آمادگی «فرنام بسپار» برای راه اندازی پروژه های بدون حفاری در کشور
تاسیسات تولیدی شرکت فرنام بسپار ( پارس وکیوم سابق) در شهرک صنعتی عباس آباد هفته گذشته مورد بازدید مهندس یدالله صادقی رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و هیات همراه قرار گرفت. رضا قصری رئیس هیئت مدیره شرکت فرنام بسپار در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه تاسیسات امروز شرکت مدیون 30 سال تلاش او و همکارانش است از آغاز فعالیت خود در سال 65 در صنعت پلیمر با هدف تولید قطعات وکیوم ترموفرمینگ و ورق های پلیمری که در ادامه با بسط فعالیت ها به حوزه فعالیت قطعات پلیمری خودرو وصنعت مواد غذایی رسید خبر داد که متاسفانه راه بجایی نبرد.
این شرکت که در حال حاضر با دارا بودن ۲ کارخانه با مساحت تقریبی ۱۷۰۰۰ متر مربع شامل فضاهای اداری و بالغ بر ۲۰۰ نفر پرسنل و مجهز فن آوری روز دستگاه های اکسترودر، وکیوم ترموفرمینگ، تزریق پلاستیک ، قطعات بادی پلاستیک، انواع سیستم های عملیات جوش پلاستیک و همچنین پانچینگ و فرم دهی با روش HOT FORMING توسط انواع پرس های هیدورلیک و ضربه ای است، دارای گواهینامه ISO ۹۰۰۱-۲۰۰۸ ، ISO TS۱۶۹۴۶ و TUVNORD ، چون به تولید محصولات کاملا مهندسی می پردازد و آزمایشگاههایش مجهز به دستگاههای لازم جهت انجام آزمون های لازم با استانداردهای تعریف شده محصولات مذکور می باشد.
فرنام بسپار اولین شرکت وطنی است که در سال 1379 با توجه به نیاز صنایع آب و فاضلاب کشور برای اولین بار به طراحی و ساخت ماشین آلات تولید ورق های گیره دار پلی اتیلنی اقدام کرد. این شرکت در ادامه و با هدف ارتقای کیفی این محصول و ورود به بازارهای جهانی اقدام به اخذ لیسانس از شرکت KST هلند کرد و در سالهای 84 و 85 موفق به صدور حجم قابل توجه این محصول شد که بایستی در تاریخ صنعت کشورمان اولین سابقه بوده باشد.
در این بازدید که با حضور تعدادی از اعضای هیات مدیره انجمن همگن صنایع پلاستیک استان تهران و قاسمی فرزاد فرماندار شهرستان پاکدشت و معاونین وی انجام شد، قصری از نوآوری های متعدد در تولید پوشش های محافظ پس از ورق های گیره دار پلی اتیلنی و ورق های ژئو ممبران فرنام بسپار گفت که در بسیاری حوزه ‌ها موجبات خودکفایی کشور و قطع وابستگی به خارج را به همراه داشته است.
این شرکت همچنین موفق به 3 مورد ثبت اختراع شده که فرنام بسپار را از شرکت های همگن خود متمایز کرده که از جمله ساخت ماشین آلات و تولید ورق های گیره دار برای پوشش لوله های بتنی مورد استفاده در شبکه های فاضلاب و محوه استفاده آن در تونل جمع آوری فاضلاب تهران می‌باشد و در مورد دیگر بهره برداری از ورق گیره دار جهت بازسازی شبکه های فرسوده فاضلاب است.
براساس اظهارات مهندس قصری، در شرایطی که فرسودگی شبکه های آب و فاضلاب و نیاز به نوسازی آنها به یکی از ضرورت های کشور تبدیل شده فرنام بسپار پس از انجام مطالعات لازم از سال ۱۳۸۵ اکنون آماده است تا در این روند به عنوان پروژه ای ملی اهتمام خود را کامل نموده و به اقدامات اجرائی در این روند به عنوان جدیدترین روش نوآوری بپردازد. جدیدترین محصول این شرکت، ورق های ژئو گرید می باشد که به زودی به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته قصری، هرچند که تولید نوعی از آن در کشور در جریان می باشد ولی این نوع محصول که برای اولین بار در ایران تولید و عرضه خواهد شد، جایگزینی لوله های فرسوده به روش بدون حفاری مورد هدف است که هزینه های این شیوه به مراتب کمتر از احداث شبکه های نوع آب و فاضلاب و گاز می باشد ، باید افزود که این فناوری از آمریکا آغاز شده و در حال حاضر در بسیاری از کشورها در حال اجرا می باشد و شرکت فرنام بسپار هم با انتقال این تکنولوژی به کشورمان آماده اجرای پروژه های بازسازی است.
وی همچنین با ابراز امیدواری به همکاری دولتی ها، برای بازسازی شبکه آب و فاضلاب و گاز اعلام آمادگی شرکت را اعلام کرد و یادآور شد که ما حاضریم با هزینه خودمان و بدون کمک از بانکها این طرح را به مرحله اجرا درآوریم چراکه فرنام بسپار در صنعت تکنولوژی بدون حفاری که هم اکنون در دنیا اجرا می شود، آمادگی دارد توان اجرائی مطالعات خود را به اتمام رسانده و در انتظار فرصتی است که نهادهای دولتی در اختیار این شرکت قرار دهند.
گفتنی است، فرنام بسپار تولیدکنننده ورق های ژئو ممبران و تنها تولیدکننده با عرض 7 متر در ایران با کاربرد در مهندسی عمران کشور و آب و فاضلاب، معدن برای استحصال فلزات رنگین و ورق های پلیمری گیره دار و ورق های PET شفاف و رنگی در ضخامت های مختلف در کشور بوده و کلیه محصولات فوق را منطبق با استانداردهای جهانی تولید و عرضه می نماید و برای اطمینان از کیفیت محصولات خود در کارخانه یک واحد آزمایشگاه با هزینه ای بالغ بر 500 میلیون تومان در هر کارخانه احداث کرده که تضمین کننده مشخصات کالایی است که در شرکت تولید و به مشتریان عرضه می شود.
قصری با انتقاد از رفتارهای بعضی واحدها که بدون توجه به استاندارد در کشور اقدام به تولید ورق‌های ژئو ممبران نامنطبق کرده و تاکید کرد که این عده با بهره گیری از عدم آگاهی، علاوه بر وارد کردن صدمه بر صنعت با فروش آنها به کشاورزان زحمتکش حتی با سودهای نامشروع و قابل توجه سرمایه این گروه را به کام نابودی می برند.
قصری در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از وضع قوانین حمایت از تولید و تولیدکننده نظام جمهوری اسلامی و مسئولین محترم و دولتی و غیر دولتی درخواست نمود، قوانین را به هیچ بهائی نادیده نگیرند و حمایت از آنها می تواند برای آینده کشور، کارساز بوده و ایجاد کننده انگیزه برای جوانان باشد و تلاش برای کسب و کار در عرصه تولید را برای این گروه امید بخش نماید.
پیشکسوت صنعت پلیمر در پایان یادآور شد: مورد دیگری که علاقمندم در این فرصت به حضور مسئولان محترم کشور یادآور شوم این است که اعمال تحریم ها توسط خارجی ها ممکن است هنوز برای فعالان عرصه تولید به لحاظ تعصب‌های آنها قابل تحمل باشد ولی مطمئن باشند که در مقابل، تحریم های داخلی در چرخه بانک ها، سازمان امور مالیاتی کشور، شهرداری ها و اتاق بازرگانی و سایر ارگانها می تواند آسیب زننده‌تر از تحریم های خارجی باشد. بهتر است در این شیوه بازنگری بعمل آورده شود.