سفینه ای روی آب

بخش طراحی شرکت‌های بزرگ خودروسازی در کنار کار اصلی یعنی طراحی و تولید خودرو، دست به طراحی دیگر وسایل نقلیه هم می‌زنند. یکی از دل‌مشغولی‌های بخش طراحی مرسدس بنز در چند سال اخیر طراحی قایق بوده است. اغلب این قایق‌ها با مشخصات قایق‌های تندرو طراحی می‌شوند. در این میان طراحان مرسدس بنز سعی می‌کنند تا ارتباطی بین زبان طراحی این قایق‌ها با خودروهای این شرکت نیز ایجاد کنند.

قایق جدید مرسدس بنز با الهام از طراحی خودرو مرسدس GT-AMG طراحی شده است. نام آن را هم SD-GT۳ گذاشته‌اند. این قایق تندرو به سفارش یک تیم شرکت‌کننده در مسابقات قایقرانی طراحی و ساخته شده است. مرسدس بنز برای طراحی بدنه این قایق از الگوی طراحی استفاده شده در مدل GT خود استفاده کرده است. با این تفاوت که طراحی به صورت برعکس انجام شده است؛ یعنی الگوهای دینامیکی کاپوت و سقف خودرو، روی کف آن اعمال شده‌اند. با این حال زمانی که به بدنه قایق نگاه می‌کنیم به‌نظر می‌رسد این نام‌گذاری به نام مرسدس بنز GT بیشتر یک تکنیک تبلیغاتی باشد تا یک انطباق فنی و تکنیکی. بدنه این قایق از دو لایه تشکیل شده است.

لایه بیرونی بدنه از فیبرکربن ساخته شده است که نقش مهمی در کاهش وزن قایق دارد. لایه دوم از کامپوزیت پلاستیک با کیفیت بالا ساخته شده است. این دولایه با فاصله یک سانتی‌متری از هم قرار گرفته‌اند و پل‌های کربنی بین آن قرار گرفته است. دلیل اینکه این دولایه به هم چسبانده نشده‌اند این است که پلاستیک و فیبرکربن ضریب انبساط و انقباض متفاوتی دارند و در‌صورت چسبیدن به هم به‌دلیل آنکه یک بخش در آب و یک بخش در هوا قرار دارد، فشارهای انبساط و انقباضی مختلفی را تحمل می‌کنند که در‌نهایت در صورت چسبیده بودن آنها به هم می‌تواند باعث تاب برداشتن بدنه قایق شود.

طراحی دینامیک تنها به بخش هیدرودینامیک یعنی قسمتی که با آب تماس دارد مربوط نمی‌شود، بلکه بخش‌های بالای قایق نیز از آیرودینامیک پیشرفته مرسدس بنز بهره می‌برند. به نظر می‌رسد مرسدس بنز در این قسمت توانایی‌های خودش را بهتر نشان داده باشد. از آنجا‌که این قایق یک قایق مسابقه است و نه تفریحی، الگوهای آیرودینامیکی قسمت فوقانی، نقش مهمی در سرعت گرفتن آن دارد. البته برای هرچه سریع‌تر شدن این قایق تنها به الگوهای آیرودینامیکی و هیدرودینامیکی توجه نشده است، بلکه از یک لایه شفاف میکرومتری نیز روی بدنه استفاده کرده‌اند. این لایه با فناوری نانو تولید شده و ضریب اصطکاک آن با آب ۳۰ درصد کمتر از فیبرکربن است. برای یک قایق مسابقه‌ای این میزان اصطکاک کمتر بسیار کارآمد خواهد بود.

طول این قایق به‌طور دقیق ۱۲ متر و ۴۹ سانتی‌متر است. یک نکته طراحی قایق جدید مرسدس بنز این است که برخلاف اکثر قایق‌هایی که در این طول ساخته می‌شوند، این قایق شاسی مستقل ندارد. شاسی قایق همان بخشی است که در اصطلاح به آن فریم قایق می‌گویند. مرسدس بنز با استفاده از الگوهای طراحی جدید و ترکیب آن با طراحی قوسی قدیمی توانسته به بدنه‌ای دست پیدا کند که بدون داشتن فریم بتواند نیروهای وارده را در طول قوس‌ها پراکنده و خنثی کند.

موتورهای این قایق ساخت شرکت مرکوری مارین هستند. شرکت مرکوری که دفتر مرکزی آن در ویسکانسین آمریکا قرار دارد از اواخر دهه ۳۰ میلادی به این سو کار ساخت موتور قایق را آغاز کرد. هم اکنون از موتورهای کوچک تک سیلندر برای قایق‌های ماهیگیری و تفریحی کوچک گرفته تا موتور کشتی‌های اقیانوس‌پیما از سوی این شرکت ساخته می‌شود. یکی از فعال‌ترین بخش‌های شرکت مرکوری تامین موتور قایق‌های تندرو و مسابقه‌ای است. برای این قایق از دو موتور مرکوری ۱۲ سیلندر استفاده شده که هر یک از آنها ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت دارند. این قدرت ۲۲۰۰ اسب بخاری از قایق SD-GT۳ یک قایق رویایی برای سرعت ساخته است. با این موتورها قایق می‌تواند به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. برای آنکه به تصویری ذهنی از این سرعت در آب دست پیدا کنیم بهتر است بدانیم که اکثر قایق‌های تندرو که در تصاویر تلویزیونی مشاهده می‌کنیم سرعتی بین ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت دارند. به این ترتیب قایق SD-GT۳ بخش زیادی از مسیر را نه در داخل آب که بر سطح آن طی می‌کند.

رسیدن به این سرعت زمانی اهمیت خودش را نشان می‌دهد که بدانیم این قایق ۱۰‌هزار و ۲۰۰ کیلوگرم نیز وزن داشته و یک قایق سبک به حساب نمی‌آید. هر چند در مقایسه با قایق‌های هم کلاس خود، به‌دلیل استفاده از فیبرکربن، سبک‌تر است. برای این قایق جشنواره‌ای سیستم‌های ناوبری نیز در نظر گرفته شده است. یکی از جذاب‌ترین سیستم‌های آن سیستم راداری است که می‌تواند تا شعاع ۲ کیلومتری هر گونه موجود زنده بزرگ‌تر از یک متر را تشخیص داده و به قایقران هشدار دهد. این مساله برای جلوگیری از برخورد با آبزیان بزرگ جثه و انسان بسیار کارآیی دارد.