نیره پیرو بخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران سالروز جهانی غذا مصادف است با 16 اکتبر و شعار امسال آن «کشاورزی خانوادگی؛ تغذیه جهان، مراقبت از زمین» است. شعار روز جهانی استاندارد امسال نیز که منطبق با 14 اکتبر بود، عبارت است از «استانداردها؛ تراز‌کننده میزان رقابت». در اهداف شعار روز جهانی استاندارد سال جاری، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط که از استانداردهای بین المللی بهره می‌گیرند و برای محصولات خود گواهی استاندارد دریافت می‌کنند، مد نظر هستند؛ چرا که نقش این بنگاه ها در زنجیره تولید و ارزش، در جهان تعیین‌کننده است و این بنگاه‌ها از مزیت فن آوری نیز بهره می‌گیرند و به کیفیت مطلوب اهمیت می‌دهند.
اما در شعار روز جهانی غذا، موضوع محوری این شعار، «مراقبت از زمین» است که فائو، امسال به آن توجه کرده و این مطلب، دغدغه خاطر سازمان جهانی استاندارد در سالیان متمالی نیز بوده است. این سازمان، رفع نگرانی مذکور را با تدوین استانداردهای محیط زیست و توصیه به اجرای آنها، جزیی از مسولیت های خود دانسته و مراقبت از این کره خاکی را برای نسل کنونی و آیندگان توصیه اکید کرده است.
اکنون با نگاهی به عملکرد فائو از زمان تاسیس در سال 1945 میلادی، به این نکته پی می بریم که بیشترین تلاش و همت این سازمان برای کاهش رفع گرسنگی در جهان بوده است که امسال نیز بر آن تاکید شده است. جمعیت گرسنگان جهان به بیش از یک میلیارد نفر رسیده است و فائو پیش بینی کرده است که این تعداد با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و عوامل دیگر، رو به افزایش است.
با همین نگرش است که توجه این سازمان جهانی به «کشاورزی خانوادگی» در شعار امسال روز جهانی غذا مورد تاکید قرار گرفته است تا افزایش تولید را با همگرایی ترویج کند.
تعریف کشاورزی خانوادگی در اصل همان فعالیت تعاونی های کوچک است که سازمان جهانی استاندارد نیز در شعار امسال خود، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط را به رعایت استانداردها برای به دست آوردن بازدهی بیشتر و کیفیت مطلوب‌تر تشویق کرده است.
هم آوایی و هماهنگی این دو سازمان بزرگ جهانی در افزایش تولید، همراه با به کارگیری استانداردها با هدف کاهش ضایعات، بالاخص در عرصه کشاورزی و صنایع غذایی و نهاده های آنها، در باورهای ما نیز وجود دارد و بایستی این نگرش را در برنامه ها و دستور کار خود قرار داده تا بتوانیم نقش بسزایی در افزایش تولید مواد غذایی با کیفیت و دارای مزیت رقابتی در جهان داشته باشیم.
در همین راستا، در کشور ما در شرایط کنونی، آب به عنوان پایه اصلی کشاورزی و صنایع غذایی دچار بحران است که با رعایت استانداردها و اجرای دقیق آنها می توان استفاده غیراصولی و غیرعلمی مصرف آب را کاهش داد و با بکارگیری استانداردها، بازده محصولات کشاورزی و صنایع غذایی را افزایش داده و بهینه کرد.
اجرای استانداردها از مزرعه تا سفره در مراحل داشت، برداشت، ترابری، انبارش، فرآوری، بسته‌بندی و توزیع، راندمان بسیار بهتری همراه با کاهش ضایعات در فرآوری های خوردنی و آشامیدنی، برای کشور و اقتصاد، به ارمغان خواهد آورد.
در همین زمینه، سازمان ملی استاندارد ایران با نگرش نوین و برنامه‌ریزی های کلان تلاش خواهد کرد تا با همکاری دستگاه های دیگر، به تدوین استانداردهای توسعه، تعمیق بخشیده و اجرای آنها را از تمامی بخش ها مطالبه کند.