متهم در موضع قدرت!
کمند چوبینه- دادگاه رسیدگی به اتهامات میلیاردر نفتی (بابک زنجانی) در حالی روند برگزاری خود را طی می کند که هر جلسه با چالش و حواشی فراوانی همراه است.

در جلسه اول، دوم و سوم،کیفرخواست 237 صفحه‌ای این پرونده قرائت شد و در جلسات چهارم، پنجم و ششم رسیدگی به این پرونده نیز بیش از 60 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی متهم ردیف اول قرائت شد.
در جلسه هفتم محاکمه بابک زنجانی مرتضی تورک معاون دادستان تهران به ارائه توضیحاتی در مورد توقیف، کارشناسی و ارزشیابی اموال متهم نفتی پرداخت.
در جلسه هشتم نیز وکیل شرکت HK و زیر مجموعه شرکت نفت ایران به قرائت شکایت خود از متهم نفتی پرداخت.

در جلسه نهم وکلای بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی به قرائت شکایات خود از متهم نفتی پرداختند و بابک زنجانی ادامه دفاعیات خود را بیان کرد.
در جلسه دهم و یازدهم و دوازدهم نیز متهم نفتی به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت. بابک زنجانی هر بار در دفاعیات خود به شرکت ها و اسامی کسانی اشاره می کند که مدعی است آنها در شکل گیری فساد اقتصادی نقش آفرینی داشته اند. یک بار وزارت نفت را متهم می کند و بار دیگر از حساب ۲۲ میلیارد یورویی اش خبر می دهد.
"علی نجفی توانا" رئیس کانون وکلای دادگستری در گفتگو با دنیای اقتصاد از روند برگزاری دادگاه جنجالی بابک زنجانی می گوید.

جنجال آفرینی های زنجانی بیهوده است
وی معتقد است: تشکیل دادگاه ها بر اساس قانون انجام می شود که در این شرایط باید همه در پیشگاه قانون از شرایط مساوی برخوردار باشند. پول یک موکل و پرداخت دستمزدهای کلان به وکلا نباید منجر به این شود که متهمی از شرایط ویژه ای برخوردار و وکیل مدافع او نیز از چارچوب عدل و انصاف خارج شود.
نجفی توانا همچنین به نوع مواجهه بابک زنجانی در دادگاه و در پاسخگویی به اتهاماتش اشاره می کند و می افزاید: موکلین با توجه به نوع اتهام و در شرایط تحت فشار واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند. گاه متهم به دلیل ارتباطاتی که دارد تصور می کند در پیشگاه دادگاه هم می تواند از موضع قدرت صحبت کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری در ادامه خاطر نشان می کند: متهمین فسادهای اقتصادی و دیگر متهمین باید بدانند که جنجال آفرینی نمی تواند روند رسیدگی به اتهامات آنان را تحت تاثیر خود قرار دهد و مسیر پرونده را تغییر دهد. مستندات موجود تنها ابزاری هستند که دادگاه را در مسیر صدور حکم راهنمایی می کنند.
وکیل پایه یک دادگستری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مجازاتی که برای مفسدین اقتصادی در قانون پیش بینی شده است با شرایط زمان حاضر همخوانی دارد یا خیر،
می گوید: در خصوص مفاسد اقتصادی قوانین موجود نسبت به جرائم دیگر به روز شده تر هستند و واقعیت این است که برای داشتن قوانین خوب باید آسیب شناسی انجام دهیم و صرفا بر اساس پندارهای شخصی بدون در نظر گرفتن فاکتورهای جامعه شناختی فسادهای اقتصادی نمی توانیم قوانین صحیح وضع کنیم. وی در ادامه می افزاید: اگر نیازها و شرایط زمان را در وضع قوانین و مجازات ها در نظر نگیریم بعد از مدت کوتاهی ناچار خواهیم شد که آنها را تغییر دهیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری همچنین تاکید می کند: قوانین مرتبط با فساد اقتصادی چند بار مورد بازنگری قرار گرفته است و قطعا اگر بخواهیم قانون پاسخگو داشته باشیم باید با توجه به نوع جرایم در بخش کیفری، نظامی و انتظامی را تصویب کنیم تا قوای نظامی و اجرایی و قانونگذاری منطبق و سازگار با یکدیگر حرکت کنند.
میلیاردر نفتی جوان به افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور،کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی و جعل دستور انتقال بین بانک‌ها متهم است.

دولت عوض شد، من دزد شدم!
متهم اصلی پرونده نفتی در یازدهمین جلسه دادگاه باز هم بر بی گناهی خود تاکید می کند و می گوید: ای کاش همان موقع به خاطر تحریم در خارج از کشور دستگیر می‌شدم تا امروز همه بگویند زنجانی آدم خوبی است، اما امروز که به ایران آمدم همه می‌گویند زنجانی آدم بدی است.

وی اضافه کرد: اگر آدم بدی بودم 15 خرداد سال 92 آقایان با من قرارداد امضا نمی‌کردند، متاسفانه همین که دولت عوض شد من دزد شدم.
تاجر جوان که روزی در فهرست تحریم های اروپا و آمریکا قرار گرفت نخستین شهروند غیرنظامی و غیرسیاسی ایران بود که تحریم می شد.
نام "بابک زنجانی" زمانی رسانه ای شد که محمود احمدی نژاد و مجلس بر سر سعید مرتضوی با یکدیگر چالش اساسی پیدا کردند. احمدی نژاد که اصرار داشت مرتضوی را حتی به قیمت برکناری وزیرش هم شده نگه دارد، بعد از مواجه شدن با مخالفت نمایندگان، مجلس را به افشاگری و پخش فیلم از برادر علی لاریجانی تهدید کرد و همراه با اکران فیلم برای اولین بار از آقای (ب. ز) نام برد.
اگر زمانی اختلاس ۳ هزار میلیاردی نقل محافل مختلف بود و شمارش صفرهای هزاران میلیارد کار هر کسی نبود این بار بابک زنجانی با ثروتی افسانه ای و با فساد اقتصادی چندین میلیارد یورویی توجه ها را به سوی خود جلب کرده است.

نگاه ها به سوی دادگاهی است که هر چقدر از آن می گذرد ابعاد تازه ای به پرونده چند صد جلدی میلیاردر نفتی می بخشد و شاید این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا بابک زنجانی تنها متهم این پرونده جنجال برانگیز است؟ باید منتظر ماند و دید پای چه کسانی در پرونده بابک زنجانی به دادگاه باز می شود.