ترک جلسه و شکایت 2 عضو به استانداری

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- بار دیگر برگزاری جلسات غیرعلنی شورای شهر مشهد حاشیه‏ساز شد؛ پانزدهم تیر ماه بود که باز هم یکی دیگر از مسائل مهم شهر مشهد پشت درهای بسته و در جلسه غیرعلنی شورای شهر برگزار شد و دو عضو شورای شهر در واکنش به اتفاقاتی که در این جلسه رخ داد، جلسه را ترک و شکایت خود را به استانداری خراسان رضوی بردند. یکی از دستور کارهایی که قرار بود در این جلسه غیرعلنی بررسی شود، مربوط به شرکت الیت بود که جواد ستاری و محمدرضا دیمه‏کار، دو عضو شورای شهر مشهد این موضوع را از جمله موضوعات مهم مرتبط با زندگی شهروندان دانستند و نسبت به تصمیم‏گیری در خصوص این مسأله در پشت درهای بسته اعتراض داشتند که در نهایت اعتراض آنان به ترک جلسه و شکایت به استانداری ختم شد. به گزارش ایسنا، محمدرضا دیمه‎کار، در این خصوص اظهار کرد: اولا این دستور کار خارج از زمان کاری به اعضا ابلاغ شده بود، ثانیا نباید دستور کاری به این مهمی پشت در‎‏های بسته به رأی گذاشته شود. وی ادامه داد: جلسات غیرعلنی به شدت تکرار می‌شود و نباید بدون داشتن شرایط لازم برگزار شود، به همین دلیل جهت پیگیری موضوع و بررسی روند غیر قانونی آن، من و آقای ستاری جلسه را ترک کرده و به استانداری رفتیم.

در جلسه شورا نمی‌توان درباره تخلفات شهرداری سخن گفت

دیمه کار عضو شورای اسلامی شهر مشهد طی مصاحبه ای اعلام کرد: فضایی در شورای شهر ایجاد شده که به راحتی نمی‌توان درباره تخلفات شهرداری اظهارنظر کرد و اگر دستگاه‌های نظارتی رسیدگی نکنند به پیشگاه مردم مشهد گزارش خود را ارائه می‌دهیم. دیمه‎کار خاطرنشان کرد: جلسات شورای شهر مشهد براساس تبصره ۲ ماده ۲۹ آیین‌نامه داخلی شرایط خاصی برای غیر علنی بودن باید داشته باشد؛ یعنی در صورتی که موضوعات خیلی حساس بوده یا جنبه فوریت داشته باشند باید جلسه به صورت غیر علنی برگزار شود، اما هیچ‌کدام از دستورهای شورا مساله خاص یا فوق‌العاده نداشته است. وی اضافه کرد: در جلسه هفته گذشته شورا هیچ‌کدام از دستورها جنبه فوریت نداشت بلکه مرتبط با زندگی مردم بود و دقیقا همان چیزی بود که موجب شده صدای مردم دربیاید و چه ضرورتی دارد در مورد چنین موضوعی پشت در‌های بسته تصمیم‌گیری شود. این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه الیت هنوز اساس‌نامه اداری ندارد، خاطرنشان کرد: شورا نمی‌تواند برای جایی که هنوز اساس‌نامه ندارد بودجه تعیین کند. دیمه‌کار یادآور شد: باید اعتماد مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی حفظ کنیم، اما آیا این عدم شفافیت در تصمیم‌گیری موجب افزایش اعتماد مردم می‌شود؟ وی در خصوص مورد دوم تخلف در جلسه هفته گذشته شورا، عنوان کرد: معمولا دستور جلسات باید طبق تبصره چهار ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی، ۷۲ ساعت پیش از تشکیل جلسه به اطلاع اعضا برسد، در صورتی که دستور کار اصلاحیه بودجه الیت کمتر از ۲۴ ساعت قبل از جلسه به دست اعضاء رسید. این عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما نیز به علت تخلفات زیاد ریاست شورا در عدم رعایت آیین‌نامه داخلی به استانداری نامه‌ای نوشته‌ایم و تقاضای حداقل ابطال این مصوبات را داشته‌ایم.

رئیس شورا نباید سلیقه شخصی خود را اعمال کند

به گزارش مهر، جواد ستاری نیز با اشاره به اعتراض خود به بندهایی از بودجه شرکت الیت، گفت: رئیس شورای شهر مدیریت جلسات را برعهده دارد نه اینکه تلاش کند تا سلیقه شخصی خودش اعمال شود. این عضو شورای شهر مشهد درباره ترک جلسه غیرعلنی‌ شورای‌ شهر اظهار کرد: یکی از دستور کارهایی که قرار بود در جلسه غیرعلنی امروز بررسی شود مربوط به بودجه شرکت الیت بود و عصر روز قبل از جلسه غیرعلنی گرفته شد که این موضوع به صورت اصلاحیه به جریان بیفتد. وی ادامه داد: مسأله شرکت الیت که بحث ساماندهی پارک خودروها در سطح شهر را انجام می‌دهد، از جمله موضوعات مهم مرتبط با زندگی شهروندان است و عموم مردم در مورد این موضوع سوالات متعددی دارند با این وجود، مسأله بودجه الیت حتی در کمیسیون تخصصی هم مورد بررسی قرار نگرفته است و امروز بنا شده بود در جلسه غیرعلنی درباره آن بحث و بودجه الیت تصویب شود. ستاری با بیان اینکه بودجه شرکت الیت بدون بررسی در کمیسیون تخصصی به صحن غیرعلنی شورا آمده است،‌ افزود: سازمان بازرسی کل کشور نیز به صورت مکتوب به این موضوع ایراد وارد کرده است و لازم است ما در ابتدا اساس‏نامه شرکت الیت را اصلاح کنیم. عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: حقوق اعضا در شورای شهر اسلامی شهر مساوی است و رئیس شورا مدیریت جلسه را برعهده دارد نه اینکه تلاش کند سلیقه شخصی خود را اعمال کرده و به کرسی بنشاند. وی با بیان اینکه مخالفت من در ابتدا با کلیات این مصوبه بوده است، خاطرنشان کرد: این مسأله بسیار مهم است و باید در جلسه علنی مطرح شود و نباید جلسه‌ای بدون وجود شرایط لازم برگزار شود.

برخورد قانونی با 2 عضو متخلف شورا

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در واکنش به ترک جلسه غیرعلنی شورا توسط دو عضو، گفت: رأی اکثریت اعضا برای ما ملاک عمل است و با دو عضو متخلف برخورد قانونی خواهد شد. محسن انتظاری‌هروی اظهار کرد: مستند به بند سه ماده ۲۹ و بند چهار ماده ۸۴ آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر مشهد جلسات فوق‌العاده رسمی به صورت غیر علنی با تصویب هیأت رئیسه قابل تشکیل است و این روال معمول شورا در این دوره بوده بنابراین جلسه مورخ ۱۵ تیر ماه ۹۵ طبق مصوبه هیأت رئیسه با دستورات مشخص کاملا قانونی بوده است. وی افزود: بنابراین مصوبات به عمل آمده در جلسات غیر علنی دارای رسمیت بوده و لازم‌الاجراست و استفاده از لفظ غیرقانونی بودن مصوبات این جلسه سخنی خلاف واقع است. انتظاری خاطرنشان کرد: در جلسات غیر علنی برای بررسی لوایح و طرح‌ها در شورای شهر لزوم حضور رسانه‏ها وجود ندارد و حتی ما در مجلس شورای اسلامی نیز می‌بینیم که برخی از جلسات به سبب اهمیت یا فوریت به صورت غیرعلنی و رسمی برگزار می‌شود. رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: در این جلسه کلیات لایحه الیت رأی آورد و در جزئیات بر سر یکی از بندهای لایجه مخالفت‌هایی صورت گرفت که سرانجام موجب اعتراض و ترک جلسه توسط دو تن از اعضای شورای شهر شد. وی با بیان اینکه این دو عضو بر سر یکی از بندهای لایحه بودجه شرکت الیت اختلاف نظر و اعتراضاتی داشتند، تصریح کرد: اما باید به این توجه کرد که رأی اکثریت در شورای اسلامی شهر قابل قبول است و نظر یک فرد یا افرادی که اکثریت را تشکیل نمی‌دهند، نمی‌تواند زمینه ایجاد قانون را فراهم آورد. انتظاری با اشاره به ترک جلسه غیرعلنی شورا توسط دو عضو، عنوان کرد: این کار توهینی به اعضای شورای شهر بود و هیأت رئیسه بنابر قانون با این دو عضو برخورد خواهد کرد.

ناگفته‏هایی درباره نحوه انتخاب رئیس شورا!

با این حال دیمه‌کار در واکنش به اظهارات رئیس شورا در خصوص برخورد با این دو عضو، عنوان کرد: ما از این برخورد استقبال می‌کنیم و فرصتی از این برخورد پیش می‌آید که بتوانیم ناگفته‌های شورای چهارم و نحوه انتخاب شدن محسن انتظاری‌هروی به عنوان ریاست را به استحضار مردم برسانیم.

ترک جلسه و شکایت 2 عضو به استانداری

ترک جلسه و شکایت 2 عضو به استانداری

ترک جلسه و شکایت 2 عضو به استانداری