تبدیل دستگاه اندرویدی به کامپیوتر دسکتاپ لینوکسی
موبایل‌های هوشمند اندرویدی هر سال قدرتمندتر می‌شوند؛ به‌طوری‌که بسیاری از آنها از لحاظ قدرت پردازشی می‌توانند از پس کارهایی مانند ویرایش فیلم و تصاویر و خیلی وظایف دیگری که تا پیش از این تصور می‌شد مختص کامپیوترهای دسکتاپ است، بربیایند. با این اوصاف احتمالا برای‌تان جالب است بدانید که چگونه می‌توانید دستگاه اندرویدی خود را آن هم بدون نیاز به روت کردن، به یک سیستم دسکتاپ لینوکسی تبدیل کنید.
قبل از هر چیز باید با مراجعه به گوگل پلی برنامه‌ Debian noroot را نصب کنید. همان‌طور که می‌دانید، دبیان یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است که به شما اجازه می‌دهد به رایگان نرم‌افزارهای متن بازی مانند لیبره آفیس، گیمپ (GIMP)، آیس‌کت (IceCat) و بسیاری دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی را روی آن نصب کنید. برنامه ‌Debian noroot، دبیان ۰.۷ ویزی (Debian ۷.۰ Wheezy) را روی دستگاه شما نصب می‌کند؛ نسخه‌ای قدیمی و پایدار از دبیان که هنوز هم آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کند و می‌تواند برنامه‌ها را از طریق APT نصب کند. بعد از اینکه Debian noroot را دانلود و نصب کردید، منتظر بمانید تا تمامی پکیج‌ها نصب شوند. وقتی نصب پکیج‌ها به اتمام رسید، دبیان بالا آمده و شما باید قادر باشید تا نشانگر ماوس را در محیط دسکتاپ آن به حرکت در آورید.

دبیان را آپدیت کرده و برنامه‌های مهم را نصب کنید
هیچ برنامه‌ای از پیش روی دبیان نصب نشده است، پس مجبور خواهید بود تا همه آنها را خودتان نصب کنید. اگر از قبل با لینوکس آشنا باشید، می‌توانید به راحتی و با استفاده از ترمینال روت و دستور 'apt-get' همه برنامه‌های مورد نیاز خود را دریافت کنید، اما اگر جمله‌ قبلی برای شما هیچ معنی و مفهومی ندارد، باز هم نگران نباشید؛ کافی‌ است تا مراحل زیر را دنبال کنید:
نشانگر ماوس را روی آیکونی در دسکتاپ با نام 'Root Terminal' برده و دوبار آن را لمس کنید. اگر از کیبورد بلوتوث استفاده می‌کنید (که بهتر است همین کار را هم بکنید) به راحتی قادر به تایپ در محیط ترمینال خواهید بود. در غیر این صورت باید از کیبورد لمسی اندروید برای تایپ کردن دستورات استفاده کنید. برای بالا آوردن کیبورد کافی است از بالا یا گوشه‌ صفحه انگشت خود را به وسط صفحه بکشید تا کلیدهای پیمایشی روی صفحه ظاهر شوند و سپس دکمه بازگشت را بفشارید. برای اینکه مطمئن شوید نسخه‌ای از دبیان که از آن استفاده می‌کنید آپدیت است، دستور apt-get update را در ترمینال روت وارد کنید. با این کار آپدیت‌های سیستمی و امنیتی مهم روی دبیان نصب خواهند شد. پس از انجام این کار، می‌توانید شروع به نصب نرم‌افزارها کنید. در زیر لیستی از نرم‌افزارهایی که برای شروع کار با لینوکس آنها را توصیه می‌کنیم، آمده است:

مجموعه‌ لیبره آفیس:
apt-get install libreoffice
نرم‌افزار ویرایش تصاویر گیمپ:
apt-get install gimp
مرورگر اینترنت آیس‌ویزل (ساخته شده بر مبنای فایرفاکس):
apt-get install iceweasel
این برنامه‌ها برای آغاز به کار با سیستم دسکتاپ لینوکسی مفید خواهند بود، اما صدها برنامه و ابزار کاربردی دیگر هم وجود دارند و حتی بازی‌هایی را می‌توانید به همین روش دانلود کنید. تنها کافی است به صفحه رسمی پکیج‌های دبیان ویزی رفته و لیست کاملی از آنها را مشاهده کنید.

موس و کیبورد را متصل کنید
جفت کردن کیبورد و موس بلوتوث با یک دستگاه اندرویدی کار آسانی است. کافی است به تنظیمات رفته و وارد قسمت بلوتوث شوید. سپس با انتخاب گزینه اسکن، موس و کیبورد بلوتوث خود را پیدا کنید. وقتی موس و کیبورد را به دستگاه متصل کنید، دبیان به صورت اتوماتیک آنها را پیدا خواهد کرد و اجازه می‌دهد از آنها استفاده کنید.

دستگاه اندرویدی خود را به یک مانیتور متصل کنید
با گذراندن مراحل بالا می‌توانید از دستگاه اندرویدی خود مثل یک کامپیوتر دسکتاپ مینیاتوری استفاده کنید؛ اما آیا از این بهتر هم می‌شود؟ با کمی زحمت بیشتر می‌توانید دستگاه اندرویدی خود را به یک مانیتور متصل کرده و آن را به یک کامپیوتر دسکتاپ کامل لینوکسی تبدیل کنید. چند راه برای انجام این کار وجود دارد. اگر از جمله معدود افرادی هستید که توانسته‌اید به نحوی دانگل کروم کست (Chromecast) را در ایران تهیه کنید، کافی است اپ آن را باز کرده، به منوی آن در قسمت بالا سمت چپ رفته و گزینه Cast screen را بفشارید تا تصویر گوشی خود را دقیقا روی مانیتور یا تلویزیونی که به کروم کست متصل است، مشاهده کنید.البته با استفاده از این روش مقداری لگ(کندی) خواهید داشت؛ پس راه بهتر خرید یک آداپتور تبدیل micro USB به HDMI است. به راحتی می‌توانید این تبدیل را با قیمتی حدود ۲۰ هزار تومان در بازار پیدا کنید (هرچند توصیه می‌شود با صرف اندکی هزینه‌ بیشتر، به سراغ انواع باکیفیت‌تر بروید).حالا دستگاه اندرویدی شما تبدیل به یک کامپیوتر لینوکسی کامل شده است که کاملا درون یک آیکون روی صفحه‌ دستگاه اندرویدی شما قرار دارد. از همه مهم‌تر، تمامی اینها بدون نیاز به روت کردن دستگاه میسر شده است.