خصوصیات اخلاقی افراد دارای اعتماد به نفس واقعی

مترجم: هوتسا عسکری نسب

اشخاص با اعتماد به نفس واقعی، نشانه‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند و در مقابل، افراد با اعتماد به نفس کاذب سعی در پنهان کردن ناامنی‌های خود دارند. یک نکته قطعی اینکه افراد با اعتماد به نفس، کنترل بیشتری نسبت به افراد مردد و ترسو دارند و علاوه بر الهام‌بخش بودن از عهده انجام کارهای مهم بر می‌آیند. این گفته که ذهنیت افراد تاثیر شگرفی روی توانایی کسب موفقیتشان دارد به وضوح در نتیجه مطالعات انجام شده اخیر در دانشگاه ملبورن دیده می‌شود؛ افراد با اعتماد به نفس، دستمزدهای بالایی دارند و نسبت به همکاران خود سریع‌تر مورد تشویق قرار گرفته و ترفیع می‌گیرند. در واقع تاثیر عمیق این اشخاص را نمی‌توان بر روی تک تک افرادی که با آنها برخورد می‌کنند، انکار کرد و این ویژگی به‌جز با داشتن توانایی درونی امکان‌پذیر نیست.

ما فقط ظاهر افراد را می‌بینیم که دست به نوآوری می‌زنند، نظراتشان را بیان می‌کنند و همچنین خود را به سوی مسائل مهم‌تر و بهتر سوق می‌دهند، اما متوجه بهترین بخش که عادات شکل‌گیری اعتماد به نفس در آنها است نمی‌شویم. این افراد هر کاری را با انرژی و عشق انجام می‌دهند. در حالی که حالات روحی افراد بسیار متغیر است، عادات منحصربه‌فرد اشخاص دارای اعتماد به نفس واقعی ثابت می‌ماند. پیگیری متمرکز آنها به‌دلیل عادات رفتاری است که می‌توان آموخت و به آنها عمل کرد. در زیر به چندین مورد مهم از ویژگی‌های رفتاری افراد با اعتماد به نفس اشاره شده است:

۱. با اطمینان خاطر صحبت می‌کنند: به ندرت می‌شنوید که فرد با اعتماد به نفس واقعی عبارت‌هایی مانند «مطمئن نیستم و فکر می‌کنم» را بیان کند. آنها قاطعانه صحبت می‌کنند زیرا می‌دانند اگر نظرات خود را با اعتقاد راسخ بیان نکنند نمی‌توانند مردم را علاقه‌مند به شنیدن سخنان خود کنند.

۲. به‌دنبال موفقیت‌های بزرگ نیستند: حتی زمانی که تلاش‌های آنها منجر به پیروزی‌های کوچک می‌شود دوست دارند خود را به چالش کشیده و رقابت کنند. این پیروزی‌های کوچک، اعتماد و اشتیاق بیشتری در افراد برمی‌انگیزد تا بتوانند از عهده چالش‌های مهم‌تری برآیند. پس از کسب پیروزی‌های کوچک، میزان اعتماد به نفس در افراد به مدت چندین ماه در حد عالی باقی خواهد ماند.

۳. فعالیت منظم ورزشی دارند: طبق مطالعات انجام شده در موسسه تحقیقات آنتاریو، افرادی که دو بار در هفته به مدت سه ماه فعالیت ورزشی دارند به علت ترشح ماده‌ای به نام اندروفین، از نظر اجتماعی، علمی و ورزشی احساس شایستگی بیشتری دارند و علاوه بر داشتن تصویر بهتری از بدن خود، از عزت نفس بالاتری نیز برخوردار هستند و مهم‌تر اینکه اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورند.

۴. به‌دنبال جلب توجه نیستند: مردم نسبت به افرادی که به‌دنبال جلب توجه هستند تمایلی نشان نمی‌دهند. افراد با اعتماد به نفس می‌دانند با نشان دادن شخصیت واقعی خود تاثیر مثبت‌تری روی دیگران می‌گذارند تا اینکه سعی در اثبات اهمیت خود داشته باشند. مردم به سرعت جذب خصوصیات و رفتار درست دیگران می‌شوند و تعداد دوستان و آشنایان در این زمینه از کمترین اهمیت برخوردار است. به نظر می‌رسد افراد دارای اعتماد به نفس همیشه طرز برخورد صحیحی دارند و زمانی که به‌دلیل وجود موفقیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند به سرعت تمام افرادی را که در این زمینه به آنها برای کسب موفقیت کمک کرده‌اند مورد لطف خود قرار می‌دهند. این افراد آرزوی تایید شدن یا تعریف و تمجید از سوی دیگران را ندارند زیرا عزت نفس درونی دارند.

۵. دیگران را قضاوت نمی‌کنند: به هیچ وجه دیگران را قضاوت نمی‌کنند چون می‌دانند هر فردی مطلبی برای ارائه دارد و برای اینکه احساس خوبی داشته باشند، لازم نیست بقیه را پایین آورند و کم اهمیت جلوه دهند. آنها زمان خود را صرف کندوکاو، بررسی و قضاوت دیگران نمی‌کنند و نگران رقابت هم نیستند.

۶. احساس شادی درونی می‌کنند: خوشحالی، اصل حیاتی اعتماد به نفس است. برای اینکه نسبت به کاری که انجام می‌دهید اطمینان داشته باشید باید از خود راضی و خرسند باشید. افرادی که سرشار از اعتماد به نفس هستند احساس لذت و رضایت را از موفقیت‌های شخصی به دست می‌آورند و به نظر دیگران نسبت به عملکرد خود اهمیتی نمی‌دهند.

۷. بیش از اینکه صحبت کنند گوش می‌دهند: افراد با اعتماد به نفس، بیشتر گوش می‌دهند تا صحبت کنند زیرا احساس نمی‌کنند باید همه چیز را به همه افراد ثابت کرد. می‌دانند که با گوش دادن فعال و توجه به دیگران احتمال یادگیری و پیشرفت بیشتر می‌شود. به جای در نظر گرفتن تعاملات به‌عنوان فرصت‌هایی برای اثبات خود به دیگران، فقط بر روی خود تمرکز می‌کنند.

۸. ریسک‌پذیر هستند: از فرصت‌های پیش آمده استفاده می‌کنند و به جای احساس نگرانی درباره موارد مشکل‌ساز ازخود سوال می‌کنند چه چیزی من را از حرکت باز می‌دارد؟ چرا نمی‌توانم آن کار را انجام دهم؟ و در نهایت سعی می‌کنند تا به هدف خود برسند. احساس ترس، مانع رسیدن به خواسته‌هایشان نمی‌شود زیرا می‌دانند موفقیت بدون تلاش غیرممکن است.

۹. از اینکه مرتکب اشتباه شوند واهمه‌ای ندارند: هراسی از بر ملا شدن اشتباهات ندارند. دوست دارند نظرات و ایده‌های خود را بیان کنند تا موارد بازدارنده در کسب موفقیتشان مشخص شود.افرادی که به خود اطمینان دارند با اطلاع از توانایی‌های خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که اشتباهات جزو شخصیتشان نشود.

۱۰. از موفقیت‌های دیگران تجلیل می‌کنند: افرادی که اعتماد به نفس لازم را ندارند به‌طور مدام نسبت به روابط شک می‌کنند و به همین دلیل سعی در جلب توجه و انتقاد از دیگران دارند تا بتوانند ارزش خود را ثابت کنند. از سوی دیگر، افراد مطمئن نگران ارتباطات نیستند زیرا عزت نفس درونی دارند و به جای تمرکز بر نا امنی‌های درونی به بیرون از خود تمرکز می‌کنند و تمام نکات جالب افراد دیگر را می‌بینند و در نتیجه از کمک‌های دیگران قدردانی می‌کنند.

منبع: Entrepreneur