نقش برجسته فرهنگ در اقتصاد مقاومتی
دنیای اقتصاد، گروه فرهنگ- مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان در نخستین نشست تخصصی اقتصاد و فرهنگ با محوریت الگوی توسعه پیشرفت در مشهد گفت: 19 بند اقتصاد مقاومتی به مقوله فرهنگ و هنر مرتبط است و این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است که در این زمینه می‌توان به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید درون‌زا و برون‌گرا باشد، توجه کرد. غلامرضا ارجمندی گفت: این جمله مصداق فرهنگ و هنر است و فرهنگ باید در اقتصاد مقاومتی و بخش‌خصوصی دارای نقشی قابل توجه باشد.
ارجمندی با اشاره به جایگاه و پتانسیل بالای مشهد در اقتصاد و حوزه فرهنگ و هنر کشور، گفت: به نظر می‌رسد سقف اقتصاد فرهنگی این شهر در مقایسه با حجم گردش مالی کنونی آن پایین است و از هنرمندان می‌خواهیم که در حوزه‌های خود بازارسازی کنند. امروز شاهد ساخت و ایجاد پروژه‌ها و مال‌های خوبی در مشهد هستیم؛ اما سوال اینجاست که این مال‌ها و پروژه‌ها به چه میزان جریانات فرهنگی و اقتصادی برای شهر ایجاد می‌کنند؟ باید با انجام کاری تخصصی ببینیم چقدر از جریانات مالی و حجم مسافر در مشهد سهم حوزه فرهنگ و هنر می‌شود و این حوزه چگونه باید از آن بهره‌مند شود؟ من فکر نمی‌کنم که مجموعه ۶۵۰۰ موسسه فرهنگی و هنری فعال در شهر مشهد به اندازه یکی از هتل‌های اطراف حرم گردش مالی داشته باشد.
مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی باید دبیرخانه‌ای با عنوان حوزه فرهنگ و هنر تشکیل دهد و موضوع را با موسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران به بحث و گفت‌وگو بگذارد تا سهم آن‌ها در این حوزه مشخص شود.

توقیف تنها پنج درصد از روزنامه ها
به دلایل سیاسی
تنها پنج درصد از توقیف روزنامه‌ها به دلیل مسائل سیاسی است و 90 درصد تعطیلی آن‌ها به دلیل مشکلات در چاپ و ناشی از وضعیت نامطلوب اقتصاد فرهنگ است.
غلامرضا ارجمندی اظهار کرد: راه‌اندازی صندوق‌های حمایت از هنرمندان موجب جداشدن این بخش از دولت می‌شود، امروز دولت نمی‌تواند برای تولید فیلم و موسیقی پولی خرج کند؛ زیرا در این‌صورت انتظار دارد متناسب با تفکر او فیلم‌سازی شود. بنایراین حمایت دولت از هنر و هنرمندان باید در قالب فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم و ایجاد فرآیندها باشد.
ارجمندی با اشاره به تفاوت بسیار زیاد وضعیت اقتصادی هنرمندان به عنوان یکی از اشکالات موجود در عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر، گفت: مشکل اینجاست که تعداد کمی از هنرمندان دارای وضعیت خوب اقتصادی هستند و بقیه وضع نامطلوبی دارند. این فاصله باید کاهش یابد و حداقل آن‌هایی که در بخش میانی زندگی می‌کنند، وضعیتی معمول داشته باشند. در این راستا اقداماتی در تهران انجام شده و اگر مسئولان و هنرمندان مشهد هم علاقمند به این کار باشند، جلسات لازم را برگزار کرده و همکاری خواهیم داشت.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اقتصاد فرهنگ با اشاره به تعیین مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ به عنوان موقعیتی خوب و مطلوب برای این شهر و خراسان رضوی، تصریح کرد: موضوع مربوط به سال ۲۰۱۷ مشهد باید جدی گرفته شود، بیش از دو سال تا فرا رسیدن موعد مقرر وقت باقی نمانده و لازم است در این مدت هشت تا ۹ پروژه فرهنگی و هنری بزرگ در مشهد راه‌اندازی و به جهانیان عرضه شود.

عدم جذابیت عرصه فرهنگ
برای اهالی اقتصاد
ارجمندی همچنین با اشاره به اهمیت جذاب‌سازی عرصه فرهنگ و هنر برای اهالی اقتصاد در کشور، اظهار کرد: امروز این عرصه برای اهالی اقتصاد فاقد جذابیت است، سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در یک بخش، توقع تضمینی برای بازگشت پولش دارد؛ اما در عرصه فرهنگ و هنر اینگونه نیست و حتی در مرحله آخر انجام یک پروژه فرهنگی و هنری نیز ریسک مجوز وجود دارد که این مساله شرایط را دشوار می‌کند.
مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان ادامه داد: در کشور ما تاکنون فرهنگ و هنر را زیرمجموعه مقوله هزینه‌سازی می‌دانستند و هیچ‌گاه به این موضوع که فرهنگ و هنر می‌تواند اقتصادی باشد، فکر نشده است. این درحالی‌ست که فقط در عرصه تبلیغات در حوزه فرهنگ و هنر، در سال گذشته 1900 میلیارد تومان گردش مالی داشته‌ایم که مبلغ قابل توجهی است.
ارجمندی گردش مالی سینمای ایران در سال گذشته را ۲۴ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: این رقم در مبادلات عمده تجاری معادل تخفیف یک معامله بزرگ به شمار می‌رود، اما خوشبختانه در سال جاری این رقم تاکنون به ۴۸ میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم تا پایان سال به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برسیم هر چند این مبلغ هم در فضای فعالان عمده اقتصادی رقم قابل‌توجهی به‌شمار نمی‌رود.

نمی‌توان از همه حوزه‌های فرهنگی و هنری، انتظار حمایت‌های دولتی و حاکمیتی داشت
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر، موضوعی نوپا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ازسیاست‌های اجرایی و راهبردی دولت تدبیر و امید است. گفتمانی که گرچه در وزارت نوپا بوده و جامعه فرهنگی هنری ما شاید متاسفانه به اقتضای نوپا بودن، کمی با مساله اقتصاد فرهنگ بیگانه باشند، اما این موضوع، ضروری است. با توجه به مشکلات دولت در اقتصاد، نمی‌توان انتظار حمایت‌های دولتی و حاکمیتی در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری را داشت، زیرا امکانات دولتی نه کشش این موضوع را داشته و نه حجم برنامه‌های فرهنگی و هنری آنقدر کم است که امکانات دولتی برای آن کفایت کند.
سیدسعید سرابی افزود: متاسفانه ما و مدیران موسسات و تشکل‌های فرهنگی با الفبای حوزه اقتصاد و مباحث تجاری آشنایی زیادی نداریم و از طرفی هم ظرفیت‌های حوزه فرهنگ و هنر از سوی فعالان و مسئولان اقتصادی ناشناخته است. در این راستا کارگروه اقتصاد فرهنگ و هنر استان زیر نظر شورای فرهنگ عمومی تشکیل شد، تا زمینه‌های لازم را برای آشنایی بیشتر اهالی فرهنگ و هنر با این موضوع ایجاد کنیم.
سرابی با بیان اینکه خراسان رضوی و شهر مشهد در زمینه فرهنگ و هنر در کشور و منطقه دارای جایگاهی ویژه است، تصریح کرد: فرصت‌های بی‌نظیری مانند سال 2017 را در پیش داریم و باید خود را به موضوعاتی مثل اقتصاد فرهنگ و هنر مجهز کنیم تا در سایه تجهیز جامعه فرهنگی هنری به ابتکارات و اقتصاد خلاق، از ظرفیت‌هایی که در جمهوری اسلامی ایجاد می‌شود، استفاده کنیم و ظرفیت‌های خراسان کهن به عنوان استانی پیشتاز در زمینه سابقه‌های فرهنگی و پیشینه در سطح منطقه شناخته شود.

فعالیت 6500 موسسه فرهنگی و هنری
در خراسان رضوی
دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی نیز از فعالیت 6500 موسسه فرهنگی و هنری در استان خبر داد و گفت: بیش از 60 درصد از این موسسات در مشهد قرار دارند و تاکنون 100 موسسه فعال در حوزه‌های اقتصادی و اشتغال پایدار شناسایی شده‌اند.
محمدکاظم دبیری عنوان کرد: خراسان رضوی از جمله استان‌هایی است که در فروش بلیط نمایش‌ها وضعیت خوبی دارد. سال گذشته یکی از نمایش‌های تئاتر استان ۶۰ میلیون تومان فروش بلیط داشت و امسال نیز تئاتر علیمردان‌خان تاکنون ۳۵ میلیون تومان فروش داشته است.