تدوین و تصویب طرح جامع صنعتی سازی از واجبات است
در حالی که صنعت ساختمان صنعتی پیشرفته و توسعه یافته در دنیا است و صنعتی سازی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کاملا در ساخت و ساز اجرا می شود، متاسفانه ایران از این قافله سخت عقب مانده و در سالهای پس از انقلاب اسلامی نیز اراده ای برای پیشبرد صنعتی سازی وجود نداشته است.
با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، چشم امید فعالان صنعت ساختمان به تهیه و تصویب طرح جامع صنعتی سازی و سپس اجرا و نظارت جدی براجرای آن است تا بیش از این از جاده صنعتی سازی دور نمانیم و سرانجام دست ازسر سنتی سازی برداریم. مهندس خرم رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان از جمله کسانی است که دل پردردی در این مورد دارد و دغدغه صنعتی سازی او را رها نمی کند.

مشکلات صنعت ساختمان در کشور چیست؟
صنعت ساختمان پرسابقه‌ترین صنعت در دنیا است و با پیشرفت و توسعه علوم و تکنولوژی این صنعت هم رو به جلو حرکت کرده است. متاسفانه باید بگویم که در سال‌های بعد از انقلاب از قافله صنعتی‌سازی در صنعت ساختمان به شدت عقب مانده‌ایم و همچنان درصد قابل توجهی از ساخت و سازها در کشور به شیوه سنتی انجام می‌شود. در حال حاضر سهم صنعتی‌سازی در ساختمان در ایران حدود ۱۸ یا ۲۸ درصد است.
از سوی دیگر، صنعتی‌سازی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور مبنا قرارگرفت و هر وزیری که وزارت مسکن و شهرسازی را برعهده گرفت، صنعتی‌سازی را محور برنامه‌های خود قرار داد. ولی هنوز از روش سنتی در ساخت و ساز استفاده می‌شود. حتی در مواردی آیین‌نامه‌های ساختمانی نیز در ساخت و ساز رعایت نمی‌شود.
عدم رعایت ضوابط، معیارها و استانداردها موجب می‌شود با زلزله ۶ یا ۷ ریشتری شاهد تخریب تعدادی زیادی از واحدهای مسکونی باشیم. در این شرایط ساخت مسکن استاندارد به مثابه به گرد خود طناب انداختن و از عقل سلیم به دور است.
به نظر شما برای پیشرفت صنعتی سازی چه باید بکینم؟
در زمینه توسعه صنعتی‌سازی نیازمند طرح جامعه صنعتی‌سازی در کشور هستیم. متولی طرح جامعه صنعتی‌سازی باید وزارت راه و شهرسازی باشد و یک مشاور واجد صلاحیت به عنوان عامل چهارم در قالب نمایندگی دولت وظیفه یک مشاور ذی‌صلاح را جهت شناسایی روش‌های رایج صنعتی‌سازی روز دنیا به کار گیرد و بررسی کند که از بین این روش‌ها کدام روش قابل بومی‌سازی و پیاده کردن در کشور است. برای مثال روش قالب تونلی که جزو روش‌های صنعتی‌سازی است در کشور ما جا افتاده و در حال بومی‌سازی است.
نتیجه این بررسی‌ها و مطالعات باید به تایید وزارت مسکن و شهرسازی برسد و تامین اعتبار لازم را انجام دهد. در دولت یازدهم همین پیشنهاد مطرح شد که انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان به عنوان عامل چهارم در نظام فنی اجرایی کشور و به عنوان جانشین دولت یا کارفرما با مشاور دارای رتبه‌بندی بین‌المللی قرارداد منعقد کند. در کنار مشاور باید تعدادی مشاور ایرانی هم قرار ‌گیرند که بعد از تهیه طرح جامع صنعتی‌سازی، بازنگری‌های سالانه را بتوانیم در داخل کشور انجام دهیم. کار دیگری که می توانیم بکنیم این است که روشهای نظارت در ساخت و ساز کشور را تغییر دهیم. در کشور ما نظارت بر ساختمان همیشه سرسری گرفته شده و نیازمند این است که توسط آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و فنی بخش خصوصی، کار نظارت و کنترل با آیین‌نامه‌های ساختمانی صورت گیرد.
موانع صنعتی‌سازی در کشور را چه می‌دانید؟
با گذشته ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز اراده‌ای از طرف دولت در جهت توسعه صنعتی‌سازی دیده نمی شود. معتقدیم متولی صنعتی‌سازی در کشور، دولت است که باید از نظرات بخش خصوصی و انجمن‌های مربوطه در این زمینه بهره‌مند شود. در زمینه ارتباط دولت با بخش‌خصوصی هم نیازمند تجدیدنظر هستیم و برای اینکه تصمیم‌گیری‌ها درست باشد لازم است، تصمیم‌سازی‌ها توسط تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی صورت گیرد.
اگر دولت اعتقاد به ظرفیت‌سازی در بخش خصوصی نسبت به صنعتی‌سازی داشته باشند و از همه مهم‌تر حمایت لازم از جانب دولت صورت گیرد، شاهد اتفاقات بهتری در این زمینه خواهیم بود.
انتظار شما از مسئولان دولتی در زمینه برطرف کردن موانع صنعتی‌سازی چیست؟
اولین گام در این زمینه تهیه و تصویب طرح جامع صنعتی‌سازی و دومین گام حمایت از بخش‌خصوصی در ظرفیت‌سازی است.
باید تسهیلات کامل برای ایجاد ظرفیتهای لازم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. به عنوان یک پیشنهاد، دولت می‌تواند زمین را بصورت اجاره به شرط تملیک در اختیار کسانی که صنعتی‌سازی را مبنای فعالیت خود رعایت می‌کنند، قرار دهد و ۹۵ درصد، هزینه احداث کارخانه را در قالب تسهیلات به پروژه‌های تعریف شده در اختیار سازندگان قرار داده شود.