چرا باید ویندوزفون را انتخاب کنیم؟
ابزارهای هوشمند مبتنی بر دو سیستم عامل اندروید و iOS بازار را در اختیار گرفته‌اند و ویندوزفون همچنان سهم کمی از بازار ابزارهای هوشمند دارد. در واقع به خاطر نداشتن اطلاعات کافی درباره قابلیت‌های ویندوزفون و از طرفی ترس از کمبود اپلیکیشن‌های کاربردی برای آن، استقبال چندانی از این پلت‌فرم نشده است. تقریبا همه ما می‌دانیم که اندروید به دلیل متن‌باز بودنش به سیستم‌ عامل غالب دنیا در چند سال اخیر تبدیل شده است و در ایالات‌متحده آمریکا سیستم عامل iOS با اختلافی فاحش هنوز بیشترین کاربران را به خود اختصاص داده است. یکی از تحلیلگران وب‌سایت winbeta به تازگی با بررسی موارد مختلف درباره ویندوزفون، سعی کرده است دلایل خود را برای انتخاب یک دستگاه ویندوزفونی به زبان ساده بیان کند که آنها را در اینجا می‌خوانیم:
انتخاب سیستم عامل یک ابزار هوشمند در واقع به نوع کاربری و نیاز هر کاربر بستگی دارد. این یک قدم مهم است که اگر از آن چشم‌پوشی شود، می‌تواند هرکسی را به سمت ناامیدی از دستگاه جدیدش بکشاند. درک این موضوع که چه‌ کاری می‌خواهید با گجت جدید خود انجام دهید بسیار مهم است، چون اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت هر کدام تلاش می‌کنند تمام نیازهای کاربران را برطرف کنند.
نکته بعدی این است که گجت‌ها متفاوت هستند، ولی بهترین گجت با بالاترین مشخصات از نظر یک کاربر با کاربر دیگر متفاوت است. اپلیکیشن‌ها بدون شک مهم و کاربردی هستند، اما گاهی برای برخی بی‌مفهوم و حتی ناشناخته هستند. مهم این است که ببینید از گجت خودتان انتظار انجام چه‌ کاری را دارید. اغلب کاربران موبایل هوشمندی را می‌خواهند که بتواند پیامک ارسال کنند، تماس بگیرند، با آن بتوانند فیس‌بوک، اینستاگرام و ایمیل خود را چک کنند یا نرم‌افزارهایی را که دوستان‌شان دارند، اجرا کنند. اغلب موبایل‌های هوشمند امروزی این قابلیت‌ها را دارند.
با این اوصاف چرا باید یک گوشی ویندوزفونی را انتخاب کنیم؟ به نظر می‌رسد مایکروسافت کار شگفت‌‌انگیزی را با طراحی رابط کاربری مترو انجام داده است. حالا گوشی‌های ویندوزفونی به اثرانگشت کاربرانشان تبدیل شده‌اند. همه‌ چیز سازمان یافته شده، اپلیکیشن‌های ضروری جلوی کاربر قرار می‌گیرند و موارد بی‌استفاده دور انداخته می‌شوند. هنگامی که کاربر قفل صفحه ‌نمایش را باز می‌کند، در صفحه شروع می‌تواند اطلاعاتی را در مورد قرار ملاقات آن روز، پیام‌ها و به‌ روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماعی در یکجا مشاهده کند؛ حتی نیازی به باز کردن قفل صفحه نیست، چون امکان لومیا گلنس در گوشی‌های لومیا اعلان‌ها و وضعیت آب‌ و هوا را نمایش می‌دهند.
کاربران این گوشی‌ها از ابزار ویندوزفونی خودشان برای برقراری تماس، مرور صفحات وب، گوش دادن به موسیقی و اجرای بازی‌های سبک استفاده می‌کنند. بازی‌هایی مانند Words With Friends،Terreria و اخیرا Minecraft PE به ویندوزفون آمده‌اند. Pandora، Podcasts و Xbox Music خوب عمل می‌کنند و در زمان نیاز بهترین فهرست پخش موسیقی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. Internet Explorer در ویندوزفون بسیار سریع است و یک تجربه عالی و قابل قبول از یک مرورگر اینترنتی را به ارمغان می‌آورد. همگام‌سازی صفحات و پخش ویدئوی HTML5 در ویندوزفون بسیار خوب است و کاربرانش را از اپلیکیشن‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.
برقراری تماس، ارسال ایمیل، استفاده از Skype، فیس‌بوک و توییتر بیشترین زمان کاربران را در هنگام استفاده از موبایل هوشمند به خود اختصاص می‌دهند. کیبورد Word-Flow ویندوزفون سه ویژگی عمده تایپ کردن استاندارد، پیش‌بینی کلمه بعدی و کشیدن کلمات را دارد. برای انتخاب Emoji نیازی نیست به صفحات مختلف بروید تا شکلک مورد نظرتان را پیدا کنید.
نبود بعضی اپلیکیشن‌ها در فروشگاه نرم افزاری ویندوزفون شاید آزاردهنده باشد، اما این یک مشکل کوچک است که به ندرت با آن مواجه خواهید شد. هنگامی که صحبت از همگام‌‌سازی اطلاعات در بین سرویس‌ها به میان می‌آید، مایکروسافت به ‌جز چند مورد مانند سینک صفحات مرورگر اینترنت اکسپلورر کار زیادی را انجام نداده است. یک کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌های بومی بیشتری را در آی‌فون و آی‌پد تجربه کند تا در سرفیس ۲ و لومیا ۱۰۲۰، اما می‌توان برای ویرایش اسناد اداری از نسخه دسکتاپ آفیس استفاده کرد.
این تحلیلگر وب‌سایت winbeta می‌گوید: «دلیل اینکه از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنم این است که روش فعالیت آنها را می‌پسندم. گوگل از داده‌ها و اطلاعات کاربرانش به ‌جای پول استفاده می‌کند. اپل هم بیش از حد محتاط و بسته عمل می‌کند، به کاربرانش دیکته می‌کند که چطور از دستگاه‌هایشان استفاده کنند، اما مایکروسافت به شکلی میانگین با طراحی خوب، کیفت ساخت مناسب، اکوسیستم قوی و جدیدا اهمیت دادن به نظر کاربران عمل می‌کند.»
او معتقد است تکنولوژی بعد از سرگرمی یک ابزار برای بهتر زندگی کردن محسوب می‌شود. مایکروسافت محصولات جالبی مانند آفیس و ویندوز را طراحی کرده که بسیاری به‌ صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنند. من اکثرا وقتی در حال وارد کردن داده‌ها به اکسل هستم، کیبورد مغناطیسی را به سرفیس وصل می‌کنم. فایل‌ها در وان درایو در کامپیوتر محل کارم همگام‌‌سازی می‌شوند، جایی که بدون شک می‌توانم آنها را به ‌صورت امن داشته باشم. از وان نوت برای ساماندهی و نوت برداری بهره می‌برم و از اپلیکیشن Office Lens برای دیجیتالی کردن و نگهداری امن اسناد اداری استفاده می‌کنم. امروزه، ابزارهای مایکروسافت معنی واقعی تکنولوژی را نشان می‌دهند و تعبیر مانع پیشرفت را به‌ کلی محو می‌کنند؛ به من اجازه می‌دهد تا به چیزهایی که برایم اهمیت دارند برسم.»
به این ترتیب روشی که مایکروسافت در توسعه ویندوز ۱۰ در پیش گرفته‌ است، کاربرانش را در رابطه با آینده گجت‌هایشان بسیار امیدوار می‌کند. کاربران ویندوزفون، توقعات زیادی از ویندوزفون ۱۰ موبایل دارند و درنهایت بازخورد کاربران بخش مهمی از موج تغییرات بعدی ویندوز را شکل خواهد داد.