پیش بینی کوتاه مدت بورس
شاخص بورس پس از ثبت رکورد 89 هزار و پانصد واحدی در پانزدهم دی‌ماه 92، سقوطی کمابیش یکپارچه و پرسرعت را تجربه کرده است. مطابق با تعریف‌های بین‌المللی، هرگاه شاخص یک بازار سهام از نقطه اوج خود بیش از 10 درصد افت کند، اصطلاحا وارد فاز اصلاح (Correction) می‌شود. در صورتی که این فاصله از نقطه اوج به 20 درصد برسد، اصطلاحا بازار وارد فاز رکود رسمی یا همان وضعیت خرسی(Bear Market) می‌شود که تجربه آن معمولا با تبدیل به یک سقوط تمام عیار دنبال می‌شود.
بازارهای خرسی در ۲۰ سال گذشته تنها سه‌بار در سال‌های ۷۶ (قبل از انتخابات ریاست جمهوری)، ۸۴ (پس از انتخابات ریاست جمهوری) و سال ۸۷ (مقارن با بحران جهانی اقتصاد) در بورس تهران تجربه شده است. در شرایط کنونی نیز بازار سهام تنها سه درصد با چهارمین تجربه رکود گسترده خود در دو دهه اخیر فاصله دارد. با این حال، مطالعه شاخص‌های بنیادی و تکنیکال نشان می‌دهد که در شرایط کنونی فاصله کلیت بازار با کف احتمالی قیمت‌ها در صورت عدم وقوع رویدادهای غیرمنتظره (در حوزه غیر‌اقتصادی) زیاد نیست. در این راستا، تکنیکالیست‌ها سطح ۷۲ هزار واحد را یک حمایت بسیار مهم برای شاخص کل تلقی می‌کنند. همچنین از منظر بنیادی، میانگین نسبت قیمت بر درآمد سهام (P/E) که در اواسط دی ماه ۹۲ تا محدوده هشدار‌برانگیز ۸/۵ واحد رشد کرده بود، اکنون به ۶/۵ واحد تعدیل شده است؛ این نسبت با در نظر گرفتن تقسیم سود مجامع شرکت‌ها در سه ماه آینده و با فرض افت قیمت سهام به میزان سود تقسیمی به ۶ واحد می‌رسد که دقیقا منطبق با متوسط ارزش گذاری بازار سهام در ۱۷ سال گذشته است. از سوی دیگر، قبل از شروع بحران ارزی، شاخص بورس تهران در محدوده ۲۰ هزار واحد قرار داشت که با ۳ برابر شدن نرخ ارز، عملا اثر این تغییر اسمی نرخ ارز در قیمت‌های سهام منعکس شده است.
به این ترتیب، سطوح فعلی شاخص (با لحاظ کردن اثر ورود شرکت‌های جدید)، اثر تغییر ارزش جایگزینی شرکت‌ها نسبت به نرخ ارز را به‌طور کامل پوشش داده و نشان‌دهنده همان ارزش واقعی بازار قبل از تضعیف ریال است. با این حال به نظر می‌رسد به‌رغم سقوط سنگین شش ماه اخیر، بورس تهران بتواند از کمند ورود به چهارمین رکود خود در دو دهه گذشته رهایی پیدا کند و قبل از تجربه سقوط بیش از 20 درصد از نقطه اوج (که معادل شاخص 71600 واحدی خواهد بود) بار دیگر مسیر تعادل را بازیابد؛ هر چند که تحقق این پیش‌بینی تا حد زیادی منوط به عدم بروز اتفاق غیر‌منتظره در عرصه سیاسی خواهد بود.