نقش شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ایجاد اشتغال  و توسعه کشور
صنعت فولاد در ایران مانند سایر کشورها سهم مهمی‌از رشد و توسعه کشور را بر دوش می‌کشد و شرکت فولاد مبارکه اصفهان با در دست داشتن نیمی‌از سهم بازار، بزرگترین بازیگر این صنعت در ایران محسوب می‌گردد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ابتدا کار خود را بر اساس اهداف متعالی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور آغاز کرد و این مهم را در ماموریت سازمانی خود نیز جای داده است و به طرق مختلف در این راه می‌کوشد. تاثیر‌گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان بر توسعه‌ی کشور به اشکال مختلف اتفاق می‌افتد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود. مهم ترین اهرم موثر فولاد مبارکه اصفهان در راه توسعه، اهرم تولید ملی است. با ظهور این شرکت حجم بالایی از واردات فولاد قطع و این کالای استراتژیک در حجم بالا در درون کشور تولید شد.
مجتمع فولاد تولید خود را با ظرفیت اسمی۲/۴ میلیون تن آغاز نمود و توانسته است میزان تولید خود در زمان فعلی را به ۶ میلیون تن برساند و بر اساس چشم انداز‌های شرکت این مقدار در عرض چند سال آتی به حدود ۱۰ میلیون تن خواهد رسید. تولید هرچه بیشتر این محصول ملی می‌تواند با افزایش تولید ناخالص داخلی منجر به رشد اقتصادی کشور گردد.
شرکت همواره سعی دارد تا علاوه بر تولید بالا با تاکید بر بومی‌سازی ظرفیت‌های اضافی را به تولید خود بیافزاید که بسیاری از طرح‌های توسعه ناشی از این سیاست شرکت است. بومی‌سازی با کاهش واردات و افزودن به ظرفیت تولید داخلی با سیاست تامین حداکثری از داخل کشور، باعث افزایش تولید ناخالص داخلی شده و منجر به رشد اقتصادی خواهد شد.
بومی‌سازی جزو اهداف شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که شرکت همواره آن را پیگیری و مورد توجه قرار داده و سرآمدی در فناوری و بومی‌سازی از متغیرهای چشم انداز شرکت محسوب می‌گردد.
شرکت برای بومی‌سازی علاوه بر اتکا بر دانش درونی و تحقیق و توسعه‌ی شرکت مناقصه‌هایی را برای ساخت قطعات، تجهیزات و مواد اعلام عمومی‌می‌کند و طرح‌های پیمانکاران در این جهت را مورد حمایت قرار می‌دهد. مواردی چون ساخت شل و هوزینگ کوره سبا، گیربکس آسیاب گندله سازی، لوب کمپرسور و الکترودهای گرافیتی از مثال‌هایی است که به این طریق توسط شرکت بومی‌سازی شده است.
شرکت در این راستا ساختارها و فرآیندهایی را نیز در نظر گرفته است. برای مثال می‌توان ایجاد واحد‌های مهندسی معکوس، مهندسی مجدد و کنترل کیفی بومی‌سازی شده را نام برد که از سال ۹۰ با ایجاد واحد بومی‌سازی به طور تخصصی انجام می‌شود.تعداد قطعات بومی‌سازی شده‌ی موفق در شرکت پارامتری است که هر چه بهتر می‌تواند تلاش شرکت در این جهت را نشان دهد.
نمودار زیر میزان قطعات بومی‌سازی شده در چند سال اخیر را نشان می‌دهد که روند افزایشی آن نیز بسیار چشم‌گیر است. شرکت در سه بخش کارمندان، تامین‌کنندگان‌ و زیرمجموعه‌های خود نقش حمایتی در کارآفرینی، نوآوری و توسعه‌ی دانش بومی‌ایفا می‌نماید. در بخش کارمندان، سازمان به حمایت و ایجاد انگیزه در ایده‌آفرینی و نوآوری اقدام می‌نماید. در بخش تامین‌کنندگان شرکت در مورد تامین‌کنندگانی که صلاحیت کافی دارند اقدام به ایجاد انگیزه، کمک در جهت کاهش ریسک و تامین سرمایه و حمایت مالی می‌نماید. در بخش زیر مجموعه‌ها نیز شرکت اقدام به توسعه‌ی زیر مجموعه‌هایی دانشی برای ایجاد راه حل‌های مورد نیاز نموده است که به این طریق علاوه بر ایجاد اشتغال به استفاده از دانش شرکت درجهت بومی‌سازی کمک می‌کند.
این حجم بالای تولید، عاملی برای ایجاد ظرفیت اشتغال است، به خصوص در صنعت فولاد که نه تنها توسعه‌ی آن موجب تحریک بخش‌های معدنی برای تامین شرکت می‌شود بلکه خود ماده‌ی اولیه‌ای برای بسیاری از صنایع محسوب می‌شود. به علاوه ظهور این صنعت در کشور نیازمند صنایع خدماتی جانبی گسترده است که همه‌ی اینها موجب ایجاد اشتغال گسترده در کشور می‌شود به گونه‌ای که اشتغال‌زایی غیرمستقیم ناشی از ظهور صنعت فولاد چندین برابر اشتغال‌زایی مستقیم‌ آن است.
سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم‌اکنون در اشتغال‌زایی مستقیم در حدود 15000 نفر و در اشتغال‌زایی غیر مستقیم در حدود 350000 در کشور است. گسترش مداوم تولید و طرح‌های توسعه‌ی شرکت می‌تواند منجر به رشد این اشتغال‌‌زایی گردد، چنانچه طبق برآورد‌های انجام شده طرح‌های توسعه در دست اقدام شرکت ظرفیت اشتغال‌زایی 6000 نفر به طور مستقیم و 18000 نفر به طور غیر مستقیم را داراست و افزایش سهمیه تولید به ازای هر هزار تن ظرفیت ایجاد 51 شغل برای کشور را دارد. آمار اشتغال آفرینی شرکت همواره در حال رشد بوده است.
عامل دیگر موثر بر توسعه برای شرکت فولاد مبارکه، توسعه‌ی صادرات و ارزآوری برای کشور است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ابتدا توجه ویژه‌ای به توسعه‌ی صادرات داشته و جهان ترازی را یکی از اهداف مهم خود تلقی نموده است.
در این راستا شرکت هم‌اکنون به طور سالانه 10 تا 15درصد از محصولات خود در حدود یک میلیون تن را در راستای این اهداف به بیش‌ 38 کشور جهان صادر می‌کند و تاکنون چندین بار به عنوان صادر کننده‌ی نمونه‌‌ی کشور مورد تقدیر قرار گرفته است.
یکی دیگر از نقش‌های فولاد مبارکه اصفهان در ایجاد توسعه اقتصادی تاثیر شرکت در توسعه‌ی صنایع بالادست، پایین دست و خدماتی است. توسعه‌ی همکاری و حتی ایجاد زمینه‌هایی برای ایجاد برخی واحدهای صنعتی و خدماتی باعث می‌شود تولید، درآمد و اشتغال در صنعت فولاد رشد نماید و منجر به ایجاد توسعه اقتصادی گردد.
در سطح تامین‌کنندگان، شرکت فولاد مبارکه اصفهان از مواد اولیه و خدمات 2300تامین‌کننده بهره می‌برد. در بخش پایین دستی نیز شرکت تامین‌کننده‌ی موادخام بیش از 1600 کارخانه مستقیم و 3000 کارخانه و کارگاه غیر مستقیم است.
تامین فولاد به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه صنعت، با کیفیت و قیمتی مناسب از داخل کشور یکی از مزیت‌هایی است که عاید بخش زیادی از صنایع کشور، به خصوص صنایعی مانند خودروسازان که محصولات آنها متکی به فولاد است، می‌شود. جدول پایین نمایی از مهمترین مشتریان شرکت را به نمایش می‌گذارد.
به غیر از مواردی که شرکت از خدمات دیگر سازمان‌ها استفاده می‌کند، شرکت با نگاه‌ هلدینگ اقدام به ایجاد واحد‌هایی نموده است که زیر نظر شرکت فولاد مبارکه اصفهان مشغول به فعالیت‌هایی می‌شوند که ایجاد اشتغال و توسعه‌ی اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از آنان زمینه‌ساز توسعه‌ی اقتصادی است. یکی از مشهورترین این زیرمجموعه‌ها شرکت باشگاه فولاد مبارکه سپاهان است که علاوه بر توسعه سلامت اجتماعی باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای افراد و شرکت می‌گردد. عوامل یاد شده تاثیر بسزایی در توسعه‌ی اقتصادی کشور داشته است. رویکرد‌های آتی فولاد مبارکه اصفهان ضمانت می‌نماید که این شرکت به طور پایدار سهم خود را در توسعه کشور حفظ خواهد نمود.
برخی از این رویکردها عبارتست از: افزایش سقف تولید تا ۱۰ میلیون تن در چند سال آتی، تاکید بر افزایش میزان بومی‌سازی‌ها و حرکت به سوی شرکت هلدینگ، که از این طریق شرکت می‌تواند با توسعه ی همه جانبه ی فعالیت‌های خود در بخش‌های تولیدی و خدماتی به ایجاد اشتغال، کارآفرینی و توسعه‌ی بیشتر کشور دامن بزند.