موزیسینها یک شبه برند نمیشوند - ۲۳ آذر ۹۱
آلبوم موسیقی «میراث»، به خوانندگی کسرا فصیح و آهنگسازی و تظیم محمدرضا چراغعلی، با طی کردن مراحل پایانی تولید، منتشر و روانه بازار موسیقی شد. ترانههای این آلبوم پاپ توسط عبدالجبار کاکایی، یغما گلرویی، بابک صحرایی، آرتیمس رحمتیان، اشکان رحیمی و علی خلج مقدم سروده شده و تنظیم تمامی قطعات را محمدرضا چراغعلی انجام داده است. آلبوم «میراث» دربرگیرنده قطعاتی همچون نگاهت میکنم، باورم کن تنهام، اگه برگردی، ترانه، ترس، هوای عاشقی، یادتو و . . . است که مجوز آن را موسسه فرهنگی- هنری ندای هنر ایرانیان کسب کرده و پخش اثر توسط شرکت فرهنگی-هنری سینما رسانه آسیا صورت گرفته است.
آلبوم موسیقی «میراث»، به خوانندگی کسرا فصیح و آهنگسازی و تظیم محمدرضا چراغعلی، با طی کردن مراحل پایانی تولید، منتشر و روانه بازار موسیقی شد. ترانههای این آلبوم پاپ توسط عبدالجبار کاکایی، یغما گلرویی، بابک صحرایی، آرتیمس رحمتیان، اشکان رحیمی و علی خلج مقدم سروده شده و تنظیم تمامی قطعات را محمدرضا چراغعلی انجام داده است. آلبوم «میراث» دربرگیرنده قطعاتی همچون نگاهت میکنم، باورم کن تنهام، اگه برگردی، ترانه، ترس، هوای عاشقی، یادتو و ... است که مجوز آن را موسسه فرهنگی- هنری ندای هنر ایرانیان کسب کرده و پخش اثر توسط شرکت فرهنگی-هنری سینما رسانه آسیا صورت گرفته است. به همین بهانه، با کسری فصیح، خواننده این آلبوم، گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم که می خوانید.
بهعنوان خوانندهای که اولین آلبوم خود را روانه بازار موسیقی کرد، از این انتخاب(خواننده شدن) راضی هستید؟
قطعا! با وجود تمام سختیها، از اینکه پا به دنیای موسیقی و خوانندگی گذاشتم راضیام.
در انتخاب ترانههای آلبوم چه چیزی بیش از هر چیز دیگری برایتان در اولویت بود؟
اولویت من برای انتخاب ترانهها در وهله اول فاخربودن و غنی بودن ترانه است و بعد راحت بودنشان و اینکه خواننده بتواند به راحتی آن را اجرا کند و توسط آن با مخاطب ارتباط برقرار کند.البته مهمترین اولویت یا بهتر بگویم دغدغه این است که ترانه صحیح و سالم از شورای شعر بیرون بیاید.
مضامین ترانهها را بر چه مبنایی انتخاب کردید؟
وقتی قرار است آلبومی منتشر شود، خواننده باید مضامین مختلف و متنوعی را در نظر بگیرد. طبیعتا من هم برای اینکه آلبوم متنوعی داشته باشم، سعی کردم مضامینی همچون اجتماعی، اعتقادی و احساسی انتخاب کنم.
اسم ترانهسرا، آهنگساز و تنظیمکننده قطعا برایتان مهم بوده، که از اسامی برند استفاده کردهاید. غیر از این است؟ توضیح دهید.
من اعتقاد دارم قدمهای بزرگ را باید با آدمهای بزرگ برداشت، اما نمیشود صد درصد گفت انتخاب عوامل برند برایم مهم بوده است، چون اگر شما به اسامی ترانهسراهای آلبوم میراث توجه کنید، اسامی کم نام و نشان را هم میبینید. این را هم باید در نظر داشت که آهنگساز یا ترانهسرا یا موزیسین، شانسی و یک شبه برند نمیشوند، بلکه این عزیزان زحمت کشیدهاند و کار کردهاند و از همه مهمتر تفکر قوی دارند. به نظر من یک خواننده اگر بخواهد موفق شود، باید از تجارب و تفکر این بزرگان استفاده کند.
درآهنگسازی چقدر دخالت داشتهاید؟
دخالت خاصی نداشتم، بعد از انتخاب ترانه طرح اولیه را میشنیدم و اگر با آن ارتباط برقرار میکردم، تنظیم میشد.
در تنظیمها چه کسی تصمیمگیرنده نهایی بود؟
اگر نظر یا ایدهای داشتم، قبل از تنظیم میگفتم، اما تصمیمگیرنده نهایی دکترچراغعلی بود.
آشنایی شما با موسیقی از چه زمانی شکل گرفت. اصلا در این زمینه پیش از این فعالیت میکردید؟
موسیقی را از سال 1378 با آموزش گیتار و خوانندگی شروع کردم. سال 1383 با همکاری دوست خوبم، داریوش تقی پور(اوستا)، به صورت جدی و رسمی به فعالیت در عرصه خوانندگی پرداختم.
در طول مسیری که طی کردید، مشکل خاصی جلوی ادامه کارتان را نگرفت؟
مشکلی که قرار باشد جلو ادامه کارم را بگیرد نه. چون با عشق و علاقه موسیقی را دنبال میکردم. اصولا اگر مشکلی هم پیش میآمد سعی میکردم آن را حل کنم.
ممیزیها برای شما چگونه بود و چقدر از کارتان دچار این ممیزی شد؟
این قسمت جالب بود. چند خط از ترانهها را حذف کردند و به جای آن ابیات جدید دادند که آنها اجرا شوند، البته بدون در نظر گرفتن نظرات ترانهسرا، آهنگساز و خواننده (به لحاظ مفهوم، ریتم و قابلیت اجرا). از طرفی ممنوعالکار شدن ترانهسرای یکی دو تا از کارهایم مدت زیادی از وقتم را گرفت، هر چند کارها قبل از ممنوعالکار شدنشان ضبط و اجراشده بود.
بازار موسیقی پاپ را در ایران چگونه ارزیابی میکنید؟
برایش دعا میکنم..... دعا میکنم که به دوران طلاییاش برگردد.
فکر میکنید مجموعه کارهایی که در قالب آلبوم منتشر کردهاید، باب میل مخاطب باشد؟
این نمونه از کارها که البته تعداد محدودی از خوانندههای کشورمان هستند آنها را انجام میدهند، مخاطب خاص خودش را دارد و فکر نمیکنم باب میل مخاطب عام باشد، اما به دلیل سنگینی خاصی که دارد، همیشه حضور داشته است. بعضی وقتها درصدر بوده و بعضی وقتها هم کنار سبکهای روز بوده است. این نکته را هم باید در نظر گرفت که سلیقه مردم هر روز در حال تغییر است. شما ببینید خیلی از کسانی که تا چند مدت پیش در صدر بودند، الان نه خبری از خودشان هست و نه از سبکشان.
یک خواننده نمیتواند همراه با سلیقه همه مردم سبکش را تغییر بدهد. همین که بتواند مخاطب خودش را پیدا کند و با شعر و آهنگ و تنظیمهای به روز آنها را حفظ کند، کار مهمی کرده است.
برای نزدیک شدن به مخاطب خود چه اقداماتی را در نظر داشتید و اجرا کردید؟
در آلبوم جدیدم در زمینه شعر سعی کردم از ترانههایی که تم مثبت دارند و همچنین راحت و روانتر هستند بیشتر استفاده کنم. در زمینه آهنگ ضمن اینکه همچون آلبوم میراث کارهای ارکسترال خواهم داشت، اما در بخش الکتریک توجه ویژهای داشتم.
از آلبوم استقبال خوبی به عمل آمد؟
آلبوم اول بیشتر معرفی است. در آلبوم اول از خواننده آنگونه که باید و شاید استقبال نمیشود، اما به گفته مدیرشرکت پخش، استقبال خوب بوده و در تهران خیلی بهتر از شهرستانها استقبال شده است.
همکاری با یک آهنگساز حرفهای چگونه تجربهای برای شما بود؟
بهترین تجربه این بود که استادی باتجربه و حرفهای در کنارم داشتم و نکات زیادی از ایشان آموختم که قطعا همیشه برای من مفید خواهد بود. البته جا دارد که از زحمات دکترمحمدرضا چراغعلی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم که با صبر همراه و در کنار من بودند.
باز هم به چنین فعالیتی ادامه خواهید داد؟
حتما. قبل از پخش آلبوم میراث، استارت آلبوم دومم زده شده است.
کی منتظرآلبوم بعدی شما باشیم؟
اگر مشکل خاصی پیش رو نباشد، حتما بهار ۹۲ منتشر خواهد شد.
همکاران شما در آلبوم بعدی چه کسانی هستند؟
برای کارهای اکوستیک در خدمت دکتر محمدرضا چراغعلی و داریوش تقیپور (اوستا) و کارهای الکتریک دوست خوبم ساسان هاشمی (دانشجو برجسته دانشکده موسیقی شیراز) و احتمالا سیروان خسروی خواهم بود.
بهعنوان خوانندهای که اولین آلبوم خود را روانه بازار موسیقی کرد، از این انتخاب(خواننده شدن) راضی هستید؟
قطعا! با وجود تمام سختیها، از اینکه پا به دنیای موسیقی و خوانندگی گذاشتم راضیام.
در انتخاب ترانههای آلبوم چه چیزی بیش از هر چیز دیگری برایتان در اولویت بود؟
اولویت من برای انتخاب ترانهها در وهله اول فاخربودن و غنی بودن ترانه است و بعد راحت بودنشان و اینکه خواننده بتواند به راحتی آن را اجرا کند و توسط آن با مخاطب ارتباط برقرار کند.البته مهمترین اولویت یا بهتر بگویم دغدغه این است که ترانه صحیح و سالم از شورای شعر بیرون بیاید.
مضامین ترانهها را بر چه مبنایی انتخاب کردید؟
وقتی قرار است آلبومی منتشر شود، خواننده باید مضامین مختلف و متنوعی را در نظر بگیرد. طبیعتا من هم برای اینکه آلبوم متنوعی داشته باشم، سعی کردم مضامینی همچون اجتماعی، اعتقادی و احساسی انتخاب کنم.
اسم ترانهسرا، آهنگساز و تنظیمکننده قطعا برایتان مهم بوده، که از اسامی برند استفاده کردهاید. غیر از این است؟ توضیح دهید.
من اعتقاد دارم قدمهای بزرگ را باید با آدمهای بزرگ برداشت، اما نمیشود صد درصد گفت انتخاب عوامل برند برایم مهم بوده است، چون اگر شما به اسامی ترانهسراهای آلبوم میراث توجه کنید، اسامی کم نام و نشان را هم میبینید. این را هم باید در نظر داشت که آهنگساز یا ترانهسرا یا موزیسین، شانسی و یک شبه برند نمیشوند، بلکه این عزیزان زحمت کشیدهاند و کار کردهاند و از همه مهمتر تفکر قوی دارند. به نظر من یک خواننده اگر بخواهد موفق شود، باید از تجارب و تفکر این بزرگان استفاده کند.
درآهنگسازی چقدر دخالت داشتهاید؟
دخالت خاصی نداشتم، بعد از انتخاب ترانه طرح اولیه را میشنیدم و اگر با آن ارتباط برقرار میکردم، تنظیم میشد.
در تنظیمها چه کسی تصمیمگیرنده نهایی بود؟
اگر نظر یا ایدهای داشتم، قبل از تنظیم میگفتم، اما تصمیمگیرنده نهایی دکترچراغعلی بود.
آشنایی شما با موسیقی از چه زمانی شکل گرفت. اصلا در این زمینه پیش از این فعالیت میکردید؟
موسیقی را از سال 1378 با آموزش گیتار و خوانندگی شروع کردم. سال 1383 با همکاری دوست خوبم، داریوش تقی پور(اوستا)، به صورت جدی و رسمی به فعالیت در عرصه خوانندگی پرداختم.
در طول مسیری که طی کردید، مشکل خاصی جلوی ادامه کارتان را نگرفت؟
مشکلی که قرار باشد جلو ادامه کارم را بگیرد نه. چون با عشق و علاقه موسیقی را دنبال میکردم. اصولا اگر مشکلی هم پیش میآمد سعی میکردم آن را حل کنم.
ممیزیها برای شما چگونه بود و چقدر از کارتان دچار این ممیزی شد؟
این قسمت جالب بود. چند خط از ترانهها را حذف کردند و به جای آن ابیات جدید دادند که آنها اجرا شوند، البته بدون در نظر گرفتن نظرات ترانهسرا، آهنگساز و خواننده (به لحاظ مفهوم، ریتم و قابلیت اجرا). از طرفی ممنوعالکار شدن ترانهسرای یکی دو تا از کارهایم مدت زیادی از وقتم را گرفت، هر چند کارها قبل از ممنوعالکار شدنشان ضبط و اجراشده بود.
بازار موسیقی پاپ را در ایران چگونه ارزیابی میکنید؟
برایش دعا میکنم..... دعا میکنم که به دوران طلاییاش برگردد.
فکر میکنید مجموعه کارهایی که در قالب آلبوم منتشر کردهاید، باب میل مخاطب باشد؟
این نمونه از کارها که البته تعداد محدودی از خوانندههای کشورمان هستند آنها را انجام میدهند، مخاطب خاص خودش را دارد و فکر نمیکنم باب میل مخاطب عام باشد، اما به دلیل سنگینی خاصی که دارد، همیشه حضور داشته است. بعضی وقتها درصدر بوده و بعضی وقتها هم کنار سبکهای روز بوده است. این نکته را هم باید در نظر گرفت که سلیقه مردم هر روز در حال تغییر است. شما ببینید خیلی از کسانی که تا چند مدت پیش در صدر بودند، الان نه خبری از خودشان هست و نه از سبکشان.
یک خواننده نمیتواند همراه با سلیقه همه مردم سبکش را تغییر بدهد. همین که بتواند مخاطب خودش را پیدا کند و با شعر و آهنگ و تنظیمهای به روز آنها را حفظ کند، کار مهمی کرده است.
برای نزدیک شدن به مخاطب خود چه اقداماتی را در نظر داشتید و اجرا کردید؟
در آلبوم جدیدم در زمینه شعر سعی کردم از ترانههایی که تم مثبت دارند و همچنین راحت و روانتر هستند بیشتر استفاده کنم. در زمینه آهنگ ضمن اینکه همچون آلبوم میراث کارهای ارکسترال خواهم داشت، اما در بخش الکتریک توجه ویژهای داشتم.
از آلبوم استقبال خوبی به عمل آمد؟
آلبوم اول بیشتر معرفی است. در آلبوم اول از خواننده آنگونه که باید و شاید استقبال نمیشود، اما به گفته مدیرشرکت پخش، استقبال خوب بوده و در تهران خیلی بهتر از شهرستانها استقبال شده است.
همکاری با یک آهنگساز حرفهای چگونه تجربهای برای شما بود؟
بهترین تجربه این بود که استادی باتجربه و حرفهای در کنارم داشتم و نکات زیادی از ایشان آموختم که قطعا همیشه برای من مفید خواهد بود. البته جا دارد که از زحمات دکترمحمدرضا چراغعلی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم که با صبر همراه و در کنار من بودند.
باز هم به چنین فعالیتی ادامه خواهید داد؟
حتما. قبل از پخش آلبوم میراث، استارت آلبوم دومم زده شده است.
کی منتظرآلبوم بعدی شما باشیم؟
اگر مشکل خاصی پیش رو نباشد، حتما بهار ۹۲ منتشر خواهد شد.
همکاران شما در آلبوم بعدی چه کسانی هستند؟
برای کارهای اکوستیک در خدمت دکتر محمدرضا چراغعلی و داریوش تقیپور (اوستا) و کارهای الکتریک دوست خوبم ساسان هاشمی (دانشجو برجسته دانشکده موسیقی شیراز) و احتمالا سیروان خسروی خواهم بود.
ارسال نظر