ارتباطات سیاسی پایدار، لازمه ایجاد بازار مطمئن

دنیای اقتصاد- هفته گذشته مشهد میزبان نخستین برنامه از سلسله همایش‎های کاربردی بخش کشاورزی با هدف تقویت صادرات بود که این مراسم با عنوان همایش ملی راهکارهای توسعه صادرات محصولات دامی در مرکز تحقیقات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این همایش تغییر مدیریت و نگاه در بخش کشاورزی را از ضروریات دانست و گفت: برای تحقق این امر باید ابتدا به فکر ایجاد بازار مطمئن باشیم که لازمه آن ایجاد یک ارتباط سیاسی مطمئن و پایدار در سطح منطقه و دنیاست. به گزارش ایسنا، مجتبی مزروعی با بیان اینکه خیلی اوقات تجار ما به لحاظ برخی کج سلیقگی های سیاسی، بازار هدف را از دست می دهند، اظهار کرد: با توجه به اینکه اولویت ما در بخش کشاورزی استان توسعه بازرگانی است ، پس از رفع محدودیت هایی که در سنوات گذشته در این بخش وجود داشته، از آغاز سال ۹۵ و پس از رفع تحریم ها با جدیت بیشتری به این موضوع پرداخته شده است.

بی‎مهری به کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برنامه تدوین شده ما در حوزه توسعه صادرات نیازمند برخی ملزومات است، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در ۱۰ سال اخیر با محدودیت هایی مواجه بوده و مورد کم‌مهری واقع شد؛ این بی‌مهری چه از جهت میزان سرمایه‌گذاری و چه از لحاظ ارزش محصولات اقتصادی، دست به دست هم داد تا فعالیت‌های ما در حوزه کشاورزی از جذابیت زیادی برخوردار نباشد. مزروعی بورس زمین، ایجاد باغ ویلاها در اراضی و خرد شدن زمین، فعالیت بازارهایی مانند ساخت‎وساز و موسسات مالی، اعتباری را از عوامل حداقل شدن سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی برشمرد و عنوان کرد: به دلیل این عوامل نه تنها سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی وجود نداشت بلکه سرمایه‌ها از این حوزه به بهانه‌های مختلف خارج می‎شد؛ در واقع ما در گذشته با استهلاک منابع و امکانات مواجه بودیم و در حال حاضر باید به بازسازی آن بپردازیم. وی با بیان اینکه یکی از ملزومات توسعه صادرات کشاورزی حمایت از تشکل‌هاست، بیان کرد: یکی از ابزارها برای این منظور مجموعه شرکت‎های تعاونی تولید است؛ همه عواملی که منجر به کاهش سرمایه‎گذاری در بخش کشاورزی شد، باعث تعطیلی بسیاری از شرکت‌های تعاونی روستایی شد؛ این مساله به لحاظ بالا رفتن هزینه‌های تولید و پایین ماندن سرمایه شرکت‎های تعاونی باعث شد سهامداران توان افزایش سرمایه این شرکت‌ها را نداشته باشند.

لزوم تامین سرمایه برای به‎روز شدن تشکل‎ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم به‌روز شدن تشکل‎ها در بخش کشاورزی عنوان کرد: ما برای حمایت از این بخش باید به فکر تامین سرمایه باشیم تا این تشکل‎ها به روز شوند؛ البته باید توجه داشت حمایت تنها با پول نیست؛ امروز بسیاری از این مجموعه‎ها در حوزه‎های مدیریتی رنج می‎برند؛ در واقع بافت مدیریتی حاکم بر تشکل‎ها و شرکت‎های تعاونی تحت پوشش ما همان سیستم سنتی مدیریت را طی می‌کند و اجازه ورود تفکرات جدید به این حوزه کمتر داده شده است. مزروعی اضافه کرد: در حال حاضر دستور کار تدوین شده در این بخش، در راستای ایجاد تحول و استقرار نگاه جدید در این تشکل صورت گرفته است؛ در گذشته بسیاری از این تشکل‎ها حکم بنگاه داشتند؛ تشکل‎های ما از بخش دولتی، دولتی‌تر شده است لذا ایجاد یک نگاه جدید در این بخش ضرورت دارد که لازمه آن ارتباط بیشتر و استفاده از همه ظرفیت‎هاست.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده کالاهای صادراتی استان از محصولات کشاورزی است لذا ارتباط مستمر با اتاق بازرگانی، دانشگاه و بازارهای داخلی نظیر سازمان میادین میوه و تره بار به ما در ایجاد یک بازار مطمئن کمک خواهد کرد؛ آموزش در همه رده‎های کاری یکی از مهم ترین وظایفی است که باید برای خود تعریف کنیم؛ خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده آموزش در بخش کشاورزی استان با تحول روبه‎رو است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات صدور کالا و محصولات کشاورزی از طریق شرکت‎های بازرگانی گفت: قطعا با شرکت‌های بازرگانی قائم به فرد نمی‎توان پایداری و استمرار صادرات در بخش کشاورزی را ایجاد کرد؛ یکی از عواملی که منجر به توسعه باغات پسته ایران در سطح دنیا شد، فعالیت شرکت پسته رفسنجان بود؛ امروز علی‎رغم همه گرفتاری‎های سیاسی در دنیا، اگر پسته به این سطح رسیده به جهت وجود همین تشکل بزرگ بوده است. مزروعی اظهار کرد: انتظار ما از همه فعالان این حوزه این است که بخش بازرگانی مجموعه جهاد کشاورزی برای کار در هر بخش تعریفی و برنامه‎ای داشته باشند؛ اگر این انتظار تنها از ما باشد، انتظار به جایی نیست.

فاصله با بازرگانی مدرن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر لزوم ایجاد بازارهای محلی تاکید کرد و گفت: ایجاد بازارهای محلی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ ما در بخش داخلی هم از بازرگانی مدرن فاصله داریم؛ ارتباط این حلقه های تولید و ایجاد یک زنجیره منسجم از تولید تا عرضه از ضروریات کار است که باید با ایجاد بازارهای محلی زمینه را برای بالا بردن مصرف فراهم کرد. مزروعی با بیان اینکه هزینه تولید در کشور ما بالاست، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که به آن باید پرداخت کاهش هزینه‌های تولید در بخش دامی است؛ یکی از موانع صادرات بالا بودن هزینه‎های تولید است که با ورود تکنولوژی و ارتقای بهره‌وری و فرآوری مناسب و ایجاد ارزش افزوده باید به آن دست یافت. وی با تاکید بر اینکه شاه‎بیت فعالیت‎‏های ما باید موضوع آب باشد، عنوان کرد: باید الگوی تولید مناسب مسیر اصلی حرکت ما باشد؛ یکی از تهدیدهای بخش تولیدات دامی کاهش شدید جمعیت دام سبک است؛ امیدواریم در این برنامه‎ای که تدوین شده در چارچوب اقتصاد مقاومتی مدیران ستادی این برنامه‎ها را کنترل کنند؛ آنچه که به ما امیدواری می‌دهد، این است که بتوانیم با این توان انسانی و خلاقیت، تهدیدات را مدیریت کنیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: عمده برنامه ما در بخش تولید در این برنامه کاهش هزینه های تولید و ارتقای بهره وری است.

راه‎اندازی مدیریت صادرات بخش کشاورزی استان

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این همایش اظهار کرد: ۳۰ تا ۳۵ درصد صادرات استان ما به بخش کشاورزی اختصاص دارد که ۱۰ درصد آن در حوزه دام است. سیدحمیدرضا جوادی با اشاره به اینکه راه‌اندازی شرکت هلدینگ مدیریت صادرات بخش کشاورزی استان برای تقویت صادرات در دستور کار قرار گرفته که در حال حاضر این شرکت تاسیس شده و در مرحله عضوگیری قرار دارد، ابراز امیدواری کرد، با این اقدامات در تربیت و آموزش اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه صادرات اقدامات قابل توجهی صورت گیرد. دبیر اجرایی اولین همایش ملی راهکارهای توسعه صادرات محصولات دامی هم در این همایش گفت: از سال گذشته برنامه‌های بین‌المللی مرکز آموزش بازرگانی استان آغاز شد و امسال سیاست‎های ما در جهت پیش‌بینی راهکارهای توسعه صادرات محصولات مختلف است. محسنی ادامه داد: به جهت گستردگی محصولات کشاورزی آن را دسته‎بندی کردیم و اولین همایش به صادرات محصولات دامی اختصاص یافت.