صداقت مالی در روابط میان زوجین
میان زوجین اختلاف نظرهای مالی جدی وجود دارد. طبیعی است که هر یک از ما با توجه به ویژگی‌های تربیتی-محیطی، نوع خاصی از روابط و مناسبات مالی را انتخاب می‌کنیم، اما زمانی که 2 نفر قرار است تا آخر عمر با یکدیگر زندگی کنند، این تفاوت تبدیل به مشکلی جدی می‌شود. برای دریافتن میزان صداقت مالی در رابطه با همسرتان به سوالات زیر صادقانه جواب دهید.آیا شما رازهای مالی‌ای دارید که همسرتان از آن بی‌خبر است؟ آیا شما بدون اطلاع همسرتان هزینه‌هایی دارید؟ تا چه اندازه همسرتان از خریدهای شما مطلع است؟ آیا شما به همسرتان هزینه واقعی خریدهایتان را می‌گویید؟ آیا شده است بدون اطلاع و موافقت او دست به تصمیمات اقتصادی جدی بزنید؟ اگر جواب شما حتی به یکی از سوالات بالا مثبت است، باید فکری برای ترمیم روابط مالی خود با همسرتان کنید. در برنامه‌ریزی مالی خانوادگی به چنین دروغ‌هایی، «دروغ سبز» گفته می‌شود.آمارها نشان می‌دهد که بیش از 40 درصد زوجین، درباره مبلغ واقعی خریدهایشان به همسرشان دروغ می‌گویند و 16 درصد از زوجین، بدون اطلاع همسرشان خرید می‌کنند. گرچه هم مردان و هم زنان، دروغ سبز می‌گویند، اما میزان دروغ سبز در میان خانم‌ها بالاتر از آقایان است. خانم‌ها تمایل دارند درباره مسائلی مانند خرید لباس و هدیه دروغ بگویند و مبلغ واقعی را مخفی کنند و آقایان بیشتر درباره خریدهایی مانند خرید اتومبیل و وسایل ورزشی-سرگرمی دروغ می‌گویند. به همین دلیل گرچه خانم‌ها بیشتر درباره خریدهایشان دروغ می‌گویند اما عموما مبالغی که آنها مخفی می‌کنند از مبالغی که آقایان مخفی می‌کنند کمتر است. خانم‌ها درباره مبالغ کوچک‌تر دروغ می‌گویند و دروغ آقایان درباره مبالغ کلان‌تر است. 45 درصد افرادی که دروغ سبز می‌گویند دلیل اصلی دروغ‌هایشان را جلوگیری از خشم همسرشان می‌دانند، اما 44 درصد اعتقاد دارند که لزومی ندارد همه مسائل مالی به همسر گفته شود و باید درباره این مسائل، بخشی از امور را از همسرتان مخفی کنید، اما توجه کنید که صداقت مالی تاثیری فراتر از تصورتان بر رابطه شما با همسرتان دارد. این می‌تواند آغاز سوءظن و بدبینی در ارتباط شما باشد: اگر او به من دراین باره دروغ گفته است، دیگر چه مسائلی هستند که او درباره آنها به من دروغ می‌گوید؟ می‌بینید که چنین فرآیندی می‌تواند حتی به تخریب اساس اعتماد در روابط منجر شود.
مراحل چهارگانه بازسازی صداقت مالی در روابط۱- حقیقت را بگویید
صحبت کردن درباره مسائل مالی و عادت‌های رفتاری تبدیل به تابویی در روابط زناشویی شده است. ما از نقد رفتارهای غلط مالی همسرمان شانه خالی می‌کنیم. چون او در مقابل انتقاد در این باره به شدت واکنش نشان می‌دهد. از سوی دیگر اگر رفتار خودمان را هم ببینیم، مشاهده می‌کنیم که ما هم تحمل شنیدن انتقاد درباره عادات مالی مان را نداریم. این تابویی است که باید شکسته شود. بهترین راه مقابله با آن هم سخن گفتن و نقد صریح رفتار یکدیگر است. به جای اینکه مدام درباره سرمایه‌گذاری برای خریدهای آتی سخن بگویید، سعی کنید درباره اشتباهات همدیگر و خودتان فکر کرده و آنها را اصلاح کنید. سوالات زیر می‌تواند شروع خوبی باشد: والدین تو درباره مسائل مالی چگونه تو را تربیت کرده‌اند؟ بدترین خاطره مالی تو چیست و چرا اتفاق افتاد؟ چه خرید و هزینه‌ای بیشترین لذت را برای تو دارد؟ بزرگ‌ترین ترس‌های مالی تو چیست؟ بزرگ‌ترین هدف مالی تو در زندگی کدام است؟ و...
۲- با یکدیگر درباره نقشه‌ای مالی به توافق برسیدریشه بسیاری از دروغ‌های سبز این است که طرفین هدف و برنامه مالی مشترکی ندارند. باید سعی کنید نقشه‌ای برای هزینه‌ها و مصرف‌های عمده خود، ترسیم کنید. این نقشه رکنی اساسی در سلامت مالی رابطه‌تان است. باید ببینید که مبلغ معقول هزینه همسرتان و خودتان چقدر است. علاوه‌بر آن هر ماهه مبلغی را مشخص کنید که خود و همسرتان می‌توانید بدون مشورت با دیگری و هر طور که خواستید آن را هزینه کنید. مشخص کنید که هر ماه هر کدام از زوجین می‌توانند این مبلغ را به هر نحوی که خواستند استفاده کنند. ایجاد چنین فضاهای مالی بازی می‌تواند جلوی دروغ‌های سبز را بگیرد.
3- به توافقتان متعهد باشید
به نظر می‌رسد که این بخش ساده است، اما در اصل دشوارترین قسمت کار همین بخش است. در بازه‌های زمانی ۳۰ تا ۶۰ روزه بنشینید و درباره میزان موفقیت برنامه با یکدیگر حرف بزنید. این سوال می‌تواند نشان دهد که میزان موفقیت برنامه تا چه اندازه بوده است: آیا این برنامه به درد من خورده و توانسته به من در تنظیم مناسبات مالی‌ام کمک کند؟ درباره تو چطور؟ اگر یکی از جواب‌ها هم منفی بود، باید بار دیگر طرحی تازه بچینید.
4- برنامه ضروری داشته باشید
اگر دیدید که برنامه‌ها و طرح‌های مالی‌تان به شکست منتهی می‌شود، باید بدانید که مشکل ریشه‌ای‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. هر برنامه‌ای هم باید آماده موفقیت باشد و هم آماده شکست. دراین صورت باید از کمک فرد دیگری بهره ببرید. فردی که هر دو به او اعتماد دارید. با مشاوره او می‌توانید برنامه‌ای مجدد تنظیم کرده و بار دیگر آن را در بوته آزمایش قرار دهید.