بازگشت جگوار به پیست با ‌آی - تایپ

جگوار ریسینگ به‌عنوان بخش موتوراسپرت و مسابقه‌ای کمپانی جگوار، تاریخچه بسیار پرافتخار و خواندنی دارد، اما این افتخارات تا نیمه اول دهه ۵۰ میلادی ادامه پیدا می‌کنند. یعنی دورانی که جگوار با مدل‌های سی تایپ و دی تایپ به راحتی می‌توانست هر خودرویی در کلاس خودش را در هر پیستی شکست دهد. آنها حتی با خودرو جگوار XJR-۹LM قهرمان مسابقه ۲۴ ساعته لمان در سال ۱۹۸۸ هم شدند. اما آن روزگار گذشت و مشکلات اقتصادی که همیشه گریبانگیر جگوار بود در کنار دست به دست شدن‌های پی در پی مدیریت شرکت، اجازه نداد که در دوران معاصر شاهد شکوفایی جگوار اسپرت باشیم. گویا قرار است ماجرا شکل دیگری به خود بگیرد و جگوار اسپرت یک بار دیگر وارد عرصه رقابت با دیگر تیم‌ها شود. تفاوت آن با گذشته این است که جگوار اسپرت قصد رقابت با بنزین‌سوزها را ندارد و هدفش حضور در مسابقات الکتریکی‌ها است. آن هم بالاترین سطح یعنی مسابقات فرمول E.

برنامه‌ریزی جگوار برای مسابقات فرمول E در فصل ۲۰۱۷ است. از آنچه منتشر شده است هم می‌توان فهمید که آنها برای فصل پیش رو آماده هستند و خودرو I-type از هر نظر برای تست آماده است. I-type نامی است که برای خودرو مسابقه جگوار انتخاب شده و در تداوم نام‌هایی است که جگوار برای ساخته‌هایش انتخاب می‌کند. جگوار امسال به‌عنوان تیم میهمان در فرمول E حضور داشت و بدنه خودرو را از شرکت دیگری قرض گرفته بود اما برای سال آینده خودرو I-type به‌طور کامل از سوی تیم مهندسی این شرکت به سرپرستی نیک راجرز طراحی شده است. در خودروهایی که برای مسابقات فرمول یک و E طراحی می‌شوند نباید انتظار تحول اساسی داشت؛ چرا‌که الگوی کار برای همه تیم‌ها طبق قوانین مشخص شده و الگوی ثابتی است. همه نوآوری‌ها و نشان دادن توانمندی‌ها باید در جزئیات اعمال شود. همین جزئیات هم هستند که برتری تیم‌ها بر هم در روز مسابقه را رقم می‌زنند.

یکی از بخش‌های مهم در خودروهای فرمول، باله‌ها هستند. به خصوص باله جلو. این باله هنگام سرعت گرفتن با استفاده از فشار هوای عبوری از روی آن، نیروی جانب پایین یا همان Downforce را تولید می‌کند که مهم‌ترین ابزار برای پایدار کردن خودروهای فرمول است. طراحی این باله باید به گونه‌ای باشد که حد مورد نیاز نیرو را تولید کند. کمتر از آن خودرو را ناپایدار می‌کند و بیشتر از آن هم موجب به هدر رفتن نیروی موتور و کند شدن خودرو می‌شود. در جگوار I-type طراحی این باله از طراحی کنونی باله در خودروهای فرمول E دور شده است. باله I-type ترکیبی از باله نسل قبل خودروهای فرمول یک و باله‌ای است که در ربوریس‌ها استفاده می‌شود. ربوریس به خودروهای مسابقه‌ای بدون راننده گفته می‌شود. باله جگوار مانند دیگر خودروهای فرمول E پیچیدگی‌های طراحی باله جلو فرمول یک را ندارد و ساده‌تر است. دلیلش هم این است که ماشین‌های فرمول E نیاز به نیروی جانب پایین زیادی ندارند؛ یعنی به اندازه‌ای که در فرمول یک نیاز است. حداکثر سرعت آنها در مسابقه به ۲۲۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد که تقریبا ۱۰۰ کیلومتر از فرمول یک پایین‌تر است.

موتور این خودرو مانند دیگر موتورهای فرمول E باید یک موتور ۲۵۰ اسب بخاری باشد. تیم‌ها تا ۵ درصد توان می‌توانند این موتور را شخصی‌سازی کنند. تیم‌هایی که بخش موتورسازی ندارند، از موتورهای تیم مک لارن استفاده می‌کنند، اما جگوار موتور I-type را در بخش موتورسازی خودش ساخته است. به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که از تمام آن ۵ درصد قدرت اضافه استفاده کرده باشد. دلیل آنکه جگوار خودش برای ساخت موتور دست به کار شده این است که آنها تجربه خوبی را در چند سال اخیر در این زمینه اندوخته‌اند. جگوار در حال توسعه مدل کراس اوور E-Pace است که یک شاسی بلند تمام الکتریکی به حساب می‌آید و از یافته‌های آن برای طراحی موتور I-type بهره گرفته است. یکی از مهم‌ترین‌ بخش‌ها در خودروهای فرمول یک باتری‌های آن است.

جگوار برای ساخت باتری با شرکت مشهور پاناسونیک همکاری می‌کند. همکاری این دو بالاتر از یک فروشنده و مشتری است و پاناسونیک در تیم جگوار ریسینگ سرمایه‌گذاری کرده و اسپانسر اصلی آن هم به حساب می‌آید. به گفته نیک راجرز، پاناسونیک با طراحی باتری‌های جدید برای این خودرو باعث شده وزن آنها به نسبت خودروهای دیگر هشت کیلوگرم سبک‌تر باشد. تا قبل از این کار همگام‌سازی باتری‌ها برای استفاده در خودرو را تیم ویلیامز برای جگوار انجام می‌داد؛ اما از این فصل این کار در داخل تیم جگوار انجام می‌گیرد. جگوار از این هفته آزمایش خودرو I-type را در پیست آغاز کرده تا ایرادات احتمالی آن تا قبل از سال ۲۰۱۷ برطرف شود.

بازگشت جگوار به پیست با ‌آی - تایپ

بازگشت جگوار به پیست با ‌آی - تایپ