مینو ، شفاف عمل می‌کند

مهندس رحیم نعمت‌پرور، مدیرعامل شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان معتقد است، برخی شرکت‌ها برای فرار از مالیات آمار درستی از تولید و فروش خود ارائه نمی‌دهند، اما شرکت مینو همیشه شفاف عمل کرده است. وی می‌افزاید: این شرکت در سال‌های اخیر ۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای بهبود ماشین‌آلات خود انجام داده و هرگز کیفیت را فراموش نکرده است. مشروح گفت‌وگو با این سرمایه‌گذار بخش صنایع غذایی کشور را در ادامه می‌خوانید.

سهم شرکت مینو از بازار شیرینی و شکلات ایران چقدر است؟

آمار دقیقی از بازار شیرینی شکلات ایران وجود ندارد تا بتوانیم بگوییم سهم ما از این بازار چقدر است. آنچه مشخص است اینکه اگر ۳ شرکت بزرگ در این صنعت باشند، شرکت مینو یکی از آنهاست.مینو جزو معدود شرکت‌هایی است که همه موارد جزئی و کلی آن مشخص است، در بورس هستیم، سیستم مالیاتی داریم، مالیات می‌دهیم و تمام دفاترمان درست است. شرکتی که در اتاق شیشه‌ای (بورس) حضور دارد، همه ارکان آن شفاف است. یعنی هر سال از طرف حسابرس معتمد بورس حسابرسی می‌شود.

در حال حاضر چه محصولی تولید می‌کنید و چه برنامه‌هایی برای سال‌جاری دارید؟

شرکت مینو حدود ۲۵۰ نوع محصول تولید می‌کند و در این صنعت، تنها شرکتی هستیم که تمام دسته‌های غذایی را تولید می‌کنیم. مینو بزرگ ترین تولیدکننده بیسکوئیت، ویفر و آدامس در ایران است و هیچ شرکتی به‌اندازه ما تولید نمی‌کند. بیسکوئیت با برند ساقه طلایی متعلق به مینو است؛ یعنی بیسکوئیتی که سبوس ‌دارد و می‌تواند رژیمی‌تلقی شود و در هیچ شرکتی از یک محصول به این‌اندازه تولید نمی شود. ما اولین تولید کننده آدامس بدون شکر نیز هستیم، خط تولید مستمر آدامس داریم و محصولمان به صورت تمام اتوماتیک تولید می‌شود. حدود ۱۳ شرکت زیرمجموعه داریم که از میان آنها ۶ شرکت تولیدی‌اند و۵ شرکت در زمینه غذایی فعالیت می‌کنند. یک شرکت دارویی- آرایشی- بهداشتی به اسم شرکت دارویی مینو و یک شرکت صادراتی هم داریم؛ شرکت قاسم ایران که توزیع محصولاتمان را در سراسر کشور انجام می‌دهد. یک شرکت ساختمانی و چند شرکت‌ بازرگانی از دیگر زیرمجموعه‌های مینو است.

حجم سرمایه‌گذاری شرکت چقدر است و آیا صادرات خواهید داشت؟

۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری طی یک دهه گذشته انجام داده‌ایم که صرف خرید ماشین آلات جدید و تجهیز و نوسازی ماشین آلات قدیمی شد. شرکت صادراتی پرسوئیس را از وقتی تولید را آغاز کردیم، تاسیس کردیم و به طور مستمر صادرات داریم. در دهه اخیر نیز متوسط سالانه صادراتمان ۱۰ میلیون دلار بوده است.

صنایع شیرینی و شکلات کشور با چه مشکلاتی مواجه‌اند ؟

تولیدکنندگان صنایع شیرینی و شکلات کشور با مشکلات زیادی دست به گریبانند. بزرگ‌ترین مشکل ما رکود حاکم بر بازار است. اگر رکود با تورم همراه بود، باعث تحرکی در نهاد فروش می‌شد. اما اکنون یک سال است رکود باعث شده آن مقدار تحرکی هم که در بازار بود، وجود نداشته نباشد. در حال حاضر برگشت پول از بازار به سختی انجام می‌گیرد.

مذاکرات برجام و پسابرجام چه تاثیری در صنعت شیرینی و شکلات داشته است؟

مسائل اقتصاد ایران وضعیت خاص خود را دارد. به عبارت دیگر شرایط بورس ایران در گذشته که احتمال خطر جنگ بود، به جای اینکه پایین بیاید، بالا می‌رفت. الان هم که به آرامش رسیده، به جای اینکه بالا بیاید، پایین می‌آید. برجام و شرایط آن مطمئنا برای مملکت خوب است، تنش‌ها از بین می‌رود و ثبات ایجاد می‌شود. ولی فعلا آثار آن ملموس نیست و تغییرات مورد نظر هنوز ایجاد نشده است. مهم‌ترین نکته قابل لمس، امنیتی است که در کشورمان وجود دارد. ما به راحتی می‌توانیم کار و فعالیت کنیم و دغدغه جنگ و بمباران نداریم. این نعمتی است که اصلا قدر و قیمت ندارد.

برخی معتقدند شکلات‌های ایرانی در مزه و طعم قادر به رقابت با محصولات فرانسوی، ترکی، آمریکایی و ... نیستند. تا چه‌اندازه به این عقیده باور دارید؟

نه، من براین باورم که شکلات‌ ایرانی قادر به رقابت با تولیدات اروپایی است و در عین حال به دنبال بهتر شدن آنها هستیم. اینکه در برخی موارد شکلات‌های اروپایی بهتر است چند دلیل دارد. اول اینکه یک سری موارد ارگانولپتیک است، که مربوط به خود آن منطقه می‌شود. یعنی برداشتی که ما از شکلات یا بیسکوئیت داریم، با برداشتی که یک انگلیسی از بیسکوئیت دارد فرق می‌کند. بیسکوئیتی که در انگلیس مطلوب‌ترین است، شاید اصلا مورد توجه ما قرار نگیرد و برایمان خوش خوراک نباشد. شکلات‌ها نیز دسته‌بندی خاص خود را دارند. بهترین شکلات، شکلات سوئیسی است. شکلات ایران هم در دهه‌های گذشته پیشرفت زیادی کرده اما هنوز با شکلات اروپایی فاصله دارد. در ایران، علاوه بر مواد اصلی شکلات، فرهنگ توزیع و مصرف آن هم باید، تغییر کند. مثلا شکلات حتما باید در یخچال نگهداری شود و تا زمانی که مصرف نشده در محل سرد باشد. باید با ماشین سرد حمل شده و با توجه به وضعیت آب و هوای کشور در سردخانه نگهداری شود. در عین حال برنامه‌‌هایی برای رشد کیفیت محصولات خود داریم. کیفیت یکی از بزرگ ترین دلایل ماندگاری مینو است. ادعا می‌کنیم تعداد نیرویی که در رابطه با کیفیت داریم، هیچ شرکت مشابهی در ایران ندارد. مینو مدرن ترین آزمایشگاه و بیشترین تعداد نیرویی را دارد که آزمایش‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی در رابطه با مواد اولیه و محصول نهایی انجام می‌دهند و خطوط تولید کیفیت را پایش می‌کنند. علاوه بر اینکه نیروهای ما سطح تحصیلی بالا دارند و total quality کامل اجرا می‌شود، یعنی همه افرادی که در مجموعه هستند، در رابطه با کیفیت محصول کار می‌کنند. از نگهبان تا بالاترین سطح، همه در رابطه با کیفیت مسوولانه برخورد می‌کنند.

صنعت شیرینی و شکلات چه میزان اشتغال در کشور ایجاد کرده و سهم شما چه‌اندازه است؟

صنعت شیرینی و شکلات بسیار وسیع است و هر شهر و استانی شرکت‌های محلی و منطقه‌ای دارد.اطلاع دقیقی از میزان اشتغال این صنعت در کل کشور ندارم، اما در مجموعه مینو حدود ۶هزار نفر مشغول به کارند که در قسمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

نام مینو از کجا آمده و چه کسی انتخابش کرده است؟

مینو یک برند ملی است. اصلا متعلق به ما نیست و به ملت ایران متعلق است. آقای خسروشاهی وقتی بنای اینجا را ‌گذاشت، به دنبال نامی بود که هم به فارسی خوب نوشته شود و هم انگلیسی‌ آن خوب باشد که نام مینو را انتخاب کرد.مینو به معنی بهشت است.

مینو به کدام کشورها صادرات دارد ؟

به کشورهای همسایه، استرالیا، کانادا، سوئیس و کشورهای اروپایی صادرات داریم.

چه برنامه ای برای سال جاری دارید؟

امسال خطوط جدیدی برای تولید راه‌اندازی کرده ایم و هدفمان این است که محصولات جدیدی را تولید و در بازار کشور معرفی کنیم. در حال حاضر تولیدات جدید ما آغاز شده و اگر به همین روال ادامه یابد، در دو سال آینده به‌اندازه تولیدات فعلی درآمد خواهیم داشت.

شرکت مینو چه شعبه‌های دیگری دارد؟

دیگر شرکتهای ما، پارس مینو، مینو خرم‌دره زنجان، مینو فارس شیراز و مینو شرق در زاهدان‌اند. ساقه طلایی هم در مینو خرم‌دره تولید می‌شود. یک شرکت پخش هم داریم به نام «قاسم ایران» که محصولاتمان را پخش می‌کند. گروه مینو زیرمجموعه شرکت اقتصادی خودکفایی آزادگان است که در بورس هم حضور دارد.

مینو ، شفاف عمل می‌کند