بیا بریم رستوران ژاپنی؛ تا حالا رفتی؟ (نرفته اما می‌گوید: ...
آره رفتم، بریم»
وارد رستوران می‌شوند و یک تکه ماهی نپخته کمی سبزیجات با همان طعم ماهی خام را با زجر می‌خورند. شاید هر دو زجر می‌کشند، اما این زجری است که برای کلاس گذاشتن، برخی تحمل می‌کنند.
اینکه خوردن غذا و تنقلات به یکی از تفریحات ایرانی‌ها تبدیل شده، انکارناپذیر است. یکی از تفریحاتی که رفته‌رفته جای خودش را با فخرفروشی و اصطلاح کلاس گذاشتن یکی کرده است. رستوران‌گردی مخصوصا رستوران‌هایی که غذاهای خاص و ویژه دارند خیلی طرفدار پیدا کرده است.
غذاهایی که ممکن است حتی تصورش هم برای برخی سخت باشد، ولی شاید به خاطر متفاوت بودن خیلی‌ها حاضر باشند آنها را امتحان و احساس رضایت کنند.
خوردن ماهی‌های خام، خرچنگ، لوبیای گندیده و البته مفید یکی از تجربه‌هایی است که برخی هم از آن کمال رضایت را دارند.
یو ای کاندا جوان ژاپنی است که دست بر قضا با ایرانی‌ها رفت و آمدی دارد! او که هم غذاهای ژاپنی و هم غذاهای ایرانی را تجربه کرده شاید بهترین مرجع برای شناخت ذائقه ایرانی‌ها باشد. او در گفت‌وگو با آخر هفته دنیای اقتصاد می‌گوید که کدام غذاهای ژاپنی را ایرانیان و کدام غذاهای ایرانی را ژاپنی ها بیشتر دوست دارند؛ نکته آنکه یو ای به شدت از کله پاچه می ترسد و احتمالا غذای ویژه ژاپنی که ترکیبی از لوبیا و سویای گندیده است به شما(که ایرانی هستید) حالت تهوع خواهد داد!
چه غذای ژاپنی را به ایرانی‌ها پیشنهاد می‌دهید؟
سوشی، ساشی‌می
ترکیبات اصلی این غذا چیست؟
هر دو از برنج و نوعی ماهی خام (ماکورو،‌ایکا،‌سابا و..)درست می‌شوند، با این تفاوت که سوشی برنج و ماهی با هم مخلوط شده و به صورت لقمه‌ای سرو می‌‌شود، ولی ساشی‌می برنج و ماهی جدا از هم سرو می شوند. گوشت این ماهی به قدری لذیذ و ترد است که به راحتی جویده می‌شود. هر ماهی هم حدود 7 میلیون ین یا 170 میلیون تومان قیمت دارد.
برنج‌های ژاپنی با برنج‌ ایرانی‌ها چه تفاوتی دارد؟
برنج‌های ژاپنی شفته است و در ضمن خیلی شفاف؛ به طوری که پشت دانه برنج کاملا مشخص است و اندازه آن هم تقریبا به اندازه یک دانه ماش است و تفاوت دیگر این است که ژاپنی‌ها برنج را دم نمی‌کنند و در پخت آن از سرکه استفاده می‌کنند.
کدام یک از غذاهای ایرانی‌ها را بیشتر می‌پسندید؟
آبگوشت، چلوکباب، کباب شیشلیک و زرشک‌پلو با مرغ و آش رشته
کدام یک از غذاها را دوست ندارید؟
فسنجان، دوغ و کله‌پاچه را که اصلا نگاه هم نمی‌کنیم.
کدام یک از غذاهای ژاپنی به ذائقه ایرانی‌ها نزدیک‌تر است؟
لامه که یک نوع سوپ رشته است. شبیه سوپ نودل. این تقریبا اولین غذایی است که هر ایرانی که به ژاپن می‌آید امتحان می‌کند.
به جز سوشی و ساشی‌می چه غذایی را بیشتر در خانه درست می‌کنید؟
خورشت کاری، که البته این غذا از هند به ژاپن آمده است و ژاپنی‌ها طبق ذائقه خودشان کمی ترکیب اصلی‌اش را تغییر داده‌اند.
این غذا قهوه‌ای رنگ است و با هویج، گوشت مرغ، قارچ، پیاز و سیب‌زمینی درست می‌شود و مزه تقریبا تندی دارد.
فکر می‌کنید چه غذایی را ایرانی‌ها دوست ندارد تجربه کنند یا با ذائقه‌شان جور درنمی‌آید؟
در ژاپن غذایی است به اسم «ناتو» که از سویا درست می‌شود و بوی بدی دارد. سویا را خیس می‌کنند و اجازه می‌دهند 24 ساعت بماند و کاملا بگندد و لیچ بیندازد و گاهی هم با تخم‌مرغ خام یا برنج یا حتی خالی خورده می‌شود. این غذا اولین غذایی است که به کودکان می‌دهند و در مدارس هم وعده کمکی بین غذای اصلی محسوب می‌شود و همه بدون استثنا از آن می‌خورند. به خاطر بوی بدش بین ایرانی‌ها طرفدار ندارد. ولی یکی از خصوصیات این غذا این است که کلسترول خون را پایین می‌آورد. به همین دلیل در ژاپن اصلا سکته، لخته شدن خون و چربی خون وجود ندارد و ژاپن تنها کشوری است که بیش از 40 هزار نفر بالای 100 سال دارد. و این به علت تغذیه سالم است.