نفیسه قانیان 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به تازگی در نامه ای اعلام کرده که مسوولان باید از برگزاری همایشهای دولتی در شهرهایی مانند اصفهان، یزد و شیراز، پرهیزکنند. علت نیز این گونه اعلام شده است که این شهرها به دلیل گردشگر پذیر بودن، ظرفیت پذیرش مهمانان چنین برنامه هایی را ندارند و به همین دلیل شاید میزبان خوبی برای این قبیل رویدادها به ویژه مهمانان بین المللی نباشند. معاون رییس جمهور در این نامه از وزرای دولت خواسته است برای تعیین مکان همایش های دولتی به این نکته توجه داشته باشند.

بدون شک یکی از ملاک های انتخاب مکان یک همایش بین المللی، جاذبه های گردشگری یک شهر است. این قاعده در تمامی دنیا صدق می‌‌کند. علاوه بر آن که انتخاب شهرهایی با خصوصیت گردشگری ویژه، عاملی برای رغبت شخصیت ها و چهره های داخلی و بین المللی برای حضور در یک رویداد خواهد بود، انتخاب چنین شهرهایی می‌تواند ظرفیت های تاریخی، فرهنگی کشور را نیز به خوبی انتقال دهد تا با یک تیر چند نشان زده شود. اما نامه اخیر رییس سازمان میراث فرهنگی بیشتر به منزله حذف صورت مسأله قلمداد می شود تا یک راه حل! فقدان تخت های اقامتی که در این نامه به عنوان یکی از عوامل این تصمیم از آن یاد شده است، قطعاً مشکلی ریشه دار و به معنای نقطه ضعفی عمده برای صنعت گردشگری کشور است و نباید آن را با راه حل های موقتی چون حذف برگزاری همایش های مهم برطرف کرد.

سال هاست که مسوولان گردشگری استان اصفهان و استانداران این استان به این که هتل های اصفهان در فصولی از سال مملو از گردشگر داخلی و خارجی است و یا تا چند ماه آینده رزرو شده است، می بالند غافل از این که این امر یکی از نقاط ضعف صنعت گردشگری استان است. هتل های شهر اصفهان، تأمین کننده نیاز و ظرفیت این استان نیست و باید توجه داشت این به ظاهر نقطه قوت یعنی همیشه اشغال بودن هتل های اصفهان، جنبه دیگر و وجهی از نقطه ضعف نیز دارد. محدودیت زیرساخت ها و امکانات لازم در شهرهای توریست پذیر، مسأله ای اساسی است که باید به طور جدی برنامه ریزی و هدف گذاری شود. این نامه رییس سازمان میراث فرهنگی نشان می دهد دیگر شهرهای گردشگر پذیر کشور نیز از همین مشکل مشابه رنج می برند و نکته دیگری که این نامه نشان می دهد این است که ظاهراً راه حل مسوولان برای همه شهرها همین راه حل موقتی است. نکته سومی که می توان برداشت کرد این که مسوولان مربوطه ظاهراً به خوبی از وجود چنین مشکلی اطلاع دارند! رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه نامه به پرهیز از برگزاری این همایش ها در زمان های اوج سفر (در فواصل زمانی ۱۵ فروردین تا ۱۵ خرداد و ۱۵ شهریور تا ۱۵ آذرماه) اشاره می‌کند. اما نکته این جاست که این زمان ها خصوصیت ویژه ای از نظر آب و هوایی برای این شهرها دارند که شکی نیست چهره ها و مهمانان بین المللی و یا مدعوین داخل کشور حضور در این زمان ها را ترجیح خواهند داد.