چگونه برای فروش ویژه آخر سال خود برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم؟ - ۳ اسفند ۹۱
مترجم: مریم رضایی
بار دیگر به روزهای پایان سال رسیده‌ایم و تصاویر آشنایی از هجوم خریداران به خیابان‌ها برای یافتن کالای مورد نظرشان با بهترین قیمت و تلاش فروشندگان برای کسب درآمد هر چه بیشتر را شاهد هستیم. این دوره از سال، موقعیتی بسیار حیاتی برای خرده‌فروشی‌ها است و هر یک تلاش می‌کنند با روش‌هایی خاص، این دوران را به خوبی پشت سر بگذرانند. یکی از راهکارهای فروشندگان برای جذب مشتری در این ایام، کاهش قیمت‌ها و فروش ویژه محصولاتشان است. حراج محصولات، اگر به درستی مدیریت شود، اقدام مناسبی برای سودآوری کسب‌وکار است. مصرف‌کننده همیشه از ایده کمتر خرج کردن استقبال می‌کند. مشکل این است که بسیاری از کسب‌وکارهای خرده‌فروشی که می‌خواهند فروش ویژه داشته باشند، زمان بسیار کمی را به تفکر استراتژیک برای آن اختصاص می‌دهند. این موضوع جای تاسف دارد، چون یک استراتژی درست طراحی شده می‌تواند کارآیی زیادی برای یک کسب‌وکار داشته باشد. پس تلاش کنید در حراجی‌های امسال، از این مشکلات دوری کنید. حراجی‌هایی که پشت آن تفکری وجود نداشته باشد، به خصوص می‌تواند به راحتی به برندها آسیب برساند؛ همان طور که اگر این عملیات به خوبی اجرا شود، اثرات شگفت‌انگیزی برای کسب‌وکار خواهد داشت. برای اینکه امسال بتوانید فروش ویژه خوبی داشته باشید، هفت نکته زیر پیشنهاد می‌شود:

۱ فروش ویژه باید مقدمه ارتباطات بعدی با مشتری باشد
کاهش قیمت‌ها باید هدفی بیش از یک انگیزه‌دهی ساده برای خریداران داشته باشد. می‌توانید از این فرصت با زیرکی برای جلب توجه مردم استفاده کنید و مکالمه‌ای را شروع کنید که در آن کالای جدیدتان را (که البته شامل تخفیف ویژه نمی‌شود.) معرفی کنید و در مورد مزایای آن توضیح دهید یا حتی در مورد ارزش‌ها و شهرتتان صحبت کنید.
۲ گزینشگر باشید
سعی نکنید همه اقشار را به حراجی جذب کنید. گزینشگر بودن جرم نیست. به جای اینکه حراجی جامعی ترتیب دهید و از همه مردم دعوت کنید، بر جمعیت منطقه‌ای خاص متمرکز شوید. این کار می‌تواند فرصت‌های فروشی بیشتری به وجود آورد و اگر فروش ویژه به درستی مدیریت شود، موقعیت یک شرکت را ارتقا می‌بخشد.
۳ برای فروش ویژه شرایط تعیین کنید
اجازه ندهید مشتری دست به نقد شما خیلی راحت از دست برود. برای آنها شرایطی تعیین کنید که از یک طرف هزینه‌های شما را کاهش دهد و از طرف دیگر درآمدتان را بالا ببرد. مثلا برای خرید اینترنتی تخفیف در نظر بگیرید یا تبلیغ کنید که اگر یک کالا خریداری کنند، برای خرید کالای دوم از درصدی تخفیف برخوردار خواهند شد.
۴ برند را توسعه دهید
معمولا این دیدگاه وجود دارد که فروش ویژه به موقعیت برندها آسیب می‌رساند، اما لزوما اینگونه نیست. به جای اینکه از تخفیف‌های ویژه برای مجبور کردن مشتری به خرید استفاده کنید، می‌توانید آن را به عنوان پاداشی برای رفتارهایی که با ارزش‌های برند سازگارند، به‌کار ببرید. چنین رویکردی می‌تواند جایگاه برند را در چشم مشتری ارتقا دهد.
۵ فروش ویژه باید انحصاری باشد
یکی از مشکلاتی که برای ایده‌های تخفیف قائل شدن وجود دارد، این است که رقبا می‌توانند از این ایده‌ها کپی‌برداری کنند. برای اینکه ایده‌های شما در انحصار خودتان باشد، به روش‌هایی فکر کنید که فروش ویژه شما استثنایی و به‌یادماندنی باشد. یک نمونه برای این کار این است که می‌توانید روش ابداعی را به نام برندتان تبلیغ کنید.
۶ فروش ویژه باید قوی باشد
در هر فروش ویژه باید سطحی را برای سنجش فروش تعیین کنید. بدون این سطح سنجش، هیچ معیار یا نقطه مرجعی وجود ندارد که بتوانید عملکردتان را بر اساس آن قضاوت کنید. چه اقداماتی انجام داده‌اید که تضمین کنید این سطح سنجش معتبر است؟
۷ نظم و برنامه‌ریزی داشته باشید
قبل از اینکه حراجی را شروع کنید، یک طرح منظم برای پایان آن ایجاد کنید. همچنین قبل از شروع ویژه، نشانه‌های هشداردهنده از سوی بازار را که ممکن است شما را مجبور کند از حراج خارج شوید، پیش‌بینی کنید. همیشه بدانید هدفتان برای برگزاری این فروش ویژه چیست.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، رعایت نکات بالا، به فروشندگان کمک می‌کند با دردسر کمتری بتوانند درآمد خوبی به دست آورند.