پیشنهاد جنبش‌اجاره‌نشین‌های انگلیس
در انگلیس جنبش اجتماعی در اعتراض به وضعیت مسکن و قدرت خرید پایین طبقه متوسط برای خرید مسکن به راه افتاده که نامش «نسل اجاره‌نشین‌ها» است. این جنبش در شبکه‌های اجتماعی فعال است و البته صدایش در رسانه‌های انگلیس هم شنیده می‌شود. یکی از فعالیت‌های اخیر این جنبش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، ارائه طرحی برای تبدیل محوطه و ساختمان عظیم پارلمان انگلیس موسوم به وست‌مینیستر به مسکن اجتماعی برای مردم است. جنبش اجاره‌نشین‌ها، حتی نقشه و طرح ساخت صدها واحد مسکن اجتماعی در وست مینیستر را منتشر کرده‌اند. ساختمان پارلمان انگلیس موقعیت منحصر به فردی دارد. هم یک بنای قدیمی است واقع در مرکز لندن و هم دورنمای زیبایی به سمت دریاچه دارد. ساخت مسکن در چنین فضایی، بسیار پرسود خواهد بود. جنبش اجاره‌نشین‌ها برآورد کرده ‌است که اگر در این محل و به جای ساختمان پارلمان، مسکن اجتماعی ساخته شود، هر خانواده طبقه متوسط تنها با پرداخت هفته‌ای 258 پوند اجاره می‌تواند در خانه‌ای لوکس در منطقه‌ای منحصر به فرد در مرکز لندن با نمای دریاچه زندگی کند. مسکن اجتماعی در انگلیس طرحی است که دولت از سال‌ها قبل آن را پیگیری و اجرا می‌کند. صدها هزار نفر از خانواده‌های طبقه متوسط با استفاده از این طرح در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که اجاره هفتگی آن بین 200 تا 300 پوند است. بخشی از این اجاره را هم دولت به‌صورت کمک هزینه مسکن به کارمندان می‌پردازد. تخمین زده می‌شود که کشور انگلیس حدود 9 میلیون اجاره‌نشین دارد. جنبش اجاره‌نشین‌ها به دولت پیشنهاد داده ‌است که برای کمک به طرح مسکن اجتماعی و همچنین برای صرفه‌جویی در هزینه مالیات‌دهندگان، ساختمان پارلمان انگلیس از این جایی که اکنون هست به نقطه‌ای دیگر از لندن منتقل شود که از نظر ارزش ملک پایین‌تر است. در این صورت می‌توان از محل و زمین آن برای ساخت مسکن استفاده بهتری کرد. این جنبش برای ارائه طرح و پیشنهاد خود، از طراحان و معماران برجسته ‌انگلیسی کمک کرده و نقشه‌ای برای ساخت مسکن اجتماعی در وست‌مینیستر ارائه کرده‌ است. در طرح ارائه شده توسط این جنبش برای ساخت مسکن اجتماعی در محل پارلمان، حتی کتابخانه و سالن ورزشی و استخر هم دیده شده ‌است. اجاره بهای یک واحد سه اتاق ‌خوابه که در محل این زمین ساخته شود ماهی 1520 پوند برآورد شده‌است. اجاره یک واحد دو اتاق خوابه هم ماهی 1297 پوند اعلام شده ‌است. ماه گذشته هزاران نفر در لندن در اعتراض به وضعیت مسکن تظاهرات برگزار کردند. نام این تظاهرات «راهپمایی مسکن» بود و هدفش درخواست از دولت برای ارائه راه‌حلی برای بحران مسکن. اجاره مسکن در انگلیس در 5 سال گذشته به‌طور متوسط 13 درصد افزایش یافته‌ است. همین موضوع باعث شده که تعداد متقاضیان استفاده از طرح مسکن اجتماعی زیاد شود. اکنون در شهر لندن، نزدیک به 400 هزار نفر در فهرست انتظار استفاده از مسکن اجاره‌ای ارزان شورای شهر هستند. شهردار لندن برای تهیه مسکن مورد نیاز اجاره به این افراد تحت فشار است.
دولت انگلیس البته در سال‌های گذشته و به ویژه در دو سال اخیر، طرح‌های جدیدی را برای کمک به مردم در خرید مسکن به اجرا گذاشته‌ است. از جمله آنها، یکی طرح کمک هزینه خرید مسکن است که شامل پرداخت وام برای ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن با تضمین دولت و با نرخ بهره پایین است. به گفته نخست‌ وزیر انگلیس، این طرح تاکنون به خانه‌دار شدن ۷۷ هزار نفر منجر شده‌است. بر اساس اعلام دولت انگلیس، تا‌کنون و در سه سال گذشته ۱۹۲ هزار نفر در این کشور با استفاده از طرح‌های کمک هزینه‌ای دولت صاحب خانه شده‌اند. یکی از جدیدترین این طرح‌ها، تخفیف ۲۰ درصدی به خانه‌اولی‌ها است. دولت گفته که قصد دارد با این طرح ۱۰۰ هزار خانه‌اولی را صاحب خانه کند.
از سوی دیگر، آمار دیگری که اداره آمار انگلیس منتشر کرده نشان می‌دهد، شمار کارمندانی که کمک هزینه مسکن دریافت می‌کنند طی پنج سال گذشته در این کشور دوبرابر شده ‌است. مجلس عوام انگلیس ماه گذشته، با قرائت گزارش اداره آمار اعلام کرد، 478 هزار کارمند انگلیس در سال‌های 2009 و 2010 کمک هزینه مسکن دریافت می‌کردند. این رقم امسال به 962 هزار نفر رسیده ‌است. برآوردها نشان می‌دهد که شمار این افراد تا سال 2019 به یک میلیون و 238 هزار نفر می‌رسد. حزب کارگر که حزب مخالف دولت در انگلیس است، از دولت به خاطر این موضوع انتقاد کرده و گفته‌است، دولت به جای پرداخت کمک هزینه مسکن به این تعداد کارمند، باید سیاست‌های کلی خود را به گونه‌ای تنظیم کند که انگلیسی‌ها بتوانند راحت‌تر خانه‌دار شوند. این کمک هزینه مسکن برای مالیات‌دهندگان انگلیسی امسال 6/4 میلیارد پوند هزینه داشته‌ و تا سال 2019 این بار مالیاتی به 6 میلیارد پوند می‌رسد. پیشنهاد حزب کارگر برای کاهش وابستگی کارمندان و کارگران انگلیسی به این میزان کمک هزینه مسکن، ساخت خانه‌های ارزان و مسکن اجتماعی و همچنین کاهش میزان اجاره‌بها در بازار مسکن است.

نحوه پرداخت وام مسکن
در انگلیس مانند آمریکا، گاه خریدار می‌تواند کل قیمت یک خانه را به‌صورت وام دریافت کند. مثلا برای یک خانه ۱۴۰ هزار پوندی (معادل ۲۳۶ هزار دلار‌) با سپرده‌ای معادل ۷ هزار پوند، می‌توانید کل قیمت خانه را وام بگیرید. این‌گونه وام‌ها در چارچوب برنامه کمک به خریدمسکن دولت انگلیس با سپرده پنج درصدی پرداخت می‌شود. دولت برای این‌گونه وام‌ها یارانه می‌پردازد. این وام‌های کلان، برای خانه‌های تا سقف ارزش قیمتی ۶۰۰ هزار پوند پرداخت می‌شود. قیمت یک خانه متوسط در لندن اکنون هشت برابر متوسط حقوق سالانه یک خریدار خانه‌اولی است. مسکن یکی از جنجالی‌ترین موضوعات بحث روز سیاستمداران، کارشناسان اقتصادی و مردم عادی در انگلیس است. افزایش شدید قیمت مسکن و عدم توانایی خرید مردم در کنار تاثیر این وضعیت بر دیگر شاخص‌های اقتصاد با توجه به نزدیک بودن انتخابات پارلمانی حساس سال آینده انگلیس، باعث داغ شدن این بحث شده‌است. مردم طبقه متوسطی که در دهه ۲۰۰۰ با چندصد هزار پوند در مناطق حومه‌ شرق یا جنوب لندن خانه خریده‌بودند اکنون خود را صاحب خانه‌هایی یک میلیون پوندی می‌بینند. آنهایی هم که در آن دوره صاحب خانه نبوده‌اند، اکنون دیگر خرید خانه برایشان رویا شده‌است. بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را بعد از سقوط مالی سال ۲۰۰۸ تقریبا در حد صفر نگه داشته تا دریافت وام خرید مسکن آسان شود.