهه بیمه‌های زندگی از طرف بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران و سیاست‌گذاری‌های لازم در این باره .
-تصویب آیین نامه جدید بیمه‌های زندگی و مستمری از طرف شورای عالی بیمه واجرای آن ازتاریخ ۱/۲/۹۱ توسط شرکت‌های بیمه
-تشکیل کارگروه توسعه بیمه‌های زندگی در سندیکای بیمه‌گران ایران
-تجدیدنظر در نرخ بهره فنی بیمه‌های زندگی ازابتدای سال جدید
-تجدیدنظر در قوانین ومقررات و شرایط عمومی‌بیمه‌های زندگی
-بهینه سازی طرح‌های بیمه‌ای توسط شرکت‌های بیمه
چالش اصلی توسعه بیمه‌های زندگی چیست؟
عدم توسعه بیمه‌های زندگی در کشور به عوامل ومتغیرهای بسیاری وابسته است که هر کدام اهمیت و جایگاه خود را در این باره دارد بنده فقط به مهم‌ترین عوامل و چالش‌های بیمه زندگی به صورت فهرست وار اشاره می‌کنم.
-عدم سیاست گذاری کلان در بیمه‌های زندگی در سطح ملی
-نبود شبکه فروش کارآمد
-عدم سیاست‌های صحیح جهت سرمایه گذاری ذخایر بیمه‌های زندگی
-نبود ساختارهای سازمانی و مدیریتی مناسب
-عدم اشاعه فرهنگ بیمه
-پایین بودن توان اقتصادی مردم
-بالا بودن نرخ تورم به طور نسبی در کشور
-عدم استفاده بهینه از فناوریهای جدید و تکنولوژی اطلاعات
-فقدان قوانین حمایتی و یا اجرای آن
-عدم وجود سیاست‌های ترویجی، تبلیغی بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه
شرکت بیمه دانا در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است ؟
شرکت بیمه دانا بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه کشور و اولین شرکت تخصصی فعال در بیمه‌های اشخاص، عرضه بیمه‌های زندگی را در کشور آغاز نموده است و ازسال ۱۳۶۹ تاکنون خدمات بیمه‌ای زیادی را به اقشار مختلف مردم ارائه کرده است که به تعدادی از مهمترین و جدیدترین این اقدامات به شرح ذیل اشاره می‌گردد:
-ارائه بیمه مکمل مستمری بازنشستگی برای اولین بار در کشور در سال 1377
-ارائه بیمه پرداخت سنوات خدمت کارکنان
-ارائه بیمه عمر جامع ارمغان زندگی
-ارائه بیمه تمام عمر و پرداخت مستمری برای کارکنان صنعت آب و برق کشور
-مشارکت فعال درکارگروه توسعه بیمه‌های زندگی، کمیته‌ها و نشست‌‌های تخصصی.
-اصلاح شرایط عمومی‌بیمه‌های زندگی
-راه‌اندازی وبلاگ مدیریت بیمه‌های عمر و پس انداز در جهت اشاعه فرهنگ بیمه
-برگزاری سمینارهای آموزشی جهت کارشناسان ، پزشکان و نمایندگان شرکت به ویژه برگزاری اولین و دومین سمینار سراسری بازاریابی و فروش بیمه‌های عمر
لطفا در مورد عملکرد بیمه دانا در سال 1391 توضیح دهید .
شرکت بیمه دانا بارویکرد توسعه و گسترش هرچه بیشتر بیمه‌های زندگی در سال ۱۳۹۱ اقدامات زیادی انجام داده است که به بخشی ازآن در سوال قبل اشاره شد. اما اگر بخواهیم مشخصاً به اقدامات انجام شده و یا در دست انجام سال۱۳۹۱ ذکر کنم موارد ذیل مهمترین آن است :
-بهینه سازی طرح بیمه‌های عمر ارمغان زندگی با آخرین تغییرات و پوشش‌های بیمه‌ای بر حسب نظرسنجی از بیمه گذاران محترم
-ارائه طرح بیمه پرداخت سنوات خدمت کارکنان
-ارائه طرح بیمه تمام عمر با پرداخت مستمری مادام العمر
-ارائه تسهیلات بیمه‌ای برای بیمه شدگان شرکت از جمله سهامداران عدالت در کل کشور
-بررسی و آماده سازی چند طرح ملی جهت توسعه بیمه‌های زندگی و جزئیات آن را بعداً اعلام خواهیم کرد .
بیمه دانا برای حفظ سهام خود در بازار چه برنامه‌ای دارد ؟
شرکت بیمه دانا بعنوان یک شرکت با سابقه در بازار بیمه کشور علاوه بر برنامه‌های جاری برنامه‌های زیادی را در دست اجرا دارد که شاید الان زود باشد جزئیات آن را اعلام کنم . اما مشخصا چند برنامه در حال اجرا در سال جاری را ذکر می‌کنم.
-اجرای سیاست چابک سازی شرکت بیمه دانا در راستای ارائه خدمات بیمه‌ای
-یکپارچه سازی برنامه‌های نرم افزاری با اجرای نرم افزار یکپارچه شرکت
-مهندسی مجدد سازمان و توسعه و تعالی نیروی انسانی
-تقویت شبکه فروش شرکت .
آیا با تعلیق آزادسازی و بازگشت نظام تعرفه موافقید چرا ؟
رعایت نظام تعرفه‌ای ، آزادسازی در رشته‌های مختلف متفاوت است بویژه در رشته بیمه‌های عمر و پس انداز با سایر رشته‌های بیمه‌ای بطور کلی متفاوت است و با توجه به ساختار این رشته آزادسازی و یا رعایت نظام تعرفه چندان تاثیری در این رشته نخواهد داشت.
علی ایحال نظام تعرفه‌ای یا آزادسازی نرخ‌ها، هر کدام شرایط خود را می‌طلبد و به نظر می‌رسد که باید در این باره با تامل بیشتری عمل گردد. نکته‌ای که نباید فراموش گردد این است که نداشتن تعرفه به منزله این نیست که شرکت‌های بیمه قیمت تمام شده محصول خود را نگیرند و با ورود به رقابت‌های ناسالم متضرر گردند.