آب و هوای پاک در معادن استان البرز
اکثر واحدهای شن و ماسه فعال در استان البرز با توجه به الزامات زیست محیطی اعلام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به خرید و نصب دستگاههای تیکنر کرده‌اند که تا 85 درصد در مصرف‌ آب صرفه جویی ایجاد کرده و علاوه بر آن تولید گرد و خاک در معادن را به شدت کاهش می دهد. سید امین رسول زاده رئیس انجمن شن و ماسه استان البرز با اشاره به اینکه پس از جدایی استان البرز از تهران به طور طبیعی تشکل های بخش خصوصی دو استان هم جدا شدند از تشکیل انجمن شن و ماسه استان البرز در سال 91 خبر می دهد.
استان البرز در مجموع ۲۲ معدن شن و ماسه دارد که بیشتر آن ها در تهران‌دشت فعال هستند و برای حدود ۷۰۰ نفر اشتغالزایی داشته اند.
هرچند در استان البرز هم، تا قبل از صدور اصلاحیه قانون معادن، صدور پروانه فعالیت برای معادن شن و ماسه با استانداری ها بود، لیکن با ابلاغ این اصلاحیه و اجرایی شدن آن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به صدور پروانه های موقت3 تا 6 ماهه تا زمان تدوین آئین نامه اجرایی فعالیت معادن شن و ماسه می کند.
به گفته رسول زاده نحوه عملکرد واحدهای شن و ماسه از جمله میزان آلایندگی ها توسط اداره کل محیط زیست استان و یک شرکت خصوصی طرف قرارداد به طور مداوم پایش می‌شود و آزمایشات دقیقی صورت می گیرد تا از عدم آلایندگی این واحدها اطمینان حاصل شود.
او با اشاره به رکود حاکم بر بخش مسکن و پروژه های عمرانی از تعطیلی واحدهای شن و ماسه در نیمی از روزهای هفته به دلیل بحران‌الایندگی هوا و کمبود آب خبر می دهد که هرچند فعلا با توجه به کاهش شدید تقاضا خیلی مشکل ساز نیست اما در دراز مدت به واحدها لطمه جدی می زند.
معادن شن و ماسه برای مقابله با دو چالش آلایندگی و مصرف آب به اجرای طرح هایی چون استفاده از آب فشان روی نقاله ها و استفاده از سیستم تیکنر ( ته نشینی) روی آورده اند که همزمان مصرف آب و آلایندگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
رسول زاده با ابراز نارضایتی از تامین بخشی از شن و ماسه ، بتن و آسفالت مصرفی استان از سوی تهران و سایر استانها از جلسات برگزار شده با استانداری برای حل این مشکل می‌گوید و خواستار بذل توجه به ضرورت حمایت از صنایع بومی در رقابت با تولیدکنندگان فرا استانی است که خواست و مطالبه همه فعالان صنعت شن و ماسه البرز است.
یکی دیگر از مطالبات این واحدها صدور پروانه های دراز مدت است تا امکان سرمایه گذاری روی زیر ساخت ها را داشته باشند که این درخواست هم به اطلاع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رسیده است.