«جهان» محکوم می‌کند
محکوم کردن تنها راه چاره دوستداران آثار باستانی است. از آنها کاری غیر از این نیز ساخته نیست. حتی سازمان‌های بین‌المللی مربوطه نیز تنها کاری که از دستشان برآمده است چند بیانیه و محکوم کردن آن است. به نوشته سایت خبری سی‌ان‌ان، باستان‌شناسان و مقام‌های جهانی اقدامات اخیر گروه موسوم به داعش را در تخریب آثار باستانی تمدن آشوری در شهر نمرود واقع در شمال عراق محکوم کرده و سازمان ملل متحد نیز آن را «جنایت جنگی» دانسته است. شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه مراتب اندوه خود را از «تخریب آثار مذهبی، فرهنگی و تاریخی عراق، از جمله حمله اخیر به نمرود» بیان کرد و جان کری وزیر خارجه آمریکا هم گفته از تخریب نمرود به شدت ناراحت شده است. به گفته وزیر خارجه ایالات‌متحده، «تلاش خام داعش برای محو میراث یک تمدن باستانی سرانجام شکست می‌خورد و هیچ تروریستی نمی‌تواند تاریخ را از نو بنویسد».
خبرگزاری رویترز اما به نقل از منابع محلی گزارش داده که نیروهای داعش پس از خارج کردن اشیای قیمتی از نمرود، کل این منطقه باستانی را با ماشین‌های سنگین صاف کرده‌اند. همین منابع گفته‌اند: «پیشتر در این منطقه مجسمه‌ها و دیوارهای باستانی وجود داشتند که حالا داعش همه آنها را از بین برده است.»
«ایرینا بوکووا» رئیس سازمان یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن اقدام داعش در نمرود گفته است ساکت ماندن جایز نیست: «تخریب عمدی میراث فرهنگی به مثابه جنایت جنگی است و از همه رهبران سیاسی و مذهبی در منطقه می‌خواهم که در مقابل این شیوه توحش جدید به‌پا خیزند.»
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز تخریب نمرود را به‌عنوان جنایت جنگی محکوم کرده و از رهبران منطقه خواسته است که این حملات را محکوم کنند. مقام‌های عراقی تایید کرده‌اند که نیروهای داعش با بولدوزر و دیگر ابزار و ادوات سنگین دیوارها و مجسمه‌های سه هزار ساله شهر نمرود را خراب کرده‌اند. شهر تاریخی نمرود که از آن به‌عنوان نگین تمدن آشوری یاد می‌شود در قرن ۱۳ پیش از میلاد و در حاشیه رود دجله، حدود ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی موصل، بنیان گذاشته شد. چهار قرن بعد، این شهر به پایتخت امپراتوری آشوریان، قدرتمندترین حکومت آن زمان، تبدیل شد که کشورهای امروزی ایران، ترکیه و مصر را در بر می‌گرفت.
از قرن 19 میلادی که باستان‌شناسان غربی شهر نمرود را کشف کردند بسیاری از بناها و آثار مشهور بازمانده از این شهر در یک قرن اخیر به موزه‌های جهانی انتقال یافته‌اند از جمله مجسمه بزرگ گاوهای بالدار که اکنون در موزه لندن نگهداری می‌شود. مکس مالووان باستان‌شناس بریتانیایی و همسرش آگاتا کریستی، نویسنده مشهور داستان‌های جنایی، در دهه 1950 در شهر نمرود کار می‌کردند. یونسکو همچنین خواستار اقدامی قاطع برای حفاظت از میراث فرهنگی موجود در یکی از گهواره‌های تمدن بشری شده است؛ هر چند که کار چندانی در مناطق تحت کنترل گروه داعش نمی‌توان انجام داد. الازهر، عالی‌ترین نهاد مذهبی اهل تسنن، با ابراز انزجار اقدام داعش را «جنایتی بزرگ علیه کل جهان» دانسته است. آیت‌الله العظمی علی سیستانی، یکی از عالی‌ترین مراجع شیعیان در عراق نیز از عملکرد داعش در تخریب موزه موصل و اماکن باستانی شدیدا انتقاد کرده است. نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه کربلا گفت که این اقدام داعش نشان‌دهنده «سبعیت و توحش آنها در قبال مردم عراق است».
استان نینوا که شهرهای موصل، نمرود و برخی از مکان‌های تاریخی دیگر عراق در آن قرار دارند از تابستان سال ۲۰۱۴ به تصرف شبه‌نظامیان داعش در آمده است. عملیات نیروهای عراقی و کرد برای بازپس‌گرفتن نینوا با همکاری ایران و پشتیبانی کشورهای ائتلاف علیه داعش همچنان جریان دارد. ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد نیروهای دولتی عراق و شبه‌نظامیان هم‌پیمان آنها توانسته‌اند شهر البغدادی در استان انبار را از دست داعش خارج کنند. همچنین نبرد نیروهای دولتی برای بازپس‌گرفتن شهر تکریت از داعش آغاز شده است. به گفته کارشناسان، تصرف تکریت گامی اولیه برای اجرای عملیات آزادسازی موصل خواهد بود.