تولید انبوه سیستم هوشمند قطع اتوماتیک گاز حساس به زلزله

سیستم هوشمند قطع اتوماتیک گاز حساس به زلزله که براساس توان داخلی تولید شده و کارآیی بهتری نسبت به مدل مکانیکی آمریکایی دارد، به تولید انبوه رسید. دکتر سید محمد سید معصومی، در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد، با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است و تحقیق و پژوهش می تواند با خلق تجهیزات ایمنی از تلفات بلایای طبیعی کاسته و از خسارات جانی و مالی بکاهد، افزود: تحقیقاتی در خصوص آسیب شناسی کشور در قبال زلزله انجام دادیم به طوری که اکنون شاهد موفقیت در این زمینه هستیم. دکتر معصومی خاطرنشان کرد: بخش اعظم تحقیقات در زمینه آسیب شناسی شبکه گاز کشورهنگام زلزله بود که بتوانیم از اتفاقاتی که در زمان زلزله به وقوع می پیوند با تحقیق و طراحی بهنگام پیشگیری کنیم. وی گفت: ما یک قاعده استاندارد داریم که موقع زلزله جریان گاز باید متوقف شود برهمین اساس علاوه بر مقاوم سازی بخش های مختلف آسیب پذیر شبکه گاز، باید جریان گاز هنگام زلزله متوقف شود.

رئیس هیات مدیره شرکت ایمن زلزله سدید در ادامه تاکید کرد: بعضاً ساختمان های مسکونی، ایستگاه های گاز، جایگاه های CNG، پالایشگاه ها، کارخانجات، شهرداری ها و سایر سازمان های شهرهای مختلف کشور مجهز به این سیستم ایمنی زلزله شدند که یک سیستم منحصربفرد در دنیا محسوب می شود و این سیستم الکترونیکی در زمان زلزله تمام مولفه های زلزله را بصورت امواج دریافت و باعث قطع گاز می شود، این سیستم یک شتاب سنج ساده نیست و با عبور کامیون و و سایل سنگین تحریک نمی شود و این سیستم تنها با زلزله فعال می شود. وی عنوان کرد: امکانات و کارایی دستگاه الکترونیکی قطع گاز ساخت ایران قابل مقایسه با نوع مکانیکی (حتی نمونه ساخت امریکا) نمی باشد. از اینرو این دستگاه در سطح بین المللی یک افتخار برای کشور محسوب می گردد و مورد توجه کشورهای اروپایی، امریکا و دیگر کشورهای زلزله خیز دنیا نیز قرار گرفته است. این دستگاه در طیف فرکانسی خاصی عمل می کند و در آن طیف سرعت میزان انرژی را محاسبه می کند و در صورتی که مطابق استاندارد روند میزان انرژی برای سازه ها و تاسیسات خطرناک باشد (مطابق استانداردهای جهانی) فرمان قطع گاز را صادر می کند، به همین دلیل خطا ندارد و براحتی ارتعاشات مکانیکی غیر از زلزله باعث فعال شدن سیستم نخواهد شد.

محل نصب دستگاه در موارد خانگی بین کنتور و رگلاتور و در موارد صنعتی در محل خروجی ایستگاه می باشد. این سیستم دارای استاندارد ملی ایران، استاندارد اتحادیه اروپا، گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تاییدیه مرکز تحقیقات مهندسی زلزله دانشگاه صنعتی شریف بوده و حسگر مربوطه در زلزله های اخیر عملکرد داشته و در سایت های خبری اشاره شده است. در پایان دکتر معصومی تاکید کرد: جا دارد برای نگاه خاصی که رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، به شرکت های دانش بنیان داشته اند و حمایت بی دریغ کردند از دکتر شکرچی زاده، تشکر ویژه کنم. ایشان و همکارانشان بدون هیچ چشم داشتی، به دلیل اینکه این دستگاه ایمنی عمومی مردم را زمان زلزله بالا می برد، یک حمایت ویژه کردند. نه تنها از ما هر شرکت دیگر که بیاید و در این زمینه فعالیت کند، حمایت می کنند.

پروژه منحصر به فرد

در ادامه دکتر محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به لزوم قطع گاز در هنگام زلزله و تولید این دستگاه اظهار داشت: برای قطع گاز در هنگام زلزله، فعالیت‌هایی از سال گذشته در تعامل با برخی شرکت‌ها آغاز کردیم و در قالب آن قرار شد سیستمی طراحی کنیم که به صورت هوشمند و با توجه به طیف‌های زلزله بتواند به قطع سریع گاز منجر شود. وی افزود: این سیستمی که با همکاری شرکت دانش بنیان ایمن زلزله سدید تولید شد، در کسری از ثانیه تحقیق و پردازش می‌کند و با توجه به امواج زلزله، سیگنالی را برای قطع سیستم گاز ارسال می‌کند. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که ۸۰ درصد این دستگاه براساس توان داخلی است، اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده این رقم به ۱۰۰ درصد برسد. شکرچی‌زاده تصریح کرد: در بحث ۱۷ مقررات ملی تاکنون برای ساختمان‌های با اهمیت متوسط استفاده از سیستم قطع اتوماتیک گاز را الزامی نکرده‌ایم، ولی امروز تلاش داریم تا با مکانیزمی استفاده گسترده‌تر از آن را در کشور ساری و جاری نماییم. وی با تاکید بر این‌که اقدامات انجام شده در قالب این پروژه منحصر به فرد بوده است، ادامه داد: توانستیم یک کار تحقیقاتی و پژوهشی را به یک محصول تبدیل کنیم و مرکز تحقیقات مسوولیت این پروژه را تا ۱۰ سال آتی برعهده خواهد داشت.