از میدان آزادی به سمت کرج که حرکت کنید شرکت‌های تولیدی یا وارداتی زیادی را می‌بینیم که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند؛ اما در این مسیر شرکت‌های سازنده خودرو کم نیستند. در جاده مخصوص کرج بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده خودرو قرار دارند، اما در این میان می‌توان واردکننده‌های خودرو را نیز مشاهده کرد. در فاصله‌ای کم دو خودروی لوکس در این مسیرراهی بازار می‌شوند نیسان تینا که در شرکت پارس خودرو تولید شده و ساخته دست مهندسان ژاپنی است و هیوندای آزرا که از کشور کره‌جنوبی راهی بازار ایران می‌شود. هر دو خودور در کلاسE که متعلق به سدان‌های خانوادگی لوکس بزرگ است قرار دارند این دو خودرو از نظر قیمت با یکدیگر متفاوتند و البته تنها در قیمت خلاصه نشده و این تفاوت به نکات فنی آنها نیز می‌رسد. در این شماره به مقایسه این دو خودرو پرداختیم تا بیشتر با خصوصیات آنها آشنا شویم.
نیسان تینا
خودرویی از شرکت ژاپنی نیسان که در کلاس E قرار دارد کلاسی که سدان‌های بزرگ لوکس را شامل می‌شود. خودرویی که برای اولین بار در سال 2003 در نمایشگاه داخلی ژاپن معرفی شد و پس از یک ماه به بازار آسیا راه یافت. نسل نخست آن با کد j31 شناخته می‌شود و در سال‏های 2003 تا 2008 با نام اصلی Cefiro و با نام‌ها‌ی مختلف در بازار‌های جهانی به فروش رسید. سال 2009؛ اما آغازی دوباره با نسلی جدید برای تینا بود که بر روی پلت‌فرم D نیسان ساخته شد. این شاسی برای خودروهای دیفرانسیل جلو مورد بازنگری قرار گرفته و به طور مشترک روی خودروهایی چون آلتیما، مورانو، ماکسیما و رنو لتیتیود استفاده می‌شود. Teana در بازارهای استرالیا و نیوزیلند با نام ماکسیما و در بازار آمریکای شمالی با عنوان آلتیما به فروش می‏رسد.
این خودرو همچنین در برخی از بازارها با نام ماکسیما به فروش می‌رسد. تینا در بازار‌های جهانی با سه موتور ۲لیتری، ۵/۲ لیتری و ۵/۳ لیتری عرضه می‌شود. تینا در ایران با موتوری ۵/۲ لیتری شش سیلندر عرضه می‌شود. این موتور قادر است ۱۸۲ اسب‌بخار قدرت را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۳۲ نیوتن‌متر گشتاور را در ۴۴۰۰ دور بر دقیقه ارائه دهد و به وسیله یک جعبه‌دنده CVT این بازده را به چرخ‏های جلو انتقال می‏دهد تا ۵/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی بنزین بسوزاند.
هیوندای آزرا
نسل پنجم آزرا راهی بازار ایران شد، خودرویی موفق که در چند سال اخیر توانسته سهم زیادی در بازار داشته با شد .شاید سال ۱۹۸۶ که شرکت هیوندای این خودرو را با نام Mitsubishi Debonair تولید می‌کرد فکرش را هم نمی‌کرد که روزی با چنین تحول و موفقیتی رو به رو شود.نسل اول این خودرو شامل دو موتور ۰/۲ و ۴/۲ لیتری چهار سیلندر و ۰/۳ لیتری شش سیلندر بود تولید این نسل از آزرا که البته بیشتر با نام میتسوبیشی شناخته می‌شد در سال ۱۹۹۲به پایان رسید و آزرا راهی نسلی جدید با چهره‌ای به روزتر شد این خودرو تولید خود را مدیون همکاری میتسوبیشی با هیوندای می‌داند نسل دوم این خودرو موتور دیگری را علاوه بر موتور‌های قبلی عرضه کرده بود که ۵/۳ لیتری بود ودو نوع گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی نیز قابل سفارش بود.
تولید این نسل از آزرا نیز 1998 به پایان رسید و نسل بعد این خودرو فصلی دوباره برای هیوندای بود چراکه دیگر این خودرو میتسوبیشی نام نداشت و با نام Grandeur در بازار به فروش می‌رسید. و اتفاقا موفق نیز بود تا اینکه در سال 2005 تولید نسل سوم این خودرو به پایان رسید و خودرویی متفاوت با طراحی لوکس و جذاب راهی بازار شد خودرویی که حالا دیگر روی خط پیروزی قرار داشت در ایران نیز این خودرو موفق بوده و توانست سهم خوبی را در بازار از آن خود کند. در این نسل برای آزرا انبوهی از موتور‌های 4 و 6 سیلندر بنزینی و دیزل در نظر گرفته شده بود اما در ایران با موتور 3/3 لیتری در دسترس قرار دارد.
حال آزرا با انبوهی از امکانات به استقبال خریداران آمده بود این در حالی است که سال ۲۰۱۱ فیس لیفتی از این خودرو راهی بازار ایران شد که البته موفق هم نبود و حالا نوبت آن شده بود که آزرا دوباره خودی نشان دهد از این‌رو نسل جدید آن راهی خیابان‌ها شد خودرویی که با طراحی خیره کننده‌اش گامی بزرگ به جلو برداشته بود طراحی که در قسمت جلو شباهت‌های بسیاری به سوناتا دارد، اما طراحی قسمت عقب و کابین به گونه‌ای دیگر است.
مقایسه فنی
شاید از لحاظ فنی این دو خودرو به هیچ وجه قابل قیاس نیستند؛ چراکه آزرا با حجم موتوری برابر با ۳۰۰۰ سی سی قادر به تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت است که در قیاس با نیسان تینا ۶۸ اسب بخار قدرت بیشتر تولید می‌کند از همین مقایسه کوچک می‌توان به شتاب و سرعت بهتر آزرا نسبت به تینا پی برد. آزرا قادر است در مدت زمان ۸ ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر برساند که حدود ۲ ثانیه بهتر از تینا است و انتقال قدرت در این خودرو نیز توسط گیربکس ۶سرعته شیفت ترونیک انجام می‌گیرد که در اینجا برتری با گیربکس CVTپیشرفته نیسان است مصرف سوخت آزرا درسیکل ترکیبی حدود ۶/۹ لیتر در ۱۰۰کیلومتر اعلام شده است که البته در عمل این عدد به ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز می‌رسد که در این زمین هم نماینده نیسان با مصرف سوخت کمتر اقتصادی‌تر جلوه می‌کند که البته با داشتن باک‌هایی با ظرفیت یکسان می‌توان در پیمودن مسیر بیشتر توسط تینا امیدوارتر بود.
معایب و محاسن
خودروهای شرکت نیسان به استهلاک پایین معروفند کاری که کره‌ای‌ها حداقل با آزرا نتوانستند انجام دهند نیسان تینا خودروی اقتصادی‌تری به حساب می‌آید؛ چراکه مصرف سوخت کم و البته کیفیت بالای قطعات و طبع عمر بیشتر سبب شده تا این خودرو هزینه‌های کمتری برای صاحبانش داشته باشد این در حالی است که آزرا با تکیه بر موتوری پر قدرت و امکاناتی زیاد هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالایی را طلب می‌کند، اما از شتاب و سرعت خوب آزرا نمی‌توان به سادگی گذاشت هر دو خودرو از نظر طراحی المان‌های خاص خود را داشته و سلیقه‌های مختلف را به خود جذب می‌کنند آزرا با طراحی اسپرت و تینا با طراحی کلاسیک و ساده‌تر به میدان آمده‌اند که داخل کابین نیز دو خودرو طراحی بیرونی خود را حفظ کرده و آزرا اسپرت تر از تینا است فضای کابین هر دو خودرو جادار و راحت است، اما صندلی‌های عقب تینا آنطور که باید سرنشینان را در بر نمی‌گیرد هندلینگ هر دو خودرو بالا بوده در عبور از مسیرهای مارپیچ موفق هستند در سرعت‌های بالا نیز آزرا نسبت به تینا موفق‌تر است؛ چراکه تینا حداکثر تا ۲۱۵کیلومتر سرعت می‌گیرد این در حالی است که سرعت آزرا با ۲۴۰کیلومتر هم می‌رسد.
امکانات
نیسان تیانا از امکانات زیادی بهره نمی‌برد و در این زمینه رقابت را به آزرا می‌بازد چراکه این خودرو از امکاناتی همچون ۶ عدد ایربگ، ترمز ABS,EBD,BA,VDC، قفل مرکزی، ایموبلایزر، سیستم باز و بسته کردن درها و روشن و خاموش شدن خودرو بدون کلید دزدگیر ، فرمان هیدرولیک مجهز به سنسور سرعت و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک ودوگانه برای جلو عقب، رادیو CD با چنجر شش تایی و ۴ عدد بلندگو و ۲ تیونر و ساب ووفر، صندلی‌های جلو برقی با حافظه صندلی راننده، تنظیم برقی پدال تنظیم برقی آینه با گرمکن، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی،‌ گرمکن شیشه، کروزکنترل، سان روف، چراغ‌های زنون، چراغ شور‌های جلو، مه شکن و چراغ‌های عقب LED بهره می‌برد. این در حالی است که آزرا با انبوهی از امکانات ایمنی و رفاهی به بازار عرضه می‌شود که این امکانات شامل ۹ عدد ایربگ، ترمز‌های ABS,EBD,ESC,TCS.BA,OCS,VSMقفل مرکزی خودکار با ریموت کنترل، ایموبلایزر، سیستم قفل و باز و بسته شدن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید، فرمان تلسکوپی با تنظیم برقی، قفل فرما خودکار، کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع با تنظیم دو گانه درجه حرارت، سنسور رطوبت، گردش هوای مجزای ردیف عقب، سیستم کنترل کیفیت هوا AQS، بخارزدای اتوماتیک، سیستم صوتی INFINITYFH با ۱۴بلندگو، رادیو CD، سیسم تلفن همراه و نویگیشن نمایشگر ۷ اینچی لمسی، ,IPOD,USB صندلی‌های برقی، تنظیم برقی گودی کمر، سیستم یکپارچه حافظه دار تنظیم صندلی‌ها، آینه‌های برقی با دو حافظه، پشت سری‌های فعال هنگام تصادف، گرمکن و سد کن صندلی‌ها، تودوزی چرم، آینه‌های برقی با گرمکن، سان‌روف، سقف پاناروما، شیشه بالابر‌های جلو و عقب برقی، تار کننده دید، عقب آینه با قطب نما، چراغ‌های زنون، مه‌شکن، سنسور باران اتوماتیک، شیشه‌های سولار، محفظه خنک‌کننده، پرده عقب برقی و کروز کنترل هوشمند می‌شود.
در پایان
آزرا در حال حاضر حدود 94 میلیون تومان و تیانا حدود 80 میلیون تومان قیمت دارند. اگر به دنبال خودرویی پر قدرت با امکانات زیاد هستید آزرا انتخاب خوبی خواهد بود هر چند که حدود 14 میلیون تومان گران تر است ولی اگر مصرف سوخت پایین و استهلاک کم مد نظر شماست تینا انتخاب بهتری خواهد بود که البته قیمت کمتری هم دارد.