محسن پروان
روزی لئون تولستوی نویسنده سرشناس روس در خیابانی راه می‌رفت که ناخودآگاه به زنی تنه زد. زن بی‌وقفه شروع به فحش دادن و بد وبیراه گفتن به او کرد. بعد از مدتی که آن زن خوب از خجالت تولستوی درآمد، تولستوی کلاهش را از سرش برداشت و محترمانه معذرت خواهی کرد و در پایان گفت: سرکار خانم من لئون تولستوی هستم. زن که بسیار شرمگین شده بود، عذر خواهی کرد و گفت:

چرا شما خودتان را زودتر معرفی نکردید؟ تولستوی در جواب گفت: شما آنچنان غرق معرفی خودتان بودید که به من مجال این کار را ندادید. اگر کمی واقع‌بینانه هم به این قصه نگاه کنیم اولین جملاتی که توسط ما بیان می‌شود در واقع معرفی شخصیت و منش ماست پس مراقب باشیم که در آغاز کلام چه می‌گوییم. اما بهترین نحوه آغاز در روابط اجتماعی خصوصا در جلسات و نشست‌های رسمی معرفی کامل است. هیچ‌گاه در این‌گونه ملاقات ها نگذارید پیرامون شما این سوال مطرح شود که: «او کیست؟» یا از خودتان سوال شود که «ببخشید شما؟» چرا که در حالت اول به دیگران اجازه داده‌اید براساس استنباط و برداشت شخصی خود، شما را معرفی ‌نمایند نه بر اساس اولویت و علایق شما. در حالت دوم نیز که بسیاری از افراد برای پرسیدن سوال «ببخشید شما؟» به درستی اکراه دارند، باعث ایجاد فضای غیرصمیمی و همچنین سلب اعتماد خواهد شد، بنابراین بهتر است در جلسات و روابط اجتماعی در بدو ورود خود را با صدای رسا به صورت واضح و کامل معرفی کنید. به این صورت که «من (نام و نام خانوادگی) هستم از شرکت (نام شرکت)»، حتی بهتر است سمت خود را در آن شرکت نیز بیان کنید به این صورت که: «من (نام و نام خانوادگی) هستم (سمت) شرکت(نام شرکت)». در برخی موارد می‌توان از بیان نام کوچک خودداری کرد آن هم در جلساتی که تعداد شرکت‌کنندگان بالا باشد، اما در همان جلسات نیز بهتر است بیان شود. در میهمانی‌ها و مجالس دوستانه و رسمی نیز برای معرفی علاوه بر بیان کامل اسم بهتر است نسبت شما با میزبان نیز بیان شود به این صورت که: «من (نام و نام خانوادگی) هستم (نسبت با میزبان) (نام میزبان)» خصوصا در مجالس عروسی که آدم‌های غریبه زیاد هستند خودتان را با نسبت به این صورت معرفی کنید که: «من (نام و نام خانوادگی) هستم (نسبت با عروس یا دادماد) (عروس/داماد)» به طور مثال «من محمد محمدی هستم پسر عمه داماد.»


پس از آن در جلسات رسمی شما باید کارت ویزیت خود را به افرادی که برخورد اول شما با آنهاست بدهید. قبل از بیان نحوه دادن کارت ویزیت مرور چند نکته ضروری است.
1- حتما در جلسات رسمی کارت ویزیت‌تان همراهتان باشد (هرگز از جمله ببخشید کارت ویزیتم رو نیاوردم، ببخشید کارت ویزیتم تمام شده، پیداش نمی‌کنم، استفاده نکنید)
۲- برای کارت ویزیت‌تان جای مشخصی در نظر بگیرید در یکی از جیب‌هایتان، در کیف پول یا هر جای دیگر بهتر است از کیف‌های مخصوص کارت ویزیت استفاده کنید.
3- هرگز در جیب‌هایتان دنبال کارت ویزیت نگردید و محتویات داخل جیب‌تان شامل انبوه کارت ویزیت ها با کلی اسکناس چروکیده را به مخاطب‌تان نشان ندهید.
۴- در صورتی که از کسی کارت ویزیت دریافت کرداید ابتدا کارت ویزیت او را بخوانید (نام و سمت و اسم شرکت) بهتر است سمت او را بلند بخوانید و با حرکت سر تایید کنید و سپس کارت را در کیف یا جیب‌تان بگذارید و پس از انجام این کارها، کارت ویزیت خودتان را به او بدهید(همه این کارها ۱۰ ثانیه هم طول نمی کشد. نگران نباشید و با عجله دنبال کارت ویزیت خودتان نگردید)
برای دادن کارت ویزیت باید با دست راستتان (حتی اگر چپ دست هستید) با دو انگشت اشاره و شست سمت راست بالای کارت را بگیرید به صورتی که اسم شما روبه‌روی کسی باشد که کارت را از شما دریافت می‌کند و او بتواند قبل از گرفتن کارت اسم و سمت شما را بخواند، توجه کنید شما اسم خودتان را می‌دانید پس کارت را برای شخص مقابلتان بگیرید نه خودتان. می‌توانید برای احترام بیشتر دست چپتان را نیز همراه کارت به سمت شخص مقابل ببرید به صورتی که کف دست رو به بالا باشد و انگشتان دست به هم چسبیده و دست چپ درست زیر کارت ویزیت باشد.


برای معرفی سایرین به همدیگر نیز در صورتی که افراد ایستاده باشند بهتر است نزدیک شخص تازه وارد بایستید، در حالتی که با نفر سوم یک مثلث را تشکیل بدهید و هر دو را به صورت کامل به یکدیگر معرفی کنید. توجه داشته باشد که ابتدا خانم‌ها را معرفی کنید و سپس آقایان را و جملات معرفی کاملا شبیه به جملات معرفی شخصی که در بالا بیان شد باشد.(خانم(نام و نام خانوادگی) از شرکت(نام شرکت) و آقای ...). اگر شخص دیگری شما را معرفی کرد در پایان معرفی هر دو شخص صرفا به جمله «خوشبختم» یا «از دیدن شما خوشحال شدم» اکتفا کنید و در صورتی که در جلسه نشسته‌اید و می‌خواهید افراد را به هم معرفی کنید معرفی را از سمت راست‌تان آغاز کنید. ابتدا همکاران خانم و سپس آقایان و البته بر اساس سمت و رتبه سازمانی و علاوه بر آن کسی را که معرفی می‌کنید با دست راست‌تان به سمت او اشاره کنید به حالتی که کف دست باز رو به بالا و انگشتان دست به هم چسبیده باشد.