موج جدید موسیقی در دهه 80 - ۱۶ شهریور ۹۱
در اوایل دهه 80 بود که موج عظیم سنتی سایزر‌ها و نرم افزار‌های ساخت موزیک وارد استودیو‌ها و خیابان جمهوری شد و آهنگسازان و خوانندگانی متفاوت با دوره‌های ابتدایی موسیقی پاپ وارد عرصه موسیقی پاپ فارسی شدند. از جمله محسن چاوشی، محسن یگانه، رضا صادقی، حامد هاکان، مجتبی کبیری و ... که برخی از آنها هنوز هم از خوانندگان پر فروش هستند. البته این هجوم بی‌قاعده و عدم دقت و تولید بی پایه و اساس موجب تقلیل سطح کیفی و نزول اشعار و ترانه‌های این دوره شد که کم کم ترانه فارسی را به سمت سطحی نگری کشاند. از سمت دیگر نبود سیستم نظارتی بر اشعار و نوع موزیک باعث بروز سیاه نمایی و منفی بافی مزمنی شد که هر چه بیشتر موسیقی پاپ را به ابتذال و فرومایگی کشاند و باد انتقاد و نارضایتی نسل‌های ابتدایی موسیقی پاپ و حتی مخاطبین را روانه جریان موسیقی ایرانی کرد.
نیمه دوم دهه ۸۰ را می‌توان به نام رپ فارسی مورد بررسی قرار داد. گسترش رپ به طور زیر زمینی و از طریق اینترنت به ویژه با توجه به اینکه این ترانه‌ها سرشار از محتوای نامناسب بودند و دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مورد آنها سخت گیرانه عمل می‌کرد بخش اعظمی از مخاطبین را به خود اختصاص دادند. به طوری که حتی صدا و سیما هم به طور مثال در تیتراژ مجموعه تلویزیونی خانه به دوش به کارگردانی رضا عطاران از ترانه استفاده کرد. البته خوانندگانی چون پیشرو، یاس، شاهکار بینش پژوه، رها شایان و... در همین بستر رپ آثاری قابل تامل را خلق کردند.
اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 همراه شد با رویگردانی سلیقه جمعی مخاطبان موزیک فارسی با فضای ترانه‌های منفی و رپ و روی آوردن به موزیک هایی با استاندارد‌های بیشتر از لحاظ ترانه، موسیقی، صدای خواننده و کیفیت ضبط صدا. در چند سال اخیر اتفاقات خوشایندی در حوزه ترانه‌سرایی افتاده و ظهور و تولد دوباره ترانه سرایانی چون روزبه بمانی، افشین مقدم، مونا برزویی و... و آهنگسازانی چون مهرداد نصرتی، سیروان خسروی، علیرضا افکاری و... و خوانندگانی چون احسان خواجه امیری، گروه سون، فریدون آسرایی، رضا یزدانی و... مخاطبان را به آینده این شکل پر طرفدار از موسیقی امیدوارتر کرده است.
۱. حسن میرزایی، انسیه ساداتی، بررسی خرده فرهنگ جوانان ایران در محتوای اشعار موسیقی پاپ، فصل نامه جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، سال دوم، شماره دوم، تابستان ۹۰، صفحات ۱۴۱- ۱۵۸
2. سیدعلیرضا میرعلی نقی - مرجع موسیقی کلاسیک و پاپ فارسی -
aspx96.http://www.tahrir. com/post