هشدار به رانندگان چاق - ۱۶ شهریور ۹۱
افرادی که چاق و بی‌تحرکند تمایل بیشتری به استفاده از خودروی سواری دارند؛ این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد رانندگان چاق 56 درصد بیشتر از رانندگانی که وزن نرمال دارند در معرض خطر مرگ قرار دارند. هر چند در تحقیقاتی که اخیرا در یک نشریه علمی در آمریکا به چاپ رسیده ارزیابی خاصی از تاثیر حجم بدن بر نتیجه تصادفات صورت نگرفته، اما این نکته را مورد تاکید قرار داده که عواملی همچون کمربند ایمنی، استفاده از کیسه هوا، وزن، نوع خودرو و عکس‌العمل کند راننده چاق در برخورد با تصادف می‌تواند در این زمینه سرنوشت ساز باشد.طبق تحقیقات دویتریچجله دکتر و پروفسور طب اورژانس در دانشگاه پزشکی بوفالو که در ژورنال پزشکی اخیرا به چاپ رسیده، شدت و الگوی آسیب‌های تصادف به تعامل پیچیده عوامل مکانیکی وابسته است. در این نشریه علمی که چندی پیش مجله خبری ایران خودرو ترجمه آن را به چاپ رساند، به جمعیت افراد چاق در آمریکا اشاره و تصریح شده که طبق مطالعاتی که اخیرا منتشر شده 42 درصد جمعیت آمریکا تا سال 2030 چاق خواهند بود این در حالی است که بسیاری از مطالعات و تست‌های تصادفی که توسط خودروسازان برای ایمنی خودرو، صورت می‌گیرد بر انسان‌هایی با وزن‌های نرمال است. به‌عنوان مثال آدمک‌های تست تصادف، زندگی بسیاری از افراد را نجات داده و آمارهای با ارزشی را برای محققان و دانشمندان به ارمغان آورده است این تحقیقات بر این پایه می‌چرخد که چگونه پیکرهای انسانی به تصادف واکنش نشان می‌دهند، اما بیشتر آدمک‌ها وزن نرمال انسان‌ها رادارند و برای این طراحی شده‌اند تا واکنش آنها سنجیده شود.حال به گستردگی افراد چاق در جامعه آمریکا می‌رسیم با این تعبیر آدمک‌های یاد شده هیچ وجه تشابهی با جامعه چاق آمریکا ندارند. پس این طور می‌توان نتیجه گرفت که در طراحی و تست ایمنی خودروها جامعه چاق آمریکا کاملا نادیده گرفته شده‌اند هرچند که با در نظر گرفتن آنها آمار مرگ و میر می‌توانست کاهش چشمگیری پیدا کند.
دکتر جله در این زمینه پیشنهاد داده که خودروسازان می‌توانند دامنه صندلی‌های قابل تنظیم را گسترش دهند و رانندگان چاق را به داخل خودروهای بزرگ‌تر با فضای بیش‌تر بین صندلی و ستون فرمان ببرند.وی همچنین توصیه کرده که بهتر است خودروسازان قسمت داخلی خودرو را با آدمک‌های چاق نیز مورد آزمایش قرار دهند. در حال حاضر هیچ آدمک چاقی برای تست تصادف وجود نداردو خودروسازان می‌توانند از وجود چنین آدمک‌هایی بهره ببرند، بنابراین آنها می‌توانند به تست تجهیزات ایمنی با آدمک‌های استخوان درشت بپردازند و وسایل ایمنی دیگری را ارائه دهند که افراد چاق در تصادفات زنده بمانند. وی همچنین از خودروسازان خواسته تا از جمعیت چاق‌ها محافظت کنند.
اما مطالعات جدید نشان داده که رانندگان چاق نسبت به رانندگانی با وزن نرمال کمتر از کمربندهای ایمنی استفاده می‌کنند.محققان دانشگاه بوفالو در نیویورک،آمار اداره ترافیک ایمنی و بزرگراه در آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و متوجه شدند که رانندگان با وزن نرمال نسبت به رانندگان چاق 67درصد احتمال بیشتری دارند که از کمربند ایمنی استفاده کنند. این در حالی است که دکتر جله استاد طب اورژانس در مرکز پزشکی دانشگاه بوفالو تاکید می‌کند که در مطالعاتی که وی و همکارانش داشته‌اند متوجه شدند که آدم‌های چاق در مقایسه با افراد نرمال 65 درصد احتمال بیشتری دارند که در تصادف خودرویی جان خود را از دست بدهند. او در نهایت این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه می‌توانیم خودروها را برای افرادی با وزن بیش از اندازه چاق ایمن‌تر کنیم؟ آیا تنها بستن کمربند ایمنی کافی است؟ هم‌اکنون خودروها بسیار ایمن‌تر شده‌اند و مرگ و میر در ترافیک آمریکا سال‌ها است که افت پیدا کرده است اما وی اضافه می‌کند که یک سوم جمعیت آمریکا وزن بیش از اندازه دارند و به تعبیری یک سوم چاق هستند و عاملی لازم و ضروری است تا استفاده از کمربند ایمنی افزایش پیدا کند. دکتر جله تصریح می‌کند که واضح وبدیهی است که نبستن کمربند ایمنی به احتمال بیشتر با خطر مرگ ارتباط دارد. با بررسی 155 هزار و 584 راننده در تصادفات شدید خودرویی در سال 2010 در می‌یابیم که چاقی عامل پر خطری به حساب می‌آید. از سوی دیگر به اعتقاد این استاد طب اورژانس یکی دیگر از مشخصه‌های ایمنی خودروها برای رانندگان چاق قابلیت دید خوب است به‌طوری‌که دریک خودروی ایده آل برای این افراد باید شیشه‌های زیاد و آینه‌های مناسب تعبیه شود تا آنها بتوانند نقاط کور را تشخیص دهند.
در نهایت اینکه در دانشگاه ایلینویز تحقیقات جالبی در این زمینه صورت گرفته است. در این تحقیق آمده است که نسبت چاقی در آمریکا در 15 سال گذشته، 28 درصد جمعیت پزشکان را در برگرفته است و آنها بیشتر به رانندگی مشغول هستنند. بر همین اساس مسافت‌های رانندگی نیز طی چند سال گذشته افزایش یافته است. حال محققان این دانشگاه هماهنگی جالبی بین این دو متغیر پیدا کرده‌اند به این صورت افرادی که چاق‌تر و بی حرکت‌تر هستند تمایل بیشتری به رانندگی دارند و هرچه بیشتر رانندگی کنند به فعالیت‌های ورزشی کمتر می‌پردازند. آنها پس از تجزیه و تحلیل آماری متوجه شدند که استفاده از خودرو (تعداد مایلی که خودرو طی سال حرکت می‌کند) با 99 درصد نسبت چاقی سالانه در ارتباط است. بنابر این بهتر است که خودرو را در جایی پارک کرده و سوار دوچرخه شوید یا اینکه پیاده‌روی کنید.