خانواده‌ای با ارزش‌های  فولاد مبارکه
مرحوم رجایی در سال 1385 به مدیر عاملی فولاد منصوب می‌شود. در دوره تصدی وی شرکت فولاد مبارکه اصفهان علاوه بر تاکید بر ارزش‌های پیشین طرح تعالی خود را به تدریج تکمیل می‌کند و نگاهی جامع‌تر به ارزش‌آفرینی برای کلیه‌ی ذینفعان و رشد برد- برد برای همگان در شرکت حاکم می‌شود. فرهنگ مشارکتی در کار، تاکید بر تعامل بیشتر با تامین‌کنندگان به‌ عنوان شرکاء و همکاران شرکت، اجرای استانداردهای توسعه منابع انسانی و تاکید برارتباط بیشتر با مشتری و مسئولیت‌های اجتماعی در این دوره نشانه‌های رشد تفکر ارزشی برای همه ذینفعان در دوره مدیریت او است.
از مهمترین خصوصیات دوران مدیریتی رجایی می‌توان به توسعه تعامل با ذینفعان، تاکید بر ارزش‌ها و برنامه‌های پیشین فولاد، توسعه زیرساخت‌های تعالی، کاهش هزینه‌ها و اصلاح الگوی مصرف و تاکید بر بومی‌سازی اشاره کرد.
به رسم ادب و احترامی‌که در شرکت فولاد مبارکه رسمی‌دیرین محسوب می‌شود به خانه مرحوم مهندس رجایی رفتیم تا دیداری با خانواده‌ ایشان داشته باشیم. به خانه‌ ایشان رفتیم و ساعتی را با آنها گذراندیم. آنچه در ورود به خانه چشم‌گیر بود جای خالی پدر بود و دیگر، ادبیات یک خانواده فولادی که وقتی با آنها صحبت می‌کردیم، ارزش‌های فولاد مبارکه در میان آنها موج می‌زد و دقیقا واژه‌هایی رد و بدل می‌شد که سخن صنعتگران فولاد بود.
همسر مرحوم رجایی خانم توسلی است که حاصل ۳۲ سال زندگی مشترکشان با مرحوم مهندس رجایی دو فرزند است. پسر خانواده، علی دانشجوی دوره دکتری مکانیک در دانشگاه آخن آلمان و دختر ایشان هم ازدواج نموده است و با همسر خود در کانادا زندگی می‌کند.
خانم توسلی خصوصیات بارز همسرش را ایمان عملی، صداقت، سخت‌کوشی، حسن نیت، مطالعه، ورزش، ساده‌زیستی و قناعت شمرد و علی، فرزند ایشان، وی را مدیری توانا برای جامعه با نگاه حل ریشه‌ای مسائل توصیف کرد.
مرحوم رجایی به روایت خانواده‌اش روستازاده‌ای زحمتکش بود که چون در روستای کفران مدرسه‌ای نبود تا سال چهارم برای تحصیل به روستاهای اطراف و سال پنجم به اصفهان رفت و علاوه بر درس‌ خواندن برای امرار معاش به قالیبافی و کار در بازار مسگرها می‌پرداخت.
او سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف به تهران می‌رود و در آنجا در اتاقکی محقر و زیر پله‌ای می‌زیسته است به گونه‌ای که حتی ایستادن در اتاقش برای وی مشکل بوده. سختی کشیدن گویا خصوصیات مشترک تمامی‌مردان بزرگ است، چنان که خود ایشان همواره محرومیت و فقر را عامل پیشرفت‌های خود می‌دانسته است.
مرحوم رجایی در دوران جنگ برای رفتن به جبهه و یا آمدن به شرکت فولاد مبارکه به عنوان جبهه صنعت استخاره می‌کند که شرکت فولاد خوب می‌آید و بنابراین مهندس رجایی تصمیم به جهاد در جبهه صنعت و سازندگی می‌گیرد.
مرحوم رجایی همواره دغدغه کار را به منزل و خانواده انتقال می‌داده است. به گفته اعضای خانواده مهمترین دغدغه‌های آن مرحوم بومی‌سازی، توجه به مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف بوده که این موارد در رفتار وی نیز متبلور بوده است. همواره در خانه چراغ‌های اضافی را خاموش می‌کرد و می‌گفت این انرژی می‌تواند به بخش تولید برود و اشتغال آفرینی کند.
همسر ایشان از فولاد تنها به عنوان یک عنصر سخت یاد نمی‌کند بلکه می‌گوید که با شنیدن نام فولاد احساس خوشایندی دارد و آن را بخشی از زندگی خود می‌داند و به آن افتخار می‌کند. می‌گوید: ما زندگی را با فولاد آغاز نمودیم و ادامه دادیم و همیشه آن را در یاد خواهیم داشت چرا که یاد و نام مرحوم رجایی با فولاد گره خورده است.
ارزش‌های متعالی فولاد در مواردی مانند احترام و کرامت انسان و رعایت ادب و صرفه‌جویی در منابع و نگاه ریشه‌ای، گویی مرزهای سازمان‌ را در نوردیده و نه تنها در محیط درونی سازمان بلکه در بیرون آن نیز منشاء اثر است.
نگاهی به خصوصیات دوران مدیریت مرحوم رجایی به راحتی نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه و شخصیت و خانواده وی و ارزش‌های آنان تا چه حد به یکدیگر نزدیک بوده و انعکاس ارزش‌ها و دغدغه‌های شرکت در خانه نشان از تعهد و ایمان واقعی یک مدیر به کار خود است. مرحوم رجایی متاسفانه با خودروی شخصی خود تصادف کرد و دار فانی را وداع گفت. یادش گرامی‌باد.