استفاده هر چه بیشتر از ملات آماده به ارتقای کیفی ساختمان می انجامد
پیش از آنکه به بحث «ملات» (البته انجمن ملات ایران صرفا ملات‌های آماده استاندارد را به عنوان ملات به رسمیت می‌شناسد) بپردازیم، لازم است تعریف جامعی از ملات ارائه دهیم. بر این اساس می‌توان ملات را به عنوان چسباننده و عامل اتصال مصالح ساختمانی به یکدیگر و یا ماده‌ای پوشاننده با ویژگی حفاظت، آب‌بندی، عایق‌کاری حرارتی - برودتی، نصب مصالح ویا حتی زیبا شناختی تعریف کرد. اما در عمل ارزش و جایگاه واقعی ملات در پروژه‌های ساختمانی نادیده انگاشته شده و با انتخاب و ترکیب مواد و مصالح کم‌کیفیت و توسط عوامل اجرایی ناوارد، به گونه‌ای تقلیل یافته که به‌رغم اهمیت بسیار آن، جایگاهی در حد یک ماده درجه چندم یافته است.
حتی نخبگان جامعه مهندسی ساختمان کشور نیز به این باور رسیده‌اند که استفاده از ملات‌های آماده از صرفه اقتصادی برخوردار نبوده و به سادگی از خیر استفاده از آن می‌گذرند. حال آنکه براساس اصل «هزینه - فایده» باید دید که استفاده از «ملات آماده» چه مزایایی نسبت به «ملات‌های دست‌ساز» دارد.
بررسی و مقایسه ملات آماده نسبت به ملات دست‌ساز از دو بعد فنی و مهندسی و اقتصادی می‌تواند صورت گیرد. از بعد فنی و مهندسی استفاده از هرگونه مصالحی که اصل «دوام و پایایی» سازه یا ساختمان را زیر سوال برد مجاز نمی‌باشد. از بعد اقتصادی هم باید هزینه‌های تامین و حمل مصالح تا پای ساختمان و از پای ساختمان به طبقات مختلف آن و یا تلف شدن مازاد مصالح بر روی زمین که خروج آن از محوطه پروژه به عنوان نخاله و ضایعات توجیه می‌شود را مورد بررسی قرار داد. در خصوص میزان استفاده از ملات سنتی و دست‌ساز که در ضخامت ملات مشاهده می‌گردد، مهم‌ترین آیتم برخورداری از قدرت چسبانندگی است تاآنجا که میزان استفاده از ملات‌های آماده را تا حدی کاهش می‌دهد که با کاهش وزن ساختمانی حتی بر ابعاد سازه و کوچک‌سازی آن اثر مستقیم می‌گذارد.
در واقع هیچگاه ملات‌های دست ساز از قابلیت و توان کامل ایجاد چسبانندگی مناسب بین دو جزء از یک یا چند ماده ساختمانی نظیر آجر، سنگ، بلوک و غیره برخوردار نمی‌باشند و مطالعه و بررسی میدانی به نحوه عملکرد ملات‌های دست ساز در ساختمان‌های تخریب شده در مناطق زلزله‌زده کشور نشان می‌دهد که به علت ناکارآمدی ملات‌های دست ساز همچون ترکش‌های نارنجک به خارج از دیوار پرتاب می‌گردند.
در واقع «انجمن ملات» که براساس نیاز جامعه به ارتقای کیفیت ساخت و ساز پایه‌گذاری شده انتظار دارد با تعامل، همفکری و هم‌افزایی با جامعه مهندسی کشور بتواند در زمینه فرهنگ‌سازی، آموزش، تولید و کاربرد انواع ملات‌های آماده که بازه مصرفی از (الف) تا (ی) ساختمان‌ها را در بر می‌گیرد، در راستای افزایش عمر، دوام، پایایی و کارآمدی ساختمان‌ها گام بردارد. در این راه رسانه‌ها نقش مهمی در انتقال اطلاعات و تبادل نظر ایفا می کنند.