الگوسازی در مناطق آسیب‌پذیر
وحید خاتمی vahyd.khatami@gmail.com توجه به آسیب‌پذیر بودن طبقات پایین جامعه و نیاز به حمایت برای ارتقای سطح زندگی این افراد در سطح جامعه آغازگر تاسیس موسسه‌ای بود که به نام «خانه‌ای برای آینده» معروف شده است. به باور معصومه میرجانیان، مدیر موسسه «توانمندسازی مادران و جوانان آینده» وظیفه اصلی تربیت به دوش مادران است، از این رو داشتن زنانی سالم از جهت روانی و جسمی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت از این قشر از جامعه قرار دارد. وظیفه‌ای که این موسسه در پی انجام آن است. گفت‌و‌گویی صمیمانه با وی انجام شده است که در پی می‌آید:
انگیزه اصلی شما برای تاسیس موسسه چه بود و چه خلایی را در فضای جامعه احساس می‌کردید که در این زمینه شروع به فعالیت کردید؟
توجه به آسیب‌پذیر بودن طبقات پایین جامعه و نیاز به حمایت برای ارتقای سطح زندگی این افراد در سطح جامعه، ما را به سمت راه‌اندازی این موسسه سوق داد. تمرکز اصلی موسسه روی دو قشر زنان و نوجوانان محل بوده است. اعضای انجمن سلامت اجتماعی (خانه‌ای برای آینده) شامل زنانی است که عمدتا سطح سواد و وضعیت مالی پایینی دارند. همین‌طور همسران آنها اغلب کارگران ساده‌ای هستند که با چرخداری در بازار امرار معاش می‌کنند. به‌دلیل سنگینی کار، اکثر این مردان در ۳۵ تا ۴۰ سالگی از کار می‌افتند و از طرفی فاقد بیمه‌های تامین اجتماعی هستند. به‌علاوه اکثر زنان نیز خانه‌دار بوده و فاقد منبع درآمد هستند. زنانی که با پرورش ناصحیح نسل آینده می‌توانند به ادامه این سیکل معیوب دامن بزنند.
توجه به مسائل زنان و کودکان آسیب‌پذیر را در وضعیت فعلی کشور تا چه حد کارساز می‌دانید؟
از آنجا که پدران این خانواده‌ها اغلب در محل کار و دور از فرزندان فعالیت می‌کنند، وظیفه اصلی تربیت به دوش مادران است. از این رو داشتن زنانی سالم از جهت فکری، روانی و جسمی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت از این قشر از جامعه قرار دارد.
چه تغییرات محسوسی در این مدت در فضای جامعه هدف موسسه ایجاد شده است که می‌توان آن را به فعالیت‌های شما نسبت داد؟
به‌دلیل محدودیت ‌داوطلبان و فضای موجود برای رسیدگی به مددجویان محله، شاید فعالیت‌های موسسه اثر چشمگیری بر بافت منطقه نداشته باشد. با این حال در مورد مددجویان موسسه می‌توان تاثیر آموزش‌های داده شده را به خوبی مشاهده کرد. تنها با الگوسازی و گسترش فعالیت‌هایی از اینگونه در مناطق آسیب‌پذیر است که می‌توان به ظهور اثرات مثبت در سطح کلان امیدوار بود.
چه فعالیت نوآورانه‌ای از جانب موسسه در طول این سال‌ها تجربه شده است که می‌تواند راه‌گشای فعالیت‌های مشابه باشد؟
صرف دایر شدن چنین مرکزی در منطقه و برگزاری کلاس‌های آموزشی و توانمندسازی می‌تواند به عنوان اقدامی نوآورانه در منطقه یاد شود. داشتن نسلی سالم و تحصیلکرده در بین اقشار ضعیف جامعه هدفی بوده است که مددکاران و داوطلبان موسسه همواره برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اند.
برنامه‌‌های آتی و پیش‌روی موسسه برای ادامه فعالیت‌های خود چیست؟
تلاش داریم تا در افقی پنج ساله ساکنان محل تا جایی توانمند شوند که امکان مدیریت و پیش‌برد فعالیت‌های موسسه را به تنهایی داشته باشند. در واقع با نهادینه کردن بحث آموزش و توانمندسازی بین مددجویان، دیگر لزومی به نیروهای حمایتگری که به آنها وابسته باشند نباشد؛ بنابراین می‌توان در محلات دیگر شهر که نیاز به استفاده از نیروهای متخصص به صورت رایگان دارند موسسات دیگری بنیان نهاد تا اقشار محروم جامعه از ثمرات این افراد متنعم شوند.
مشکلات کلان در رابطه با بحث زنان و کودکان آسیب‌پذیر و جزئی در مورد موسسه خودتان را در حال حاضر چه می‌دانید؟
ازجمله مشکلات فرهنگی می‌توان به برخی تعصبات خانوادگی اشاره کرد که به‌عنوان مانعی بر سر حضور فعال بانوان در جامعه ظاهر می‌شود. همین‌طور بحث «اعتیاد» معضل فراگیری است که حتی دامن برخی زنان و نوجوانان را در منطقه گرفته است. در کنار این مسائل، مشکلات مربوط به تامین مالی همواره موجب دست به عصا راه رفتن موسسه شده است؛ به‌طوری‌که عمده هزینه‌های ما توسط خیرین مهیا می‌شود و اداره امور موسسه نیز صرفا توسط نیروهای داوطلب صورت می‌گیرد.



انتظار، حمایت
همه ما در پی رسیدن به جامعه‌ای سالم و پایدار هستیم و از این رو تنها انتظار ما استمرار حمایت‌هایی است که تاکنون از طرف ارگان‌ها و اشخاص حقیقی به موسسه شده است تا بتوانیم قدمی هر چند کوچک برای رشد توانایی‌ها و استعدادهای مخاطبان خود برداریم.از سازمان‌های دولتی نیز انتظار می‌رود در کنار سازمان‌های مردم نهاد باشند و در صورت نیاز به مجوز برای فعالیت‌های خاص به تسریع آن اهتمام ورزند. در این راستا انرژی و زمانی که برای انجام امور مفید وخیرخواهانه باید صرف شود، بیهوده صرف بوروکراسی اداری نخواهد شد. pic۱


خانه‌ای برای آینده
«خانه توانمندسازی مادران و نوجوانان آینده» نهادی غیردولتی، غیر انتفاعی و غیرسیاسی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ در محله امام‌زاده یحیی واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران آغاز کرد است. منطقه ۱۲، از مناطق بزرگ شهرداری تهران محسوب می‌شود که اماکن مهمی چون بازار تهران، بازار پارچه فروش‌ها (مولوی)، بازار بلورفروش‌ها (شوش) و بسیاری بازارها و عمده فروشی‌ها را در خود جای داده است. زندگی در حاشیه این بازارها مشکلاتی را برای ساکنان به وجود آورده که از آن جمله می‌توان به متغیر بودن جمعیت در طول شبانه روز و نا امنی به‌ویژه برای زنان، بالا بودن نرخ اجاره بهای مسکن، بهره‌کشی از کار کودکان و ... اشاره کرد. «خانه توانمندسازی»، در نظر دارد با ارائه خدمات آموزشی و حمایتی گامی در جهت توانمندسازی ساکنین محل (به‌ویژه زنان و نوجوانان) بردارد.
آدرس: میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، بعد از چهارراه سرچشمه، کوچه نصراللهی، پلاک ۲۴ تلفن:۳۳۵۵۰۳۹۸
آدرس سایت: http://tavanmandsazan.com