سیاسی

منتقد جدید رییس جمهور

رسول زرگرپور که در مهر۹۲ کلید استانداری را از رییس جمهور تحویل گرفت، به منتقد اول استان از روحانی بدل شده است.همان زمان و به واسطه سال ها حضور در معاونت آب وزارت نیرو ، اصفهان به دستان او چشم دوخت تا جریان زاینده رود دائمی شود و کشاورزان شرق و غرب نیز منتظر ماندند تا ببینند چگونه آب در کانال های کشاورزی جریان می یابد، اما امروز که بیش از سه سال از حضور وی بر صندلی استانداری می گذرد، چشمان زاینده رود و گاوخونی روشن نشده و کشاورزان همچنان برای کشت پاییزه و بهاره نگرانند. زرگرپور را این روزها بیش از همیشه مسئله آب تحت فشار قرارداده تا جایی که او را به انتقاد بی سابقه از مدیر بالادست خود واداشته است، امری که تا کنون در اصفهان دیده نشده بود. چهره سیاسی این هفته اصفهان در روزهایی که معاون سیاسی و امنیتی سابقش نتوانست از کتاب خاطرات خود رونمایی کند گفته: زاینده رود به عنوان روح و جان مردم اصفهان آب شرب ۵ میلیون نفر را تأمین می‌کند، آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد زاینده‌رود باید پرآب شود که فشار زیادی به مدیریت استان که تخصصش هم آب است وارد شد.

چرا که این مشکل با سه یا چهار سال حل نمی‌شود. به نظر وی توسعه ناپایدار اصفهان در ده ها سال گذشته این روزها و به شدت در سال های اخیر گریبان استاندار اصفهان را گرفته و علاوه بر آب، توسعه ناپایدار مشکلات صنایع بی شمار اصفهان را هم به همراه داشته است. تا آنجا که استاندار حاضر است صنایع اصفهان را با یک شاخه گل تقدیم دیگران کند. اما نقطه اتکای استاندار تدوین سند آمایش است که سه محور این سند به عنوان محور توسعه معرفی شده است:علم و فناوری، گردشگری میراث فرهنگی و فرهنگ و هنر که در محور گردشگری و میراث فرهنگی اصفهان پتانسیل خدادادی دارد و در محور علم و فناوری نیز این استان بیشترین دانشگاه را پس از پایتخت در اختیار دارد. اگرچه آمارها چندان بد نیست و اصفهان در این سه سال توانسته پس از تهران بیشترین تعداد کنسرت و کمترین میزان لغو مراسمات سیاسی را داشته باشد؛ آنچه روی داده اما کفه ترازو را برای زرگرپور سنگین نمی کند: زاینده رود همچنان خشک است.

اقتصادی

دوباره صنعت، دوباره سهل آبادی

انتقادات عبد الوهاب سهل آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان از بانک ها تمامی ندارد. در حالی که چالش های بانکی، صنعتگران استان را با مصائب فراوانی روبرو ساخته؛ سهل آبادی اعتقاد دارد بانک ها نه تنها تسهیلاتی به تولید کنندگان داخلی پرداخت نکرده و صنعت گران را کمک نداده اند بلکه با دریافت سودهای بالا آنها را زمین‌گیر هم کرده اند. صحبت های سهل آبادی تنها بخش بانکی را هدف قرار نداده که نرخ گذاری ارز را هم به چالش می کشد. او در این زمینه معتقد است: بالا نگهداشتن نرخ ارز در کشور کمر تولید داخلی را می شکند و راه را برای ورود کالای خارجی به کشور هموار می‌سازد. به علت بالا بودن نرخ ارز، سرمایه‌گذار احساس خطر کرده و در واحدهای صنعتی داخلی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

این البته همه بحث چهره اقتصادی اصفهان در هفته گذشته نیست؛اصلاح سیستم مالیاتی هدف بعدی سهل آبادی است که به اعتقاد وی اصلی‌ترین دغدغه واحدهای تولیدی؛ مالیات بر ارزش افزوده است: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی بسیار سخت بوده و بسیارند واحدهای صنعتی که به علت عدم پرداخت مالیات، نیمه تعطیل و یا کاملاً تعطیل شده ا ند، اما انتقادهای سهل آبادی وقتی به مسائل اجتماعی می رسد شدیدتر می شود و هم قابل درک تر: ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کشور بیکار هستند و از هر پنج خانوار یک خانوار بیکار است و تنها ۳۰ درصد از زنان این شهر کار می‌کنند. البته ما هم نسبت به شهر و استان خود بی وفا و بی همت شده‌ایم. در سفری که در چند روز گذشته به تبریز داشتم، مشاهده کردم که هتل‌های بسیاری توسط کارخانه داران آن شهر ساخته می‌شود. حالا سؤال اینجاست که چرا در اصفهان این اتفاق نمی‌افتد؟ این سخنان سهل آبادی همچون حرف های گذشته وی سنگین است. سخنان وی پپیش از این به مذاق مدیریت استان ننشست تا جایی که استاندار گفت از روزی که به اصفهان آمده‌ام از همه خواسته‌ام که به جای گفتن معضلات در پشت تریبون‌ها، در ساز و کارهایی که تعریف شده مشکلات را بیان کنند.

فرهنگی

تجلیل از هنر بی پایان اصفهان

گزافه نیست اگر زینت خانم امامی را بزرگترین زن هنرمند نقاش ایران بنامیم‌. چهره فرهنگی این هفته اصفهان، هنرمند سخت کوش، فرزند حاج میرزا آقا امامی استاد مسلم مینیاتور و سوخت و معرق و تنها فرزندیست که راه پدر را دنبال کرد و در میان هنرمندانی جای گرفت که نشان های بین المللی فراوان دارد. خانم امامی درهجدهم بهمن ۱۳۱۳ چشم به جهان گشود و پس از تحصیلات ابتدایی در سن سیزده‌سالگی ازدواج کرد و حاصل آن دخترخانمی است که هم‌اکنون از فرهنگیان اصفهان است. خانم امامی ابتدا نزد پدر به تعلیم نقاشی پرداخت و سپس در محضر استاد ختایی، استاد بهزاد و استاد مصورالملکی تعلیمات را ادامه داد تا در رشته مینیاتور، مخصوصاً گل و مرغ و سوخت و معرق به کمال رسید. امامی اما تنها به سوخت چرم محدود نشده و در مشبک، لای‌چینی، تذهیب و تشعیر هم سمت استادی دارد.

در میان همه تابلوهای هنریش، تابلوی معراج حضرت رسول(ص) شهرت جهانی یافته و حاصل۱۷ سال فعالیت هنرمندانه است و به قول اساتید فن شاهکارهنری او به حساب می آید. او از معدود افرادی است که طلای ناب را جهت استفاده به صورت پودر و مذاب استفاده می کند و از آن دست هنرمندان اصفهانی است که خود یک رسته هنری را به تنهایی به دوش می کشد تا جایی که در افتتاحیه اجلاس جهانی صنایع دستی در برابر هنرمندان و مسئولان صنایع دستی دنیا، حاضران را به حیرت وا داشت و نشان دست خلاق را نصیب خود کرد و دنیا را مجبور به تعظیم در برابر هنر سوخت چرم کرد. هنر منحصر به فرد زینت امامی و سن و سال آن نشان می دهد که فرهنگ و هنر این دیار نیازمند توجه بیشتری است؛ چرا که هنوز هیچ هنرمندی سوخت چرم را به کیفیت تولیدات هنری امامی عرضه نکرده و این در عین افتخار، نگرانی ها را هم به دنبال دارد: اگر اصفهان یک سوم رسته های صنایع دستی جهان را داراست به واسطه وجود هنرمندانی است که جایگزین آنها نامعلوم و آینده هنر آنها در معرض فراموشی است.

اجتماعی

نگران بیماری خاموش اصفهان

هوای غبارآلود اصفهان که میهمان ذرات پراکنده از طرف شمال کویری خود بود، آمار روزهای ناسالم خود را دوباره تغییر داد تا باردیگر مساله زیست محیطی اصفهان واکنش همه را برانگیزد. فتح الله معین در دوره چهارم شورای شهر هر بار که میکروفن را روشن می کند از زاینده رود و مشکلات اجتماعی و زیست محیطی اصفهان می گوید و تمرکز خود را بر جاری بودن زاینده رود گذاشته و پس از آن مدام از آلودگی هوا صحبت کرده است. این عضو شورا اما در مورد مترو هم نظرات جالبی داشته و از اعضای شورای شهری است که اعتقاد دارد دولت سهم بیشتری نسبت به شهرداری برای مترو اصفهان خرج کرده است. معین در آخرین اظهاراتش گفته : اصفهان در تابستان با مشکل ریزگردها و در زمستان با آلودگی خودروها و مراکز صنعتی دست و پنجه نرم می‌کند. ورود ریزگردهای شرق و شمال شرق اصفهان و ترکیب آن‌ها با ریزگردهای سمی و خطرناک صنعتی معجون خطرناکی را به وجود آورده که محیط اصفهان را به فضایی بسیار خطرناک کرده تبدیل است.

به گفته وی در شهر اصفهان بیماری زایی خاموشی در حال اتفاق افتادن است و دستگاه‌ها، نهادهای مردمی و عموم مردم باید برای مقابله با این آلودگی‌ها بسیج شوند. هشدار های او در خصوص آلودگی هوا نگران کننده است اما صحبت های او درباره زاینده رود هم بحرانی بودن مسئله آب را در اصفهانی که قرار است محور توسعه خود را بر گردشگری بگذارد بیشتر نمایان می کند: برداشت‌های غیرقانونی از رودخانه زاینده رود به خصوص در بالادست که از گذشته وجود داشته و همچنان اتفاق می افتد گاهی موجب جشن و پایکوبی در بالادست می‌شود؛ این جشن‌ها در واقع جشن نابودی مهم ترین منبع آب جاری مرکز کشور است. معین در زمانی این مشکلات را مطرح می کند که خود ریاست کمیسیون گردشگری و اقتصادی اصفهان را به دست دارد: کمیسیونی که مهمترین و استراتژیک ترین جمع شورا محسوب می شود و در روزگاری که توسعه ناپایدار بدجور یقه اصفهان را گرفته این گردشگری است که می تواند اصفهان را از این بحران ها نجات بدهد. به شرط آنکه اول، نفس های گردشگران که پشت ماسک های سفیدرنگ حبس شده به حالت عادی برگردد.

ورزشی

وداع سلطان سالنی بازها

کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران و گیتی پسند اصفهان از بازی های ملی خداحافظی کرد. این خبر درست پس از مقام سومی ایران در رقابت های جام جهانی فوتسال و پس از دو پیروزی مهم و اساسی در برابر برزیل و پرتغال اعلام شد. محمد کشاورز که نامش در میان ۱۰ فوتسالیست برتر جهان می درخشد؛ در سال ۲۰۱۱ هم توانست مرد سال فوتسال آسیا شود. کشاورز از سال ۲۰۰۳ به تیم ملی دعوت شد و اولین حضور خود در مسابقات رسمی را در سال ۲۰۰۴ و در مسابقات جام ملت‌های آسیا در ماکائو تجربه کرد. شماره ۴ تیم ملی با شخصیتی آرام و دوست داشتنی؛ همواره نه به عنوان کاپیتان تیم ملی بلکه به عنوان یک رفیق در کنار بازیکنان جوان و تازه وارد تیم ملی ایستاد و اوج مدیریت کشاورز در بازی ایران و برزیل و پیش از ضربات پنالتی مشخص شد که با آن صحبت‌های خاص، انگیزه‌ ملی‌پوشان را دوچندان کرد. کاپیتان پیش از زدن ضربات پنالتی با لحنی صمیمانه خطاب به بازیکنان گفت «هر کسی پنالتی از دست بدهد فدای سرش» و همین یک جمله کافی بود تا بازیکنان جوان راحت تر دروازه برزیل را بازکنند.

این بازیکن ۳۴ ساله ۴ بار حضور در جام جهانی را تجربه کرد. افتخاری که به قول حسین شمس اگر در فوتبال رقم می‌خورد شاید هم اکنون مجسمه او را بر سر در فدراسیون ساخته بودند. کشاورز از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ چهار جام جهانی را تجربه کرد که شاید شیرین‌ترین این مسابقات رقابت‌های کلمبیاست که ایران برای اولین بار سوم شد و برزیل- پرافتخارترین تیم جهان- را با گل زیبا و دیدنی در وقت‌های اضافه با ضربه چپ کشاورز به پنالتی برد و سرانجام شکست داد. این بازیکن که افتخاراتش در سالن فوتسال کم نیست؛ همچنان گیتی پسند را قهرمان ایران می‌داند و از برخی که فوتسال را به «بیراهه» می‌برند، گله دارد. در مراسم وداع او فالکائو و رییس فیفا هم بودند تا زیر بازوهای کاپیتان مصدوم را بگیرند و برایش به افتخار دست بزنند. آن هم در روزگاری که همه هزینه ها به سمت فوتبال رفته، بازیکنان فوتسال ساکت و مظلوم بر سکوی افتخارات جهان و آسیا می ایستند و اولین مدال گروهی را برای ایران به ارمغان می آورند.